صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار، خانوار‌های شهری خراسان رضوی در سال گذشته ماهانه حدود ۱۶ میلیون تومان درآمد و حدود ۱۳ میلیون تومان هزینه داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان؛ این رقم حدود درآمد یک خانواده شهری ساکن خراسان رضوی در سال گذشته بوده و هزینه این خانوار نیز حدود ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده است. اگر دخل‌وخرج شما با این اعداد همخوانی ندارد، باید بگوییم این ارقام بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار از متوسط هزینه و درآمد سالانه خانوار‌های کشور که به‌تازگی منتشر شده به‌دست‌آمده است. اینکه چطور به این ارقام رسیده‌اند و جامعه آماری خود را انتخاب کرده‌اند، به‌طور مفصل در گزارش اصلی این سایت آمده که توضیح آن در این مطلب نمی‌گنجد.

خلاصه اینکه مشت را نمونه خروار قرار داده‌اند و به این اعداد رسیده‌اند. همچنین بر اساس این گزارش، میانگین درآمد خانوار‌های شهری بیش از ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هزینه آنها بیش از ۱۷ میلیون تومان بوده است. بگذارید پیش از ورود به جزئیات بیشتر، این نکته را اضافه کنیم که هرچند در این گزارش بعد خانوار (یعنی تعداد اعضای خانواده) به‌طور دقیق مشخص نشده است، اما به‌طور معمول در این آمار بعد خانوار شهری ۳.۳ نفر در نظر گرفته می‌شود. 

رتبه ۲۲ درآمدی 

بررسی جدول‌های منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد که استان ما از نظر کسب درآمد رتبه ۲۲ و از نظر هزینه رتبه ۱۶ را دارد. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم یعنی درآمد یک خانواده شهری در خراسان رضوی کمتر از ۲۱ استان دیگر است. در هزینه‌ها نیز ما بعد از پانزده استان بیشترین میزان هزینه‌کرد را داریم. تفاوت درآمد هزینه در خراسان رضوی حدود ۳ میلیون تومان است. 

یعنی طبق داده‌های این گزارش هر خانوار توانایی ذخیره حدود ۳ میلیون تومان در ماه را داشته است. باوجوداین یک مقایسه ساده کمی این اعداد و ارقام را زیرسؤال می‌برد. حداقل حقوق یک کارگر با بعد خانوار ۳.۳ حدود ۸ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان بوده است. در این صورت اگر میانگین هزینه ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان را در نظر بگیریم، یعنی کارگران حداقل در پایان ماه با ۵ میلیون تومان کسری روبه‌رو می‌شدند. 

مسکن، درآمد را بلعید

بر اساس نمودار‌های منتشر شده در این گزارش، سهم مسکن به همراه سوخت و روشنایی در سبد هزینه خانوار‌های شهری کشور ۴۲.۴ درصد است. این یعنی هزینه مسکن در نظر گرفته شده برای یک خانوار شهری در استان ما حدود ۵ میلیون‌و ۶۰۰ هزار تومان است. این رقم بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های میدانی سال گذشته از بازار اجاره‌بها در مشهد و دیگر شهرستان‌ها چندان با واقعیت همخوانی ندارد و شاید با تبدیل رهن به اجاره، این رقم با میانگین اجاره‌بهای برخی شهر‌های کوچک یا مناطق کم‌برخوردار مشهد تطابق داشته باشد. باوجوداین درهرصورت این گزارش نشان می‌دهد که بخش مسکن بار هزینه فراوانی بر دوش خانواده دارد. 

بعد از مسکن، سهم هزینه خوراکی‌ها ۲۴.۹ درصد است. یعنی حدود ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه برای هزینه خوراکی‌های یک خانواده شهری در استان ما در نظر گرفته شده است. این در حالی است که سال گذشته در چنین روز‌هایی قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی حدود ۴۸۰ هزار تومان بوده است.

یا به عنوان مثال به‌طور میانگین قیمت یک کیلوگرم برنج وارداتی حدود ۴۵ هزار تومان بوده است؛ بنابراین هزینه خورد و خوراک نیز مانند همه موارد دیگر بستگی به انتخاب شما دارد. شاید در سال گذشته اگر این اقلام را به‌اندازه رفع نیاز اولیه خود با ارزان‌ترین کالا‌ها (مثلا سویا به جای گوشت) جمع وجور می‌کردیم در نهایت هزینه خوراک خانواده با داده‌های مرکز آمار منطبق و با سه میلیون تومان تمام می‌شد. 

سهم اندک تفریح

اگر یکی از معیار‌های شادی را تفریح و سرگرمی در نظر بگیریم، کمترین سهم از سبد هزینه نیز مربوط به همین مورد است. تفریحات، سرگرمی‌ها و خدمات فرهنگی در این سبد سهم ۱.۶ درصدی دارند. یعنی از ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه خانوار ۲۱۲ هزار تومان برای این منظور در نظر گرفته شده است. این در حالی است که فقط قیمت بلیت سینما سال گذشته در مشهد به‌طور میانگین ۶۰ هزار تومان بوده است. حالا تصور کنید باتوجه‌به هزینه بلیت قطار، هواپیما و حتی اتوبوس و همچنین نرخ هتل‌ها و حتی مسافرخانه‌ها، سفر چقدر می‌تواند در این سبد جا داشته باشد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.