صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سردار محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون علمی‌فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح، در گفتگو با شهرآرا از آغاز اجرای ابلاغیه جدید این ستاد برای جذب سربازان امریه تخصصی خبر می‌دهد و می‌گوید: در حوزه امریه‌ها، ستاد کل نیرو‌های مسلح در دو جنبه فعالیت عادی و تخصصی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خدمت وظیفه سربازی یکی از ارکان تأمین نیروی انسانی در رده‌های مختلف نیرو‌های مسلح است، اما از سوی دیگر برخی معتقدند که این مهم مانعی در مسیر رسیدن جوانان به اهدافشان است. خیلی‌ها با رسیدن به سن قانونی هجده سال، با دیده نگرانی به مسئله خدمت نگاه می‌کنند و البته که این نگرانی برای قشر دانشگاهی و جوانان نخبه به مراتب شدیدتر است.

با‌این‌حال سردار محمد مهدی‌نژاد نوری، معاون علمی‌فناوری ستادکل نیرو‌های مسلح، در گفتگو با شهرآرا از آغاز اجرای ابلاغیه جدید این ستاد برای جذب سربازان امریه تخصصی خبر می‌دهد و می‌گوید: در حوزه امریه‌ها، ستاد کل نیرو‌های مسلح در دو جنبه فعالیت دارد؛ یک بخش مربوط به امریه‌های عادی است که در آن سازمان‌ها درخواست می‌دهند نیروی انسانی موردنیاز خود را از بدنه نیروی انسانی مشمولان خدمت وظیفه تأمین کنند. در این بخش، امریه‌ها ناظر به تخصص خاصی نیست و براساس شرایط اعلامی از طرف دستگاه‌های مختلف، سربازان به حوزه مرتبط مأمور می‌شوند.

وی می‌افزاید: بخش دیگر مربوط به امریه‌های تخصصی است. به‌طور‌کلی، تاکنون پنج سازوکار برای به‌کارگیری سربازان امریه تخصصی وجود داشته است و مثلا براساس یکی از این موارد، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانستند پایان‌نامه‌های خود را منطبق بر سرفصل‌های موردنیاز ستادکل نیرو‌های مسلح به پیش ببرند تا همین پایان‌نامه‌ها منجر به کسر خدمت از ۹‌ماه تا کل دوره وظیفه شود.

انجام پروژه تحقیقاتی به جای خدمت سربازی

به گفته وی ذیل سازوکار دیگری از امریه سربازان متخصص، مقرر است جوانان نخبه کشور با پذیرش تحقیقات جایگزین خدمت، پروژه‌ای را طبق هماهنگی با ستادکل نیرو‌های مسلح انتخاب و آن را به سرانجام برسانند تا سربازی آنها به این طریق انجام شود. البته این شکل از امریه‌ها به‌موازات حضور فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌ها در رده‌های خاص دفاعی‌امنیتی است و به این شکل نیز امریه سربازان متخصص انجام می‌شود.

سردار مهدی‌نژاد با اشاره به جزئیات ابلاغیه جدید ستادکل نیرو‌های مسلح بیان می‌کند: اخیرا با پیشنهاد رئیس ستادکل و موافقت رهبر‌معظم‌انقلاب، دستورکار جدیدی برای جذب امریه‌های تخصصی مدنظر قرار گرفته تا بر‌این‌اساس، افرادی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت دارند و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری نقش کلیدی آنها در پیشبرد اهداف شرکت‌ها را تأیید می‌کند، بتوانند خدمت سربازی را با ادامه کار در همان شرکت‌های خودشان انجام دهند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.