صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس پارک علم و فناروی خراسان‌رضوی: اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در یک مجتمع فولاد ۷ هزار و ۵۰۰ نفر است، اما فقط میزان اشتغال مستقیم در پارک علم و فناوری خراسان ۹ هزار و ۵۰۰ نفر است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گرمای تیر و نیمه مردادماه امسال، نه‌فقط ادارات را در بعضی از روز‌ها به تعطیلی کشاند، بلکه در روز‌های بعد از آن نیز فعالیت کاری‌شان را به چهار ساعت در روز کاهش داد؛ موضوعی که علتش ناترازی تولید و مصرف برق بود که با این تعطیلی و کاهش ساعات اداری سعی شد صرفه‌جویی در مصرف برق اتفاق بیفتد. ۳۱‌تیر‌ماه بود که از خراسان‌رضوی به‌عنوان یکی از شش استان با بیشترین رشد مصرف برق در رسانه‌ها نام برده شد.

البته به‌گفته کارشناسان، این افزایش مصرف با شرایط آب‌و‌هوایی این استان‌ها نیز ارتباط مستقیم داشت. با‌توجه‌به اینکه فرایند تولید برق سخت و پرهزینه است، به‌نظر می‌رسد باید در هر حوزه‌ای راهکار‌هایی را به‌کار بست تا در مصرف برق صرفه‌جویی شود.
در‌همین‌باره رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌رضوی با مقایسه یک مجتمع تولید فولاد با پارک علم و فناوری خراسان، به آمار و ارقام درخورتأملی در حوزه مصرف برق اشاره کرد.

مصرف ۶۰‌برابری برق در کارخانه فولاد

علی اسماعیلی در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: میزان برق مصرفی یک مجتمع فولادی بزرگ در این استان ۲۴۰‌مگاوات است، در‌حالی‌که مجموع میزان مصرف برق در پارک علم و فناوری خراسان در نهایت چهار مگاوات است.

وی ادامه داد: علاوه بر مصرف برق، مجموع سود مجتمع فولادی در سال گذشته، ۵.۶‌هزار‌میلیارد تومان بوده است و اگر کل فروش شرکت‌های پارک، یعنی مجموع فروش اظهارنامه‌ای و غیراظهارنامه‌ای را ۱۰‌هزار‌میلیارد تومان تخمین بزنیم، حدود ۴‌تا‌۵ هزار‌میلیارد تومان سود شرکت‌های پارک بیشتر از یک مجتمع بزرگ فولاد است و در‌صورت توجه بیشتر به این شرکت‌ها، قطعا سودآوری آنها بیشتر خواهد بود.

۲‌هزار نفر اشتغال بیشتر، ۱۳۵۰ هکتار اِشغال کمتر

وی درباره مقایسه میزان اشتغال این دو مرکز بیان کرد: اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در مجتمع فولادی ۷ هزارو ۵۰۰ نفر است، اما فقط میزان اشتغال مستقیم در پارک علم و فناوری خراسان ۹ هزارو ۵۰۰ نفر است. طبق اظهارات اسماعیلی، یک مجتمع فولادی ۱۴۰۰‌هکتار زمین را اشغال کرده و حجم آب مصرفی آن ۴ میلیون مترمکعب در سال است، اما پارک خراسان پنجاه هکتار زمین اشغال کرده است و میزان آب مصرفی آن در سال به ۵۰‌هزار مترمکعب نیز نمی‌رسد.

وی با تأکید بر اهمیت اینکه باید استفاده از منابع طبیعی توسط مجتمع فولادی و پارک علم و فناوری بررسی شود، گفت: همچنین باید اثرات زیست‌محیطی در این دو حوزه نیز مدنظر قرار گیرد و در نهایت تصمیم گرفته شود که سرمایه‌گذاری در چه عرصه‌ای اولویت دارد و مسیر صنعت باید به کدام سمت سوق داده شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.