صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

نمایندگان مخالف و موافق وزیر پیشنهادی نفت چه گفتند؟

  • کد خبر: ۲۴۶۴۱۷
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۹
در جلسه صحن علنی امروز (سه‌شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی، مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی نفت به سخنرانی پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، در ابتدای این جلسه «سید اسماعیل حسینی» نماینده شیراز و زرقان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: کابینه‌ای که به مجلس معرفی شده، مجموعه‌ای از همه سلیقه‌ها است، اگرچه انتقاداتی به برخی از وزرای پیشنهادی وجود دارد. برخی از انتقادات به کارنامه و برنامه ضعیف و برخی دیگر به مشکلات امنیت ملی آنها است.

وی بیان‌داشت: هر کس که در چارچوب نظام باشد و هر فردی که هدفش کاهش مشکلات مردم و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران باشد، مخلص وی هستیم. مهم نیست که اصلاح‌طلب باشد یا اصول‌گرا. اما موضوع کسانی که مواضع مکرر ضد امنیت ملی داشتند متفاوت است.

حسینی ابراز امیدواری کرد دولت وفاق ملی با حضور همه سلایق مختلف ذیل نظام شکل بگیرد و ما نیز خود را موظف به حمایت گسترده از دولت می‌دانیم.

وی افزود: آقای پزشکیان اشاره کرد که برنامه او همان برنامه هفتم توسعه است و انتظار بود برنامه اجرایی و عملیاتی ارائه می‌داد که توسط مجلس قابل ارزیابی و نظارت باشد. به همین علت در برنامه‌های وزرا حساسیت بیشتری به خرج می‌دهیم تا برنامه‌های آنان قابلیت نظارت داشته باشد.

این نماینده مجلس تصریح‌کرد: درباره وزیر پیشنهادی نفت باید بگویم وزارت نفت قلب تپنده اقتصاد ایران، موتور محرکه کشور و پیشران اقتصادی است. موضوع وزارت نفت ملی و فراتر از مباحث منطقه‌ای و سازمانی است.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر این وزارتخانه به مشکل بخورد، نه تنها دولت که جمهوری اسلامی را با مشکل مواجه می‌کند. دشمن بخش زیادی از توان خود را برای تحریم این حوزه قرار داده است. 

حسینی تاکید کرد: به عنوان مخالف ثبت نام کردم تا دغدغه‌های متخصصان صنعت نفت نسبت به برنامه وزیر پیشنهادی را بیان کنم. وزیر پیشنهادی نفت به احتمال زیاد از این مجلس رای اعتماد خواهد گرفت، اما نکاتی که مطرح می‌شود در جهت کمک به شما و دولت است.

مهم‌ترین چالش‌های وزارت نفت

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی نفت درباره مهم‌ترین چالش‌های فعلی وزارت نفت گفت: ناترازی انرژی، تلاش بازیگران منطقه‌ای برای حذف ایران از معادلات انرژی منطقه، عدم تکمیل زنجیره ارزش افزوده، عدم شفافیت درآمد - هزینه در وزارت نفت و عدم رضایت کافی و خروج نیروی انسانی توانمند از بدنه وزارت نفت از چالش‌های این بخش است.

وی اظهار داشت: در برنامه وزیر پیشنهادی، عدم پرداختن به چگونگی اجرا و دست یابی به اهداف مطرح شده، برنامه‌ها یا به صورت کلی اشاره شده یا ملاحظات اجرایی آن اعلام نشده است، همچنین نگاه سنتی به مدیریت صنعت نفت، مشخص نبودن برنامه برای دستیابی به فناوری نوین به چشم می‌آید.

حسینی تاکید کرد: هم اکنون ناترازی گاز به روزانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است، در حالی که بهترین رکورد تولید گاز پایدار در کشور یک میلیارد متر مکعب در روز است که به دلیل افت فشار در میادین گازی رو به کاهش است.

وی خاطرنشان‌کرد: طبق برنامه وزیر پیشنهادی، ۲۰ میلیارد دلار برای اجرای طرح فشار افزایی میدان گازی پارس جنوبی، ۱۵ میلیارد دلار برای توسعه میدان‌های گازی کشور، پنج میلیارد دلار برای جمع‌آوری گاز‌های مشعل و ۷۲ میلیارد دلار برای نگهداشت و توسعه میادین نفتی در نظر گرفته شده که در مجموع نیاز به ۱۲۵ میلیارد دلار است که تامین این حجم از منابع جای سوال دارد. علاوه بر آن برنامه زمانبندی برای اجرای برنامه‌ها نیز مشخص نیست.

وی تصریح کرد: درباره ایجاد سامانه مدیریت هوشمند انرژی فقط به کلی‌گویی بسنده شده است. درباره تاسیس سازمان بهینه سازی و مدیریت راهبردی انرژی که از الزامات قانون برنامه هفتم است باز به کلی گویی بسنده شده و اقدامات اجرایی وزارت نفت تشریح نشده است.

این نماینده مجلس گفت: راجع‌به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش شدت انرژی نیز هدفگذاری کمی و ساز و کار مشخص برای تحقق آن اشاره نشده است که فرصت نظارت را از مجلس سلب می‌کند، در حالی که طبق برنامه هفتم وزارت نفت مکلف به ارائه گزارش اقدامات به صورت ۶ ماه یک‌بار به مجلس است. رویکرد و جهت گیری وزارت نفت در مورد توسعه و احداث پتروپالایش‌ها به خوبی تبیین نشده است.

وی افزود: با وجود تاکید قانون برنامه هفتم، برنامه مشخصی از جمله اصلاحات ساختاری و فرایندی مورد نیاز برای شفاف‌سازی درآمد-هزینه ارائه نشده و فاقد جزئیات است. اما در ارتباط با نگهداشت و جذب سرمایه انسانی توانمند برنامه اجرایی ارائه نشده است. زمانی نفت از نخستین انتخاب‌های نخبگان کشور بود.

وی افزود: انتظار است جذب و ارتقای افراد در زیرمجموعه‌های وزارت نفت بر مبنای شایستگی و توانمندی باشد. انتظار می‌رود تیم معاونان و مدیران شما نگاه توسعه‌محور داشته باشند و رفع ناترازی‌های موجود همه متاثر از توسعه است.

حسینی خاطرنشان‌کرد: پرونده کرسنت در حال رسیدگی است. کرسنت در وزارت نفت چیزی شبیه برجام در وزارت امور خارجه است. از وزیر پیشنهادی تقاضا دارم این موضوع را دنبال کند تا حقی از ملت ضایع نشود. 

این نماینده مجلس افزود: همان‌طور که می‌دانید وزارت نفت به عنوان بزرگ‌ترین بخش درآمدزای ارزی کشور همواره به عنوان بزرگ‌ترین پایگاه نفوذ سیاسیون بوده است و از این نظر نیاز به مراقبت جدی دارد و انتظار است شما وزیر جناب آقای دکتر پزشکیان باشید با شخصیتی مستقل، جسور و قوی.

وی تاکید کرد: ضمن اعلام حمایت همه جانبه از دولت، مجلس این دغدغه‌ها را پایش و پیگیری خواهد کرد.

برنامه وزارت نفت باید مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد

«هادی محمدپور» دیگر نمایده مخالف وزیر پیشنهادی نفت در نشست صحن علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه نفت اظهار داشت: ایشان با انتقاد از واردات بنزین با توجه به منابع مختلف نفتی کشور گفتند به چه دلیل مذاکره برای حضور یک بخش خصوصی در صنایع بالادستی نفت سه سال باید طول بکشد؟

وی خطاب به اشاره به سوابق پاک‌نژاد وزیر پیشنهادی نفت، اعلام کرد: شما از جنس صنعت نفت هستید، اما مردم از شما انتظاراتی دارند. شما از مناطق محروم کشور آمده اید و به طور قطع شایستگی‌هایی دارید که یکی از کلیدی‌ترین وزارت خانه‌ها به شما داده شده است. اکنون زمان آزمون و خطا نیست، در برنامه ارائه شده شما، راهبردی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیست و وزارت نفت فقط متولی استخراج و فروش نفت در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس گفت: کشور امروز با ناترازی انرژی در بخش‌های خانگی و صنایع روبه‌روست. آقای پاک نژاد توجه به محیط زیست بسیار مهم است، صنعت نفت هیچ گاه خود را مبتنی بر توسعه پایدار برنامه ریزی نکرده است. آقای پاک نژاد! از منابع آبی بدون توجه به بازیافت آن استفاده می‌کنید و مردم مناطق نفت خیز به آن اعتراض دارند.

وی خاطرنشان‌کرد: باید برنامه محرومیت زدایی شرق کشور را داشته باشید، باید برنامه شما مبتنی بر آمایش سرزمینی باشد، همچنین اصلاح روابط مالی وزارت نفت با دولت باید از برنامه‌های شما باشد. بدهی انباشته شرکت نفت و نبود نهاد مستقل از شرکت نفت از مشکلات این صنعت است.

محمدپور بیان‌داشت: ما از کشور‌های منطقه در صنعت نفت عقب مانده ایم. مسئولیت این عقب ماندگی با کیست؟ برای رفع آن باید از جوانان خوش فکر استفاده کرد نه از کارشناسان خارجی.

وی تاکید کرد: شما سیاست قیمتی و غیر قمیتی شفافی در حوزه بنزین ندارید، آیا دنبال حذف کارت سوخت هستید؟ برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی چه برنامه‌ای دارید؟ برای کمبود گاز در زمستان چه برنامه‌ای دارید؟ بنده در برنامه شما هیچ راهبرد مشخصی برای استفاده از قانون اصلاح الگوی مصرف ندیدم.

این نماینده مجلس افزود: آقای پاک نژاد کشور در برهه اقتصادی مهمی قرار دارید، شما سوابق خوبی در بخش نفت دارید، اما آیا این سوابق شما تناسبی با ناترازی انرژی دارد؟ مردم ایران از شما پوست اندازی در وزارت نفت را می‌خواهند و باید از جوانان استفاده کنید.

وی ادامه‌داد: اقتصاد کشور ما چه بخواهیم و چه نخواهیم -با وجود آنکه نباید باشد- وابسته به نفت است. با توجه به نقش ایران در سازمان‌های بین المللی آیا می‌توانید از منافع ایران دفاع کنید؟ کشاورزی تعطیل شده و سوخت به ماشین آلات کشاورزی نمی‌رسد. در تابستان برق و در زمستان گاز نداریم. اگر در کشور قاچاق سوخت داریم، گناه کشاورز و راننده و کامیون دار چیست؟ کمبودانرژی گلخانه‌ها را نابود کرده است.

نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس گفت: در حوزه کشاورزی که اکثر موتور‌های کشاورزی با گاز کار می‌کنند، دچار مشکل هستیم؛ لذا خواهشمند است به کشاورزان تسهیلات بدهید تا از انرژی خورشیدی استفاده کنند. برای ساخت راه‌های روستایی و جاده ها، به بخش تولید قیر توجه کنید. موضوع راه‌ها باید در کشور در اولویت قرار گیرد. روستا‌ها خالی از جمعیت شده و باید به روستا‌ها توجه جدی شود.

پاک نژاد توانایی حل مساله ۷ ابرچالش برجسته کشور را دارد

اسفندیار عبداللهی در موافقت با برنامه‌های محسن پاک نژاد وزیر پیشنهادی نفت گفت: او با ویژگی‌های شخصی و شخصیتی که دارد، مناسب شرایط کنونی این وزارتخانه است و شخصیتی برای این زمان وزارتخانه محسوب می‌شود.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در مجلس با اشاره به تحصیلات پاک‌نژاد در دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر و تسلط وی به زبان انگلیسی افزود: پاک نژاد متعلق به خانواده وزارت نفت است و از بدنه متخصص این وزارتخانه محسوب می‌شود و مسیر پیشرفت را غیر سیاسی و پلکانی طی کرده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: پاک‌نژاد در سوابق ۲۷ساله خود ۱۳ سمت ارشد در وزارت نفت داشته که ماموریت‌های گسترده‌ای بر عهده وی بوده است.

عبداللهی افزود: تنوع تجارب پاک‌نژاد نقطه قوت برای فردی محسوب می‌شود که قرار است یک وزارتخانه کلیدی را رهبری کند. سن وی از میانگین کابینه پایین‌تر است و در دوران دفاع مقدس با جان خود از میهن دفاع کرده است.

نماینده مردم مرودشت در مجلس یادآور شد: پاک‌نژاد با توجه به سابقه‌ای که در مدیریت صنعت نفت دارد با خرد جمعی نخبگان نفت و گاز ایران به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت حل مساله ۷ ابرچالش برجسته است. همه ما به ناترازی‌های بحران انرژی و سوخت در کشور اذعان داریم که پاکنژاد توانایی حل آنها را دارد.

پاک نژاد نفت مومن، مقید، متعهد باسابقه ۲۷ سال است

غلامرضا توکل شوریجه دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت: پاک نژاد نفت مومن، مقید، متعهد و باسابقه ۲۷ سال فعالیت در عرصه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته، انتخابی شایسته برای این مسئولیت است و باید این انقلاب توسط افرادی توانمند، صیانت شود و نباید به وزارت نفت نگاه سیاسی داشت.

نماینده مردم سروستان در مجلس افزود: باید اصلاح طلب و اصولگرا مسیر خدمت به مردم شریف و انقلاب را مدنظر قرار دهند و سلامت نفس و اخلاق و سابقه درخشان آقای پاک‌نژاد نشان می‌دهد که ایشان انتخابی خوب برای این وزارتخانه است.

وی با اشاره به ۲۷ سال فعالیت وزیر پیشنهادی نفت در عرصه‌های مختلف پتروشیمی، گاز و زیرمجموعه‌های وزارت نفت اظهار داشت: او به عنوان نیرویی متعهد و مومن شناخته شده و قانون، اهداف و اسناد بالادستی را می‌تواند به خوبی اجرا کند.

برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری در برنامه‌های پاک‌نژاد دیده می‌شود

توکلی وزارت نفت را قلب تپنده ایران و موتور محرک اقتصاد کشور دانست و یادآور شد: برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه‌گذاری، مهار گاز‌های فلر، توسعه ظرفیت تولید، بهینه‌سازی تولید، پرهیز از خام‌فروشی، دور زدن تحریم‌ها با درایت و تدبیر یک ضرورت و پیش‌بینی مطلوب در برنامه‌های آقای پاک‌نژاد است.

وی ادامه داد: توزیع عادلانه یارانه انرژی، توجه به پدافند غیرعامل، اسقاط خودرو‌های پرمصرف، توجه ویژه به مناطق نفت‌خیز و محروم و مناطق محروم صاحب انرژی و نفت برنامه او را برنامه غنی و عملیاتی کرده است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور عملیاتی پاک‌نژاد در مسئولیت‌های مختلف حوزه نفت گفت: او نیرویی توانمند و اجرایی و عملیاتی است و مثال این ادعا حضور مستمر ۵۶ روزه وی در منطقه رگه سفید برای مهار آتش‌سوزی چاه با لباس کار و همراهی با همه نیروها، تکنسین‌ها و کارگران حاضر در این منطقه و مدیریت نزدیک و تنگاتنگ آنان بود.

نماینده مردم سروستان در مجلس خاطرنشان کرد: پاکنژاد در طول این مدت خدمت را ترک نکرد و امیدواریم با در نظر گرفتن همه حساسیت‌ها و اولویت‌ها، نمایندگان با رأی مثبت خود به آقای پاک نژاد ایشان را در انجام وظایف محوله یاری کنند.

پاک‌نژاد به حوزه ماموریتی خود بخصوص در شرایط تحریم آگاه است

امید نصیبی دیگر موافق وزیر پیشنهادی نفت بود که در سخنانی گفت: ۷۰ درصد اقتصاد کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت مربوط است و صنعت نفت به عنوان پشتیبان اقتصاد محسوب می‌شود. به عبارتی وزارت نفت تخصصی است که به افراد با تجربه احتیاج دارد.

نماینده ممسنی در مجلس با بیان اینکه پاکنژاد سال‌های طولانی مدارج مدیریتی در این وزارتخانه طی کرده است، افزود: وزیر پیشنهادی نفت به حوزه ماموریتی خود به خصوص در شرایط تحریم آگاه است و با شناخت محیطی و مدیریتی در صنعت نفت می‌تواند ظرفیت تولید را ارتقا بخشد.

وی با بیان اینکه پاک‌نژاد در حوزه‌های مختلف کار کرده و آشنا به موضوع ظرفیت‌های میادین نفتی و گازی بخصوص میادین مشترک است، یادآور شد: کارکنان حوزه نفت از وزارت پاک‌نژاد استقبال کردند و در وضعیت کنونی که برخی معضلات و مشکلاتی پیش‌روی صنعت نفت است به تجربه و دانش وی نیاز داریم، زیرا پاک‌نژاد فردی متخصص و متعهد بوده که می‌تواند خسارات را جبران کند.

این نماینده مجلس افزود: پاک‌نژاد با فساد مبارزه می‌کند. او اعلام کرده که در مدیریتش استقلال دارد و ان‌شاءالله شاهد تعامل مفید و موثر با مجلس باشیم.

نصیبی با بیان اینکه اقدامات لازم برای پتروشیمی‌هایی در ۲۰ سال گذشته در زمین مانده و جوانان چشم‌انتظار اقدام عاجل در این حوزه هستند، یادآور شد: وی در پی انجام مسئولیت‌های اجتماعی از سوی وزارت نفت در شهرستان‌های نفت‌خیز در سایر استان‌ها است. از طرفی هر روز شاهد خبر‌های ناخوشایند در عزل و نصب‌ها هستیم که با مدیریت پاک‌نژاد این مسائل بهبود پیدا کند.

 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.