صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

پلیس توانست ۳ جوان ۱۸ ساله را به اتهام ده‌ها فقره کلاهبرداری در نقاط مختلف کشور شناسایی و دستگیر کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سه دوست صمیمی بودند که با هم دوران دبیرستان را تمام کرده بودند. اما داشتن رؤیای کسب ثروت، آنها را پس از تحصیل نیز به هم نزدیک کرده بود. دوستانی که یک هدف مشترک در زندگی داشتند و آن پول‌دارشدن بود. برای رسیدن به این هدف، آنها قید تحصیل در دانشگاه و پیداکردن شغلی آبرومند را زدند. در عوض با دیدن چند فیلم سینمایی که در آن چند نوجوان نخبه فناوری اطلاعات اقدام به سرقت مجازی می‌کردند، تصمیم گرفتند با الگوگرفتن از شخصیت‌های این فیلم‌ها، اقدام به کلاهبرداری اینترنتی کنند.
به این ترتیب بود که هر سه این جوانان که تازه به هجده‌سالگی رسیده بودند، تبدیل به مجرمان حرفه‌ای شدند.

مجرمانی که با شگرد ارسال هزاران پیامک و پیام‌جعلی در فضای مجازی توانسته بودند ده‌ها نفر را فریب دهند و حساب بانکی آنها را خالی کنند. کلاهبرداری‌های گسترده این سه جوان، کار را به جایی رساند که سردار احمد نگهبان، جانشین فرمانده انتظامی خراسان رضوی، خود پیگیری این پرونده را برعهده گرفت و تیمی از بهترین کارشناسان فناوری اطلاعات پلیس را مأمور ردزنی آنها کرد. تیمی که توانست هر کدام از این جوانان را در گوشه‌ای از کشور شناسایی و دستگیر کند.

آغاز یک پرونده

از گــــروه‌هــــای سنــــی مختلف برای گزارش کلاهبرداری اینترنتی به پلیس مراجعه می‌کردند. افرادی که اگر از آنها پرسیده می‌شد مگر تاکنون پیام‌ها و پیامک‌های هشدار پلیس را درباره لینک‌های آلوده پیام‌ها در فضای مجازی و پیامک‌ها ندیده بودید، همه پاسخ مثبت می‌دادند.

باوجوداین، شکایت آنها نشان می‌داد که این مال‌باختگان با مشاهده پیامک جعلی سامانه ثنا یا دیدن پیام‌های مختلف از جمله دریافت یارانه و سبد معیشتی فریب خورده و وارد درگاه کلاهبرداران شده بودند. اشتباهی که آن را با واردکردن اطلاعات کارت بانکی خود تکمیل کرده و به همین سادگی در دام افتاده بودند.

وجه اشتراک اظهارات این مال‌باختگان، حکایت از آن داشت که این افراد طعمه یک شخص یا یک باند شده بودند. موضوعی که باعث شده بود با دستور جانشین فرمانده انتظامی استان، تیمی نخبه از بهترین کارشناسان پلیس فتا، مأمور رسیدگی به این پرونده شوند. کارشناسانی که باید ردپای کلاهبردار یا کلاهبرداران احتمالی را از مسیر اشتباهی که مال‌باختگان طی کرده بودند پیدا و از آن برای شناسایی و ردزنی آنها استفاده می‌کردند. اگرچه کلاهبرداران تلاش کرده بودند کمترین ردپایی از خود به جا نگذارند، اما کارشناسان پلیس فتا با استفاده از تجهیزات و علم روز خود موفق به پیداکردن شناسه یک کامپیوتر خانگی در مشهد شدند.

کلاهبردار نخبه، یک جوان ۱۸ ساله بود

اطلاعات به دست آمده از آی‌پی این رایانه خانگی که با آن درگاه‌های جعلی ثنا، سهام عدالت، بسته‌های معیشتی و... ساخته شده بود نشان می‌داد که برخلاف تصور پلیس که فرد یا افراد متخصص فناوری اطلاعات و برنامه‌نویسی از این سیستم استفاده می‌کنند، در واقع یک جوان هجده ساله کاربر آن است.

کارشناسان پلیس فتا در ادامه با زیرنظر گرفتن این کاربر به مدارک متعددی از نقش او در این کلاهبرداری‌ها دست پیدا کردند. تیم تحقیق پس از به دست آمدن این اطلاعات، بلافاصله با هماهنگی مقام قضایی، در اقدامی غافل‌گیرکننده این جوان هجده‌ساله را در مخفیگاهش دستگیر کردند.

پلیس درحالی دست‌بند به دستان این جوان زد که خانواده‌اش مبهوت و نظاره‌گر دستگیری فرزند خود بودند. پس از دستگیری این متهم جوان، مأموران در بازرسی از اتاق او یازده دستگاه تلفن همراه و شانزده عدد سیم‌کارت کشف کردند. تلفن‌هایی که بیش از ۲۰ هزار پیام حاوی لینک آلوده از آنها به سراسر کشور ارسال شده بود.

انکار جوان، من بی‌گناه بودم

متهم جوان که انگار پیش از این خود را آماده دستگیر شدن کرده بود و می‌دانست دیر یا زود دستگیر می‌شود با اینکه می‌دانست پلیس تلفن‌های همراه و سیم‌کارت‌هایش را کشف کرده بود، مانند یک تبهکار حرفه‌ای که بار‌ها تجربه دستگیری دارد در بازجویی‌های اولیه مدام منکر ارتکاب هرگونه جرمی می‌شد.

انکاری که درنهایت پس از اینکه بازپرس پرونده مستندات دیجیتالی به دست آمده از گوشی‌هایش را در مقابلش قرار داد، در نهایت راهی به‌جز اعتراف ندید. متهم که نمی‌خواست بار سنگین چنین پرونده‌ای را بر دوش بکشد در ادامه به پلیس گفت که این کلاهبرداری‌ها را به همراه دو تن از دوستانش انجام داده است.
متهم در ادامه کوشید با لودادن جرائم دوستانش با پلیس همکاری کند. این جوان به پلیس گفت که کار کلاهبرداری در تلگرام کار دو تن از دوستانش بوده که ادمین ربات‌های آلوده هستند.

دستگیری رفقا در شهر‌های مختلف

به دنبال اعترافات این جوان، پلیس به دنبال دستگیری دو همدستش رفت، اما خیلی زود معلوم شد آنها که پیش از این سابقه ارتکاب جرائم سایبری را نیز داشته‌اند، پس از دستگیری اولین متهم به شهر‌های دیگر کشور متواری شده‌اند. با فرار این دو متهم دوباره وظیفه پیداکردن آنها به همان تیم کارشناسان پلیس فتا سپرده شد. تحقیقات این کارشناسان فناوری اطلاعات نشان می‌داد که متهمان از هم جدا شده و در استان‌های گلستان و مازندران مخفی شده‌اند، اما مدام مخفیگاه خود را تغییر می‌دهند.

کارشناسان پلیس فتا پس از اینکه چندین‌بار مخفیگاه این دو متهم جوان را در شهر‌های شمالی کشور پیدا کردند، متوجه شدند که آنها به پایتخت رفته‌اند. بررسی‌های نهایی حضور هر دو متهمان را در تهران تأیید کرد. پلیس فتا در نهایت پس از ۱۰ روز تلاش شبانه‌روزی موفق شد که هر دو مخفیگاه متهمان را ردزنی کند.

با اعلام پیداشدن مخفیگاه این دو کلاهبردار جوان، با توجه به اینکه احتمال متواری‌شدن دوباره آنها وجود داشت پلیس در دو عملیات مجزا آنها را دستگیر و از آنها شش دستگاه تلفن همراه و دوازده عدد سیم‌کارت کشف کرد. متهمان پس از دستگیری به مشهد منتقل شدند تا از طریق بازجویی و بررسی تاریخچه تلفن‌های همراه و سیم‌کارت‌هایشان روشن شود که پیش از دستگیری چه جرائمی مرتکب شده‌اند.

پیدا کردن مال‌باختگان از تلفن‌های همراه مجرمان

با انتقال این دو متهم به مشهد، کارشناسان پلیس فتا از تلفن‌های همراه هر سه این متهمان توانستند ربات‌های درگاه‌ساز بانکی و بدافزار‌های ساخت پیامک و دیگر بات‌های مجرمانه‌ای را که آنها استفاده می‌کردند کشف کنند.

همچنین پلیس توانست شصت تن از مال‌باختگانی را که طعمه این افراد شده‌اند، در سراسر کشور پیدا کند. با وجود این مستندات، پلیس فتا همچنان مشغول تحقیق برای پیداکردن جرائم دیگر این سه متهم جوان و شناسایی مال‌باخته‌های احتمالی دیگر است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.