صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بررسی‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ردگیری پشه آئدس در این استان حضور این حشره در شهرستان محمودآباد را به عنوان چهارمین شهرستان مازندران که پشه آئدس در آن مشاهده شد اثبات کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، شهرستان محمودآباد به عنوان چهارمین شهرستانی که پشه آئدس در آن مشاهده شده به فهرست شهرستان‌های حضور پشه آئدس اضافه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به مشاهده پشه آئدس در سه شهرستان رامسر، تنکابن و عباس‌آباد، اظهار کرد: طبق بررسی‌های همکاران ما پای پشه آئدس به محمودآباد نیز باز شده است.

رضا صفری عربی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا کنون هیچ کدام از پشه‌های نمونه‌گیری شده در چهار شهرستان رامسر، تنکابن، عباس‌آباد و محمودآباد آلوده به ویروس نبود. ضمن این‌که خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب دانگ در مازندران گزارش نشده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت توصیه‌های مربوط به پیشگیری از تکثیر و قرار گرفتن در معرض گزش این حشره را الزامی دانست و گفت: هر چند که تاکنون پشه آلوده در مازندران مشاهده نشد، اما تقاضای ما از همه مردم این است که توصیه‌ها و هشدار‌های داده شده را جدی بگیرند تا شاهد افزایش تعداد این پشه‌ها و شیوع بیماری در مازندران نباشیم.

صفری عربی با بیان این‌که پشه آئدس در محیط‌های مرطوب شرایط زیست مطلوب دارد و امکان تکثیر پیدا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و بارش‌های پاییزی نگرانی‌هایی بابت افزایش تعداد این پشه‌ها در مازندران داریم. بر همین اساس از همه مردم استان می‌خواهیم که در محل سکونت تا حد امکان نکات لازم را برای پیشگیری از افزایش تعداد پشه‌ها خود رعایت کنند و از حضور در نقاطی که احتمال تجمع پشه‌ها بپرهیزند.

پیش‌تر این پشه در شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس‌آباد نیز ردگیری شده بود. نخستین بار ۲۱ تیر امسال از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام شد که پشه آئدس در یکی از شهرستان‌های غربی مازندران مشاهده شده است، اما موردی از ابتلا به بیماری تب دانگ گزارش نشد.

تب دانگ یک بیماری ویروسی است که توسط پشه‌هایی به نام آئدس منتقل می‌شود. افزایش ابتلا به تب دانگ معمولاً در مناطق گرمسیری اتفاق می‌افتد. زیرا پشه‌های ناقل آن در این مناطق به راحتی می‌توانند رشد و تکثیر کنند.

همچنین، باران‌های زیاد و تجمع آب در ظروف و اشیاء مختلف می‌تواند محیط مناسبی برای تکثیر این گونه از پشه‌ها فراهم کند.

انسان ممکن است از طریق نیش پشه‌های حامل ویروس تب دانگ به این بیماری مبتلا شود. وقتی یک پشه حامل ویروس دانگ انسانی را نیش می‌زند، ویروس وارد سیستم خونی او می‌شود و عفونت را آغاز می‌کند.

درمان تب دانگ به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارد. در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

برای پیشگیری از تب دانگ، باید از قرار گرفتن در معرض نیش پشه‌ها در مناطق خطرناک پرهیز کرد و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب و استفاده از پنجره‌ها و در‌ها با توری استفاده کرد. همچنین، برنامه‌های کنترل پشه‌ها و حذف محل‌های آب راکد نقش مؤثری در کاهش ابتلا به تب دنگی دارند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.