صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی از معوقات هزار میلیاردی شرکت‌های بیمه‌ای به داروخانه های استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش شهرارانیوز، علی جعفری نژاد امروز دوشنبه پنجم شهریورماه در نشست خبری که در مکان انجمن داروسازان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیش از هزار میلیارد تومان معوقات بیمه‌ها به داروخانه هاست که سهم ارز، از ابتدای ۱۴۰۳ تاکنون پرداخت نشده است و این موضوع باعث مشکلات متعددی برای داروسازان شده است.

وی افزود: موضوعات دارویی ربطی به شورای رقابت و وزارت صمت ندارد، زیرا دارو رقابتی نیست، ضوابط قیمت‌گذاری دارو توسط سازمان غذا و دارو انجام می‌شود و بیمه‌ها موظفند اگر تغییر قیمتی ایجاد شد اعمال کنند.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: زنجیره تامین دارو مسیر قانونی است برای تولید توزیع و عرضه دارو است که این زنجیره با مشکلاتی مواجه شده است.

جعفری نژاد بیان کرد: داروخانه‌ها قادر به ادامه روند خدمات دارو به بیمه شدگان نیستند، بدعهدی شرکت‌های بیمه‌گر عدم ایفای تعهدات بیمه تامین اجتماعی باعث شده خدماتی که تاکنون به بیمه ارائه دهیم نیازمند راهکار جدی از دولت جدید است. درخواست ما از وزیر بهداشت و وزیر کار این است که برای حل اینگونه مشکلات فکری اساسی کنند چراکه داروخانه‌ها درحال حاضر به بحران رسیده‌اند.

مشکلات عرضه دارو در بازار آزاد

وی افزود: خرید و فروش دارو در بازار آزاد یک از مشکلاتی است که داروخانه‌ها به ان معترض هستند، دخالت در توزیع دارو باعث شده تا داروخانه‌ها در تامین و عرضه دارو به مردم دچار مشکلات عدیده‌ای شوند؛ چرا کلینیک‌های ترک اعتیاد دارو توزیع می‌کنند، دارو چگونه در بازار آزاد به دست یک فروشگاه اینترنتی می‌رسد و چرا باید یک فروشگاه اینترنتی فروش دارو داشته باشد، توزیع دارو فقط باید از مجاری قانونی یعنی داروخانه‌ها عرضه شود.

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی ادامه داد: نظارتی که بر داروخانه‌ها وجود دارد در هیچ صنفی دیده نمی‌شود؛ روال دارو از تولید، عرضه و مصرف کننده کاملا مشخص است دارویی که خارج از این چرخه باشد قاچاق است.

جعفری نژاد با بیان اینکه دخالت‌های وزارت صمت و شورای رقابت باعث هرج و مرج بیشتر در امورات داروخانه‌ها می‌شود گفت: اگر داروخانه‌ها با سازمان‌های بیمه گر قراداد نبندند و یا توزیع شیر خشک را بر عهده نگیرند، توبیخ می‌شوند و سهمیه دارویی آنها نیز قطع می‌شود.

او ادامه داد: فروش مکمل‌ها و لوازم آرایشی، داروخانه را تجاری می‌کند در حالی‌که قانون، به داروخانه اجازه داده تا این محصولات را هم به فروش برساند.

وی افزود: چرخه اقتصادی تامین دارو درست نمی‌چرخد؛ دولت پول شرکت‌های بیمه را نمی‌دهد و بیمه‌ها نیز بدهی داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند. 

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: ما شاهدیم که حتی برخی سوپرمارکت‌های بزرگ در مشهد دارو ارائه می‌کنند؛ دخالت دیگران در عرضه دارو بسیار زیاد است. به تعداد کافی و بیش از نیاز داروخانه داریم و دسترسی به داروخانه تسهیل شده است.

جعفری نژاد گفت: طبق قانون جدید داروخانه‌دار، نیازی نیست داروساز باشد. ما هرساله فارغ‌التحصیل داروسازی داریم که اگر قرار باشد بدون مدرک داروخانه تاسیس کنند، پس چه نیازی به دانشگاه است.

وی افزود: تاسیس بیش از حد داروخانه‌ها در مشهد و مجوز به داروساز‌ها در فروش دارو، عملا بازارسیاه به راه انداخته است؛ شورای رقابت و سازمان‌های غیرمتولی دخالت غیر کارشناسی در امور داروخانه‌ها دارند. ۱۵ داروخانه خاص در مشهد داریم که دارو‌هایی با قیمت میلیونی عرضه می‌کنند.

بازار خشک شیر خشک

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با تایید کمبود شیر خشک در مشهد گفت: هنوز در تامین و عرضه شیر خشک مشکلاتی وجئد دارد؛ همچنین دارو‌های نوومیکس و وارفارین در داروخانه‌ها کمیاب شده است. تعداد چک‌های برگشتی داروخانه‌ها بسیار بالارفته است.

وی افزود: وقتی مدیریت داروخانه را از فنی جدا می‌کنیم؛ غیر داروساز انتفاع مادی برایش اهمیت دارد، چون اقتصاد حرف اول می‌زند مسیر عملکردی داروخانه به سمت القای مصرف می‌رود و فروش مکمل‌ها افزایش می‌یابد.

جعفری نژاد با بیان اینکه داروخانه‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پخش بدهی معوق دارند، گفت: در شهر مشهد بیش از نیاز، داروخانه داریم و دسترسی مردم این شهر به داروخانه‌ها تسهیل شده است؛ کمبود دارو ارتباطی به داروخانه ندارد و داروخانه تنها عرضه کننده است. البته یکی علل کمبود دارو، تعداد زیاد داروخانه‌هاست.

وی با بیان اینکه اجازه تجمع به صنف داروخانه‌دار‌ها داده نشده است، گفت: عرضه شیر خشک در داروخانه‌ها بار اضافی بر ما تحمیل کرده است. قیمت دستوری شیرخشک در داخل کشور حدود یک سوم قیمت آن در کشور‌های اطراف است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.