صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

رئیس سازمان تبلیغات کشور با اشاره به الگوی پیامبر اسلام (ص)، بر لزوم تبیین و روشن‌سازی مشکلات برای مردم محلات و به نقش محوری مساجد در این فرآیند تاکید کرد.

الهام اسماعیلی | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی امروز (۲۶ شهریورماه) در نشست ملی طرح شهید دارایی (راهبری محلات با محوریت مساجد) که در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، به بررسی جایگاه و نقش مردم در تحولات اجتماعی پرداخت و بر اهمیت مشارکت فعال مردم در حل مسائل و مشکلات جامعه تأکید کرد.

وی با اشاره به زندگی پیامبر اسلام حضرت محمد (ص)، اظهار داشت: اسوه بودن پیامبر نه تنها در رفتار‌های فردی ایشان، بلکه در نحوه هدایت جامعه نیز قابل مشاهده است. پیامبر اسلام (ص) تنها الگویی برای رفتار‌های شخصی نبود، بلکه او جامعه‌ای را که در آن زندگی می‌کرد، حرکت داد و تغییراتی اساسی در آن ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: این مسئولیتی است که هر فرد باید در محل زندگی خود بر عهده بگیرد؛ با تلاش برای رفع مشکلات و ارتقای وضعیت جامعه، چه در ابعاد معنوی و دینی و چه در ابعاد مادی و دنیایی.

قمی با تأکید بر نقش حیاتی مردم در تحولات محلی، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: گاهی یک فرد با ابتکارات و اقدامات خلاقانه خود می‌تواند تحولی بزرگ در محله‌اش ایجاد کند.

 او به نمونه‌ای اشاره کرد که در آن، یک فرد با شناسایی مشکلات محله و مطالبه‌گری از مسئولان، توانست مردم را همراه کرده و خط راه‌آهنی که به منبع فساد و مشکلات تبدیل شده بود را از محله حذف کند. این مثال نشان می‌دهد که در بسیاری از موارد، همراهی و مشارکت مردم اصلی‌ترین عامل موفقیت در ایجاد تحولات محلی و حل مسائل پیچیده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه افزود: روش اسلامی برای ایجاد تحول در جامعه، تبیین و روشن‌گری است. پیامبر اسلام (ص) نیز با تبیین حقایق و روشن کردن مسائل برای مردم، جامعه‌ای که از ضعف‌ها و کاستی‌های بسیاری رنج می‌برد را به سوی پیشرفت و تعالی هدایت کرد.

 وی تصریح کرد که تبیین، به معنای ارائه و روشن کردن مسائل و مشکلات به گونه‌ای است که مردم آنها را به درستی درک کرده و انگیزه لازم برای حل آنها را پیدا کنند.

محمد قمی با اشاره به تجربه‌های گذشته، جامعه را دعوت کرد تا در ایام میلاد پیامبر اسلام (ص)، این روش را در محلات و شهر‌های خود به کار گیرند.

 او خاطرنشان کرد که پیامبر اسلام (ص) چه چیزی به اعراب داد که آنان را از جایگاه پیشین خود به مراتب بالاتر و برتر رساند؟ این تحول بزرگ تنها با تبیین و روشنگری ممکن شد. وقتی مسائل به درستی برای مردم روشن و قابل فهم می‌شوند، فاصله زیادی تا حل آنها و ایجاد تحولات مثبت باقی نمی‌ماند.

حجت‌الاسلام قمی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها و روایت‌گری در تبیین حقایق، افزود: تا زمانی که گره‌های ذهنی و فکری باز نشوند، نمی‌توان حرکت‌های بزرگ و تحول‌آفرین را به ثمر رساند. 

وی ابراز داشت: پیامبر خدا (ص) با روشن کردن حقیقت و ارائه واقعیت‌ها، انسان‌ها را به سمت رشد، توسعه و پیشرفت سوق داد. در زمان حاضر نیز، هر فردی در هر محله باید به دنبال بومی‌سازی روش‌های تبیین و روشنگری برای منطقه خود باشد تا از این طریق بتواند زمینه‌ساز تحولات اجتماعی و ارتقای سطح جامعه شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.