صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کسانی که بیماری عفونی و ویروسی دارند و اینکه سرفه و عطسه می‌کنند بهتر است که به سفر اربعین نروند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر اشرف توانایی اظهار کرد: در این روز‌های گرمای شدید هوا را در ایران و عراق داریم بر پیشگیری از گرمازدگی تأکید داریم و با توجه به اینکه در زمان سفر زائران پیاده اربعین هم قرار داریم به این گروه از زائران توصیه می‌کنیم که خوردنی و نوشیدنی را به میزان مصرف برداشته و برای وعده بعد خود نگهداری نکنند.

وی تصریح کرد: توصیه بسیار مهم دیگر در این روز‌ها این است که زائران اربعین پیاده‌روی را به ساعات خنک روز و عصر موکول کنند و از پیاده‌روی در ساعات اوج گرما اجتناب ورزند تا که دچار بی حالی و گرمازدگی نشوند.

عضو هیئت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بحث بهداشت سرویس‌های بهداشتی در مسیر‌های پیاده روی توصیه بر ضدعفونی مرتب این مکان‌ها داریم، خاطرنشان کرد: در این خصوص از خادمان اربعین می‌خواهیم که پس از هر نوبت استفاده حمام‌ها را ضدعفونی کرده و این کار را برای دستشویی‌ها هم انجام دهند.

دکتر توانایی با اشاره به اینکه کسانی که بیماری عفونی و ویروسی دارند و اینکه سرفه و عطسه می‌کنند بهتر است که به سفر اربعین نروند، بیان کرد: اگر این افراد عازم سفر اربیعن شدند حتماً از ماسک استفاده نموده و نکات بهداشتی را هم تا حد امکان رعایت نمایند تا که برای خودشان و سایر زائران اربعین مشکلی ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: همچنین توصیه مهم دیگر در خصوص عدم پیاده روی با پای برهنه بوده و اینکه با کفش استاندارد پیاده روی می‌کند، اینکه گفته می‌شود با پای برهنه این کار انجام نشود به علت وجود میکروب‌هایی هست که در روی زمین وجود دارد و وقتی که کف پا به شی تیزی بخورد و خونی شود زمینه ورود میکروب‌ها به داخل بدن از محل زخم فراهم می‌شود و همین موضوع ممکن است که منجر به ایجاد مشکلات و بیماری‌های عفونی در آن فرد بشود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تأکید کرد: در زمان پیاده روی به طور میانگین بهتر است که پس از هر یک ساعت پیاده روی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه استراحت شود و در این مسیر ۸۰ کیلومتری نباید نگاه زائر به مقصد باشد و باید برای طی نمودن این فاصله برنامه زمانی ۲ تا ۳ روزه را متناسب با شرایط و وضعیت خودش تنظیم نماید.

دکتر توانایی افزود: به افرادی دارای نقص در سیستم ایمنی هستند توصیه می‌کنیم که قبل از حضور در پیاده‌روی اربعین راهنمایی و مشورت لازم را از پزشک معالج خود بگیرند؛ همچنین به کسانی هم در حین پیاده روی دچار مشکل می‌شوند هم توصیه می‌کنیم که در آن زمان از ادامه این کار خودداری نموده و خودشان را به نزدیک‌ترین موکب سلامت در مسیر پیاده روی برسانند تا که توسط پزشک مستقر در آنجا مورد معاینه قرار بگیرند.

وی در پایان گفت: زائران اربعین زمان طولانی را برای ماندن در عراق انتخاب نکنند و حداکثر ۵ روز در این کشور بمانند تا که هم فرصت برای حضور دیگر زوار فراهم شود و هم اینکه خودشان در گرمای شدید عراق دچار مشکلات مختلفی همچون گرمازدگی نشوند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.