صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اشاره به احتمال تصویب طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در مجلس، گفت: این سازمان به احتمال خیلی بالا می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اتباع را حل کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ احسان عظیمی‌راد با بیان اینکه تشکیل فراکسیون نمایندگان استان‌های شرقی در دستور کار است، اظهار کرد: اگر بنا باشد که شرق کشور رشد کند، تشکیل فراکسیون استان‌های شرقی متشکل از نمایندگان این استان‌ها جزو ضروریات است. در این راستا با نمایندگان استان‌های شرق کشور ارتباطات خوبی گرفته شده است. پیش‌بینی تشکیل این فراکسیون انجام شده، اما به دلیل مسائل سه ماه اخیر کشور، هنوز عملیاتی نشده و در آینده جلسه رسمی آن برگزار خواهد شد.

وی با گلایه از عدم ارتباط‌گیری مناسب مسئولان اجرایی استان با نمایندگان، عنوان کرد: مجمع جلسات متعددی با مدیران مختلف استان داشته و این نکته گفته شده است. در جلسه با استاندار مطرح شد که تعامل استانداری با نمایندگان کم است و باید افزایش یابد، نه از این جهت که نمایندگان تصمیم به دخالت داشته باشند، بلکه موضوع تعامل برای حل مشکلات است. بنده وقتی با مسئولین اجرایی جلسه می‌گذارم و پیگیر موضوعات هستم، به رشد شهر کمک می‌شود و هیچ نگاه دخالتی وجود ندارد. تعامل بین نمایندگان با بدنه اجرایی و مسئولین قضایی به حل مسائل مردم کمک می‌کند و راهگشاست.

سخنگوی مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت انتصاب افرادی به عنوان مدیرکل پارلمان در دستگاه‌های استان، گفت: به عنوان مثال آستان قدس و مسئله زیارت در نگاه ما مهم است و باید به آن توجه کنیم، اما در نگاه بسیاری از نمایندگان این دیدگاه وجود دارد که آستان قدس سرشار از پول و امکانات است و می‌تواند مسائل خود را حل کند. در حالیکه تولیت آستان قدس اعلام کردند این‌طور نیست؛ لذا ما پیشنهاد کردیم که در آستان قدس فردی را به عنوان مدیرکل پارلمانی قرار دهند تا برای پیگیری حل مشکلات با نمایندگان ارتباط داشته باشد.

عظیمی‌راد همچنین در خصوص برنامه مجلس برای ساماندهی اتباع، بیان کرد: حجم بالایی از اتباع ساکن در خراسان رضوی از افغانستان هستند. ما باید اتباع مجاز را از غیرمجاز تفکیک کنیم. تمام دغدغه مردم حاشیه شهر در حوزه اتباع، مربوط به غیرمجازهاست، اتباعی که مجاز هستند و مستندات آنان ثبت شده، مشکلی ندارند، بلکه این اتباع غیرمجاز اند که ایجاد مشکل می‌کنند. به عنوان مثال اتباع غیرمجاز منازل را با مبالغ سرسام‌آور خرید کرده و هزینه مسکن در منطقه را بالا می‌برند. یا، چون هیچ سند هویتی ندارند و حضورشان جایی ثبت نشده، مشکلات امنیتی ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به فرصت‌های خوبی که حضور اتباع مجاز ایجاد می‌کند، اضافه کرد: برخی از این افراد می‌توانند سرمایه‌گذاران بسیار خوبی باشند. در استان ما محدودیت‌هایی وجود دارد که سبب شده شرایط خاصی حاکم شود و اگر این شرایط کمرنگ‌تر و زمینه و شرایط برای سرمایه‌گذاری اتباع فراهم شود، این افراد می‌توانند شرایط رشد و توسعه را در مشهد و به خصوص حاشیه شهر فراهم کنند. بخشی از اتباع مملو از پول و اعتبار هستند و باید زمینه لازم برای استفاده درست از این شرایط را فراهم کنیم.

نماینده مردم مشهد با اشاره به احتمال تصویب طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در مجلس، افزود: تشکیل این سازمان از مجلس قبل مطرح بود، اما مورد تایید نمایندگان قرار نگرفت. اکنون اگر ضرورت تشکیل سازمان ملی مهاجرت مورد تایید نمایندگان قرار گیرد، به احتمال خیلی بالا می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات اتباع را حل کند، زیرا این طرح هم سکونت اتباع را در نقاط خاصی از کشور پیش‌بینی می‌کند و هم در حوزه‌های مختلف ساختار‌های مشخصی برای آنان تعیین می‌شود؛ لذا اگر این طرح تصویب شود، با توجه به همراهی دولت، فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از مسئله اتباع حل خواهد شد.

عظیمی‌راد با اشاره به آمار اتباع حاضر در خراسان رضوی، اظهار کرد:، چون آمار دقیقی در این خصوص اعلام نشده، به صورت تقریبی می‌توان گفت بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی ساکن اند که از این تعداد ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر غیرمجاز هستند.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.