صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بهبود سلامتی با مصرف زعفران

  • کد خبر: ۲۴۳۹۰۷
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
به نظر می‌رسد عصاره زعفران، علائم افسردگی تحت بالینی را در افراد سالم بهبود می‌بخشد و ممکن است به افزایش انعطاف‌پذیری در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس نیز کمک کند.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از مشکلات اساسی سلامتی که علی رغم پیشرفت تکنولوژی و امکانات روبه افزایش است، مشکلات و اختلالات مرتبط با سلامت روان می‌باشد. این اختلالات طیف گسترده‌ای از علائم را شامل می‌شوند و نام‌های گوناگونی برای آنها درنظر گرفته شده است، اما ارتباط تنگاتگی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال، اضطراب، استرس و خلق و خوی پایین ارتباط نزدیکی با هم دارند و ممکن است در بروز علائم افسردگی نقش داشته باشند.

درمان اختلالات روانی یک درمان چندبخشی شامل دارو درمانی، روان درمانی و اصلاح الگوی زندگی است.

راه حل‌های غیر دارویی موثر در کنترل این اختلالات شامل خواب کافی و منظم، فعالیت بدنی مناسب، اصلاح رژیم غذایی، روان درمانی و برخی ترکیبات گیاهی موثر می‌باشد. در میان راه‌حل‌های غیردارویی برای بهبود علائم خلقی تحت بالینی و انعطاف‌پذیری در برابر استرس، محصولات طبیعی مانند زعفران اثرات مثبتی در کنترل افسردگی اساسی نشان داده‌اند؛ لذا مطالعه‌ای با هدف بررسی اثربخشی ۸ هفته‌ای مکمل با ۳۰ میلی گرم عصاره استاندارد شده زعفران بر بهزیستی هیجانی بزرگسالان سالم با احساسات تحت بالینی بدخلقی و اضطراب انجام شد. این مطالعه یک طرح دوسوکور، تصادفی، را اتخاذ کرد که در آن ۵۶ مرد و زن سالم (۱۸ تا ۵۴ سال) به مدت ۸ هفته عصاره زعفران یا دارونما دریافت کردند.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، اثرات مزمن زعفران بر اضطراب ذهنی، استرس و احساسات افسردگی با استفاده از پرسشنامه (POMS) اندازه‌گیری شد. سطح کروستین ادراری نیز اندازه گیری شد. شرکت کنندگانی که عصاره زعفران دریافت کردند، در پایان مطالعه، نمرات افسردگی را پایین‌تر و روابط اجتماعی بهتری را گزارش دادند.

سطوح کروستین ادراری با مصرف مکمل زعفران به طور معنی داری افزایش یافت و با تغییر در نمره افسردگی همبستگی داشت. به نظر می‌رسد عصاره زعفران علائم افسردگی تحت بالینی را در افراد سالم بهبود می‌بخشد و ممکن است به افزایش انعطاف پذیری در برابر ایجاد اختلالات روانپزشکی مرتبط با استرس کمک کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.