صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تشدید مراقبت در مرز‌های ورودی خراسان رضوی برای جلوگیری از ورود افراد مشکوک به آبله میمونی به کشور خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی گفت: سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته هشدار اضطراری برای بیماری آبله میمونی در سراسر جهان را اعلام کرد، چون این بیماری از محدوده کشور‌های آندمیک (بیماری بومی) در مرکز و غرب آفریقا در مجاورت جنگل‌های بارانی استوایی؛ خارج شده است و به واسطه سفر‌ها و ارتباطات سریع تقریبا در همه دنیا در حال گسترش است.

وی با اشاره به ۴ مرز زمینی و یک مرز هوایی در خراسان رضوی اظهار کرد: در همه مرزهایمان به خصوص در مرز دوغارون افغانستان و همچنین در مرز هوایی فرودگاه شهید هاشمی نژاد تشدید مراقبت سندرومیک را برای بیماری آبله میمونی با توجه به اعلام سازمان بهداشت جهانی از هفته گذشته انجام می‌شود.

وی با اشاره به تهیه و ارسال دستورالعمل‌های اطلاع رسانی، پیشگیری و اقدامات مراقبتی جهت کاروان‌ها و زائران عتبات خاطر نشان کرد مراقبت‌های لازم در پایگاه‌های مراقبت مرزی جهت کلیه بیمار‌های واگیر ازجمله سرخک و تب دنگی و آبله میمونی نیز انجام می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری آبله میمونی یکی از بیماری‌های ویروسی بثوری تب دار است که مانند سایر انواع این بیماری‌ها هم از طریق ترشحات تنفسی و هم از طریق تماس با ترشحات تاول و زخم‌ها منتقل می‌شود گفت به همین دلیل بیماری آبله میمونی سرایت پذیری بالایی دارد. این بیماری اولین بار از میمون به انسان منتقل شد و بعد با انتقال انسان به انسان در بین انسان‌ها گسترش یافت.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه با بیان اینکه همه بیماری‌های واگیری که از طریق ترشحات تنفسی منتقل می‌شود متاسفانه خطرپذیری بالایی دارند، گفت: این بیماری‌ها می‌توانند کودکان، سالمندان و افرادی را که ضعف ایمنی دارند، بیشتر در معرض خطر قرار دهند. آبله میمونی هم، چون غیر از انتقال از طریق ترشحات زخم، از طریق ترشحات تنفس نیز منتقل می‌شود، خطر بروز اپیدمی و همه گیری سریع‌تری داشته و متاسفانه مرگ و میر (۵ درصد در افراد بالغ و ۱۰ درصد در کودکان) یکی از مهمترین نگرانی‌هایی است که برای این بیماری وجود دارد.

وی در خصوص نحوه درمان بیماری آبله میمونی افزود: درمان این بیماری علامتی است و از دارو‌های ضد تب، ضد خارش و... استفاده می‌شود تا دوره درمان تاول‌ها را کوتاه‌تر کند.

 دکتر نهبندانی با بیان اینکه یک بار ابتلا به این بیماری باعث ایجاد ایمنی دائمی می‌گردد گفت نگرانی ما این است که افراد در حین ابتلا به سمت عوارض شدید و مرگ و میر بروند. ویروس آبله میمونی کاملا مجزا از آبله مرغان است و ویروسی جداست و ایمنی به آبله مرغان باعث ایجاد ایمنی به آبله میمونی نمی‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد رعایت بهداشت فردی، خودداری از شرکت در تجمعات، خودداری از سفر به کشور‌ها و مناطق آلوده، رعایت آداب تنفسی به ویژه زدن ماسک به خصوص در گروه‌های پرخطر، شستن مرتب دست‌ها را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا برشمرد.

وی گفت تکمیل کردن سابقه سایر واکسیناسیون‌ها مهم است با توجه به این که سرخک، آبله مرغان و... تقریبا علایم مشابه یکدیگر دارند و چنانچه فرد واکسیناسیون کامل انجام داده باشد، تشخیص ابتلا به این بیماری سریعتر و راحت‌تر است. افرادی که با اتباع و مهاجرین در تماس هستند اگر دچار علایم شدند به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی برای بررسی و مراقبت مراجعه نمایند.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر ورود این ویروس به کشور نرسیده است، اعلام کرد: مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم اعلام کرده است که موردی از بیماری آبله میمون در کشور ایران شناسایی نشده است؛ اما دستورالعمل تشدید مراقبت در مرز‌های زمینی و هوایی و حتی جلوگیری از ورود افرادیکه مشکوک به این بیماری هستند یا سابقه سفر به مناطق آلوده را دارند، داده شده است و درمرز‌های زمینی و هوایی استان خراسان رضوی هم در حال اجراست.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.