صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

کتاب «در محضر انیس مهربان» با موضوع سیری در مقام امام‌رضا(ع) و آداب زیارت از راه دور، توسط مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی منتشر شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، این اثر در ۵ فصل با عناوین و موضوعات مختلف، به موضوع سیری در مقام امام (ع) و آداب زیارت از راه دور می‌پردازد. فصل نخست با عنوان «گنجینه علم خدا» دارای ۳ بخش با ریزموضوعات دامنه حواس انسان، آگاهی از درون و امام، سرور اولیاست.

عنوان فصل دوم «ریسمانِ آسمان و زمین» است و از دو بخش مالکیت حقیقی و واسطه فیض تشکیل شده است، «همدمی نرم خو و مادری مهربان» نیز عنوان فصل سوم این کتاب است و «طبیب دلسوز» عنوان فصل چهارم این اثر است که شامل ۴ بخش با موضوعات خدای مهربان، خدای حکیم، باران رحمت و محو خدا، می‌شود.

در فصل پنجم نیز موضوعاتی همچون زیارت از دور، دیدار و ملاقات، فلسفه زیارت، آداب زیارت از راه دور، معرفت و شناخت، حضور قلب، خلوت، مکان، زمان، طهارت و غسل، لباس مناسب، نماز زیارت، ایستادن و مؤدب بودن، رو به قبر بودن، یاد مزار امام (ع)، اشک ریختن، خواند زیارت‌نامه، دعا و استغفار و تحول پس از زیارت، مطرح شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: خداوند متعال، وجودی است در نهایت قوت و عظمت، و مخلوقات نیز هرکدام ظرفی و کششی دارند و چـون ظرفشان کوچک است، توان استفاده کردن از نور شدید خداوند را ندارند.
بر اساس قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) و نیز برهان‌های فلسفی و شهود عارفان راستین در نظام عالم خلقت اولین مخلوق خداوند، عالمی بسیار شریف است که نور وجود را از خداوند مستقیم دریافت می‌نماید و آن را کمی پایین آورده و قابل انتقال به طبقات بعدی عالم هستی می‌نماید و آن نور از دریچه وجود آنها به طبقات بعدی منتقل می‌شود و از هر مرحله‌ای به مرحله بعد می‌رود تابرسد به پایین‌ترین درجه عالم وجود وضعیف‌ترین موجودات.

آن عالَم شریف، همان عالم مقام ولایت است که همه امور عالم دنیا از آن جا نشأت می‌گیرد. زمین و آسمان به واسطه او برپایند و روزی انسان‌ها به واسطه او جاری می‌شود و درختان به سبب او میوه می‌دهند و مریضان با دست او شفا می‌گیرند.

عالَم ولایت، واسطه‌ای میان خداوند و طبقات پایین‌تر است؛ گرچه خود خداوند هم در همه جا و با همه چیز حاضر و همراه است.

 این اثر در شمارگان ۱۲ هزار نسخه توسط کارگروه محتوایی موسسه جوانان آستان قدس رضوی و در ۷۰ صفحه تهیه و تدوین شده و در اختیار جوانان علاقه‌مند به مطالعه قرار گرفته است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.