صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کشور‌های مراکش، کره جنوبی، رومانی، شیلی، بلغارستان، استونی و کامبوج؛ فیلم برگزیده خود را برای رقابت در اسکار ۲۰۲۵ معرفی کردند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در فاصله کمتر از یک ماه به پایان مهلت اعلام شده از سوی آکادمی برای معرفی فیلم از سوی کشور‌ها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی نود و یکمین دوره جوایز اسکار، ۷ کشور دیگر نماینده رسمی خود را انتخاب کردند.

مراکش: همه عاشق تودا هستند (کارگردان: نبیل عیوش)

نبیل عیوش کارگردان فرانسوی-مراکشی برای ششمین بار سینمای کشور خود را در رقابت اسکار نمایندگی می‌کند. درام موزیکال «همه عاشق تودا هستند» که در جشنواره کن به نمایش درآمد، داستان یک شاعر و خواننده را روایت می‌کند که پسر ناشنوا و لال خود را در یک روستای کوچک بزرگ می‌کند و آرزوی تبدیل شدن به یک شیخه (یک هنرمند سنتی مراکشی) در کازابلانکا را دارد. عیوش فیلمنامه را به همراه همسرش مریم توزانی بازیگر کارگردان تونسی نوشته است. فیلم‌های ارسالی از سوی مراکش از سال ۱۹۷۷ تاکنون سه بار به فهرست کوتاه جوایز اسکار راه یافته‌اند، ولی هیچ‌کدام نامزدی دریافت جایزه نشده‌اند.

استونی: ۸ چشم‌انداز دریاچه بیوا (کارگردان: مارکو رات)

این فیلم که از کتابی به همین نام از نویسنده آلمانی مکس دوتندی در ۱۹۱۱ الهام گرفته شده، داستان دو دختر را در کنار یک دریاچه استونی نشان می‌دهد، در حالی روستای ماهی‌گیری آنها تلاش می‌کند با یک فاجعه اخیر روی داده کنار بیاید. این فیلم نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام در ژانویه به نمایش درآمد و در ماه مارس در استونی اکران عمومی شد. مارکو رات از سال ۲۰۰۲ فیلم می‌سازد و این فیلم نهمین اثر وی و اولین نمایندگی از کشورش در اسکار است. نزدیک‌ترین موفقیت استونی در اسکار، نامزدی فیلم «تنگ‌دار» در ۲۰۱۵ بوده است.

رومانی: سه کیلومتر تا پایان جهان (کارگردان: امانوئل پرو)

این فیلم برنده جایزه کوئیر جشنواره کن که در بخش رقابتی این جشنواره به نمایش درآمد، داستان پسر نوجوانی را روایت می‌کند که در یک جامعه محافظه‌کار در نزدیکی رود دانوب زندگی‌اش با چالش جدی رو به رو می‌شود. این فیلم همچنین جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را در جشنواره‌های سارایوو و اورشلیم کسب کرده است. «سه کیلومتر تا پایان جهان» به عنوان چهلمین نماینده رومانی در اداوار جوایز اسکار شناخته می‌شود. سینمای رومانی در سال ۲۰۲۰ نامزدی برای فیلم «کولکتیو» و در ۲۰۱۲ برای «آنسوی تپه‌ها» نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد.

کره جنوبی: ۱۲.۱۲: روز (کارگردان: کیم سونگ-سو)

این درام تاریخی بر اساس رویداد‌های واقعی در تاریخ ۱۲ دسامبر ۱۹۷۹ اتفاق می‌افتد که در آن، چون دو-هوان فرمانده نظامی یک کودتا برای تصاحب قدرت انجام می‌دهد. این تاریخ به عنوان یک نقطه عطف در تاریخ معاصر کره جنوبی در نظر گرفته می‌شود. فیلم در نوامبر ۲۰۲۳ منتشر شد و به عنوان بزرگ‌ترین عنوان سال در گیشه محلی شناخته شد. کره جنوبی در سال ۲۰۲۰ با فیلم «انگل» ساخته بونگ جون-هو برنده اسکار شد.

بلغارستان: پیروزی (کارگردان: کریستینا گروزوا و پتار والچانوف)

ماریا باکالوا ستاره فیلم‌های «بورات» و «کارآموز» در این کمدی سیاه که الهام گرفته از گروهی واقعی از پیشگویان می‌باشد، بازی می‌کند. این فیلم نخستین بار در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و سومین فیلم از این کارگردانان است که داستان‌هایی عجیب از کشورشان را روایت می‌کند. بلغارستان تنها یک بار در سال ۲۰۰۹ به فهرست کوتاه اسکار راه یافته‌است.

کامبوج: دیدار با پل پوت (کارگردان: ریتی پان)

این فیلم، چهارمین فیلم ساخته ریتی پیان کارگردان سرشناس کامبوجی-فرانسوی در اسکار است. داستان این فیلم بر اساس کتاب نوشته الیزابت بکر با عنوان «زمانی که جنگ تمام شد» و مصاحبه سه خبرنگار فرانسوی با پل پوت رهبر بدنام خمر‌های سرخ در سال ۱۹۷۸ متمرکز است. این فیلم نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد.

شیلی: در جای او (کارگردان: مائیت آلبردی)

مائیت آلبردی امیدوار است به موفقیت خود در اسکار ادامه دهد، زیرا او پیش از این دو بار در شاخه بهترین مستند با فیلم‌های «عامل جاسوس» در سال ۲۰۲۰ و «حافظه ابدی» در سال ۲۰۲۴ نامزد شده بود. «در جای او» که اولین فیلم داستانی ساخته آلبردی است، یک درام جنایی بر اساس داستان واقعی یک نویسنده مشهور است که به دلیل قتل معشوقش محاکمه می‌شود. این فیلم نخستین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره سن سباستین تجربه کرد و پس از آن در در نتفلیکس عرضه خواهد شد. این فیلم توسط پابلو لارین که در سال ۲۰۱۲ با «No» نامزد دریافت جایزه اسکار بین‌المللی برای شیلی شد تهیه شده است. سینمای شیلی در سال ۲۰۱۷ با فیلم «یک زن فوق‌العاده» اثر سباستین للیو برنده اسکار بین‌المللی شد.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزد‌های اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزد‌های نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می‌شوند.

پیش از این نیز کشورهایی، چون ژاپن، اتریش، آلمان، ایرلند، عراق، لتونی، لیتوانی، فلسطین، تایوان و اروگوئه فیلم‌های برگزیده خود را به آکادمی معرفی کرده‌اند.

سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.

نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.