صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تمبر قنات جهانی قصبه گناباد منتشر شد

  • کد خبر: ۲۵۲۴۷
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد گفت: با همکاری شورای تمبر شرکت پست کشور تمبر قنات قصبه چاپ و منتشر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، رسول صنوبری افزود: این تمبر با تصاویر یک حلقه چاه و محاسبات علمی و فنی مربوط به مهندسی قنات و کانال‌های زیر زمینی انتقال آب در مسیر‌های طولانی طراحی شده است.


وی تصریح کرد: ابعاد این تمبر ۸۸ در ۳۲ است که با تیراژ ۵۷ هزار قطعه و با اررزش هر قطعه ۱۸ هزار ریال توسط آتلیه شورای تمبر با تکنیک گرافیک کامپیوتری طراحی شده است.


او گفت: قنات جهانی قصبه گناباد به عنوان تنها اثر ثبتی استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.


کاریز قصبه شهر گناباد یکی از شاهکار‌های آبی جهان است که در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران و در تیر سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ثبت‌شده در یونسکو قرار گرفت.


این قنات از ۲ رشته اصلی و ۶ شاخه فرعی تشکیل شده است. طول این قنات بیش از ۳۳ کیلومتر است و عمق مادرچاه اصلی در انتهای رشته «دولاب نو» با توجه به شیب زمین حدود ۳۰۰ متر و میزان آب‌دهی آن بیش از ۱۳۰ لیتر بر ثانیه است.

 

گفتنی است از شهرستان گناباد ۱۴۵ اثر، محوطه و تپه تاریخی، طبیعی و میراث ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله حدود ۲۸۷ کیلومتری مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

منبع: همشهری

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.