صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

با وجود خشک‌سالی ادامه‌دار، هیچ امیدی به پایداری منابع آب زیرزمینی نیست و چاه‌های آب شرب یا در افت شدید به‌سر می‌برند یا تا روز‌های پایانی و خشک شدنشان زمان درازی باقی نمانده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ عدد و رقم و کلمات خیلی نمی‌توانند وضعیت وخیم آب در مشهد و استان را تشریح کنند. با وجود خشک‌سالی ادامه‌دار، هیچ‌امیدی به پایداری منابع آب زیرزمینی نیست و چاه‌های آب شرب یا در افت شدید به‌سر می‌برند یا تا روز‌های پایانی و خشک شدنشان زمان درازی باقی نمانده است و با این تفاسیر، منابع آبخوان سال‌های سختی را سپری می‌کند و رفته‌رفته در حال خروج از کیفیت بهره‌دهی است.

همسایه‌های شرقی نیز از رهاسازی همان اندک حقابه سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان دریغ می‌کنند و مدت‌هاست نتوانسته‌ایم روی خوش هریرود و هیرمند را به چشم ببینیم. حالا که همه در‌های امید برای رفع تشنگی در حال بسته شدن است، تنها علاج سیراب شدن صنعت و سیر آبی شهر، آب دریای عمان است؛ پروژه‌ای ملی که از سه سال قبل عملیات اجرایی‌اش آغاز شده و جاری شدن مسیر آبی‌اش به سمت سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی، هم جان دوباره‌ای به صنعت خواهد داد، هم نجات‌بخش کشاورزی صنعتی و کام تشنه شرق کشور خواهد شد.

مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور با بیان اینکه در طرح انتقال آب از دریای عمان، در ابتدا قرار است برای مصرف صنایع سه استان سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی، ۲۸۰ میلیون متر‌مکعب آب به این سه استان انتقال داده شود، می‌گوید: سهم صنعت خراسان‌رضوی از این میزان ۱۲۰‌میلیون متر‌مکعب است.

سال ۱۴۰۵ صنعت استان سیراب می‌شود

علی عبداللهی ادامه می‌دهد: عملیات اجرایی طرح عظیم انتقال آب از سه سال قبل آغاز شده است و بخش عمده کریدور انتقال از مشهد تا چابهار با پهنای باند هفده‌متری خط انتقال انجام شده است، اما لوله‌گذاری از سمت چابهار در حال انجام است و این عملیات از سمت خراسان‌رضوی و مشهد در نوبت انجام است.

وی با بیان اینکه برای ساخت محل تصفیه و شیرین‌سازی آب نیز ۳۵۰‌هکتار تملک شده است، ادامه می‌دهد: برخی اقلام فنی و عملیاتی از جمله سویل و مکانیکال نیز در مرحله اجرا و خرید قرار دارد و با‌توجه‌به سرعت بالای لوله‌گذاری، می‌توان تا اوایل سال آینده شاهد سرازیر شدن آب در چابهار و زاهدان باشیم و اواخر سال‌۱۴۰۵ نیز آب برای مصرف صنعت به مشهد می‌رسد.

وی درباره مختصات پروژه یاد‌شده نیز بیان می‌کند: قطر لوله فولادی انتقال آب به مشهد ۲ هزارو ۴۰۰‌میلی‌متر است و ۲۳‌ایستگاه پمپاژ در مسیر انتقال آب ایجاد می‌شود تا انتقال آب با سرعت و سهولت بیشتری انجام شود. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته در صورت تأمین مناسب منابع مالی، تا سال‌۱۴۰۵ آب برای مصرف صنعت به مشهد می‌رسد.

آب شرب، فعلا فقط سیستان و بلوچستان

عبداللهی البته با تأیید شنیده‌های ما درباره تولید آب شرب برای سیستان‌و‌بلوچستان می‌گوید: با‌توجه‌به وضعیت فوق‌بحرانی آب در این استان، در گام اول به‌صورت ضربتی و فوری ۵۰‌میلیون متر‌مکعب آب هم برای مصرف شرب این استان در نظر گرفته شده است.
برای پروژه‌ای با این عظمت و ضرورت، حتما باید تأمین مالی مناسبی نیز صورت بگیرد؛ مسئله‌ای که مجری طرح انتقال‌آب از دریای عمان به شرق کشور درباره‌اش این‌گونه نظر می‌دهد: با‌توجه‌به اینکه مسافت چابهار تا مشهد ۱۳۱۲‌کیلومتر است، از زمانی که اعتبار و تخصیص مناسبی برای این مهم صورت گیرد، می‌توانیم درباره انتقال آب شرب به مشهد نیز گام‌های بلندی برداریم.

انتقال آب شیرین، نیازمند همراهی نمایندگان استان.

اما در کنار انتقال آب برای مصارف صنعتی، اسباب و ملزومات ضروری انتقال آب شیرین به مشهد چیست و از چه زمانی می‌توانیم منتظر این انتقال باشیم؟ این پرسشی است که عبداللهی در پاسخ به آن می‌گوید: برای انتقال آب شرب به مشهد، باید لوله‌گذاری در مسیر دو استان خراسان جنوبی و رضوی انجام شود؛ ضمن اینکه خرید دستگاه‌ها و ساخت مجموعه آب‌شیرین‌کن نیز باید انجام شود.

به اعتبار ویژه‌ای هم نیاز داریم و انتظار داریم مجمع نمایندگان استان برای تحقق همراهی کنند تا تخصیص‌های لازم از وزارت نیرو دریافت شود و همانند مسئله آب آشامیدنی برای سیستان‌و‌بلوچستان، این مهم برای خراسان‌رضوی و به‌ویژه مشهد نیز در مجلس به‌عنوان یک قانون به تصویب برسد.

وی بیان می‌کند: از‌آنجا‌که این طرح بسیار وسیع و بار مالی زیادی در هر دو بُعد انتقال آب برای صنعت و آب شرب به دنبال خواهد داشت، باید از هر امکانی حتی فاینانس و اعتبار بین‌المللی نیز برای این مهم استفاده کرد.
وی ادامه می‌دهد: رسیدن آب به هر سه استان اثرات خیر بسیاری دارد. بسیاری از روستا‌ها که به‌دلیل نبود آب تخلیه شده‌اند، دوباره زنده خواهند شد، کشاورزی صنعتی رونق خواهد گرفت و حاشیه‌نشینی نیز که در کنار شهر‌های بزرگ هر سه استان شکل گرفته است، کاهش خواهد یافت.

بیشترین سهم آب دریای عمان برای شرق کشور

آن‌گونه که این مقام مسئول اعلام می‌کند، در مجموع سالانه ۴‌میلیارد متر‌مکعب از آب شور دریای عمان برای این پروژه لازم است و بهره آب نیز یک‌به‌سه خواهد بود؛ یعنی از مجموع ۴‌میلیارد متر‌مکعب آب ورودی، یک‌میلیارد‌و‌۲۵۰‌میلیون متر‌مکعب آب قابل‌استفاده به دست می‌آید که از این میزان ۷۵۰‌میلیون متر‌مکعب به شرق کشور اختصاص می‌یابد.

پیشرفت ۲۰‌درصدی پروژه انتقال آب

مجری طرح انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور درباره میزان پیشرفت این‌کلان‌پروژه نیز می‌گوید: کار در خراسان‌رضوی ۱۵‌درصد پیشرفت داشته است، اما در مجموع سه استان شاهد پیشرفت حدود ۲۰‌درصدی هستیم. هزینه تمام‌شده بعد از شیرین شدن آب ۸‌دهم دلار است، اما برای رسیدن آب به استان برای مصارف صنعت به استان، این هزینه به چهار دلار می‌رسد. البته از زمان تخصیص اعتبار برای پروژه آب شیرین به مشهد، چهار تا پنج سال زمان لازم است تا آب شیرین به خراسان‌رضوی برسد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.