«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

۱۰ خردادماه، ارزیابی زیست‌محیطی انتقال آب از دریای عمان به شرق ایران

  • کد خبر: ۲۷۲۵۶
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
۱۰ خردادماه، ارزیابی زیست‌محیطی انتقال آب از دریای عمان به شرق ایران
جلسه ارزیابی نهایی زیست‌محیطی پروژه انتقال آب از دریای عمان سرانجام دهم خردادماه برگزار می‌شود.

ملیحه فلاح/شهرآرانیوز - قرار بود گام نهایی دریافت مجوزهای لازم برای اجرای پروژه انتقال آب، نیمه مهرماه سال گذشته برداشته شود.

همان روزها مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار گفته بود که قرار است جلسه ارزیابی جامع زیست محیطی برای این پروژه به زودی برگزار و پس از آن، این طرح عظیم در دهه فجر با حضور مسئولان کشوری کلنگ زنی شود.

اما پس از تعویق افتادن این موضوع، علی عبداللهی در خبری با عنوان «انتقال آب، چشم انتظار تأیید محیط زیست» که در تاریخ نهم آبان سال گذشته در روزنامه شهرآرا به چاپ رسید، پایان یافتن زمان اعتبار تخصیص آب به سیستان وبلوچستان را علت برگزار نشدن این جلسه دانسته و گفته بود که این نشست به بعد از تمدید اعتبار تخصیص آب برای این استان موکول می شود.

با این حال وقوع سیل در سیستان و بلوچستان مانع  از تحقق سریع این وعده شد. ابتدای بهمن ماه بود که شهرآرا در گزارشی با عنوان «انتقال آب در  انتظار ابلاغ سوم» از احتمال لغو کلنگ زنی این پروژه در دهه فجر نوشت. چند روز بیشتر طول نکشید که آخرین مرحله تخصیص آب به شرکت پیمانکار پروژه انتقال آب ازسوی سیستان وبلوچستان انجام شد اما ۱۰ بهمن  ماه، شهرآرا در گزارشی اعلام کرد که «انتقال آب به فجر نمی‌رسد».

آغاز پروژه عظیم انتقال آب از دریای عمان به دلیل برگزار نشدن جلسه ارزیابی نهایی زیست محیطی به دهه فجر نرسید. البته این بدشانسی در برگزاری جلسه به همین‌جا ختم نشد و تا مسئولان خواستند که گام آخر را در  این زمینه بردارند و مجوز نهایی زیست محیطی را دریافت کنند، شیوع کرونا در کشور همه چیز را به‌هم‌ریخت.


حالا باتوجه به اینکه به تدریج همه امور کشور در حال بازگشت به قبل است، مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار از برگزاری جلسه ارزیابی نهایی زیست محیطی در ۱۰ خرداد خبر داده است.


عبداللهی در گفت وگو با شهرآرا گفت: این اولین پروژه در کشور است که تأییدیه آن از سوی محیط زیست برای برداشت ۲ میلیون مترمکعب در شبانه روز از یک منبع آب آزاد مانند دریای عمان صادر می شود.او همچنین به برگزاری جلسه ای برای صدور مجوز پدافند غیر عامل این پروژه در مشهد خبر داد و افزود: این جلسه در نیمه دوم خرداد و با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.


مدیر پروژه شیرین سازی و انتقال آب از سواحل چابهار با بیان اینکه ۹۰ درصد کار در بحث های زیست محیطی مربوط به تأیید مجوز های فنی و زیست محیطی برداشت آب از دریاست، گفت: تاکنون مجوز دریایی منطقه را که یکی از مهم ترین مجوزهاست، دریافت کرده ایم.


عبداللهی همچنین در پاسخ به اینکه افتتاح این پروژه چه زمانی خواهد بود، بیان کرد: شرکت تابش از تهران در حال پیگیری این موضوع است و منتظریم فضا برای انجام این کلنگ زنی آماده شود.


او با بیان اینکه در مرحله اول این پروژه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال آب شور از دریا برداشت خواهد شد، گفت: یک سوم از آب برداشت شده به آب شیرین تبدیل خواهد شد که این میزان در مرحله نخست حدود ۴۱۰ میلیون مترمکعب است.


به گفته وی از این میزان ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب شیرین در سال سهم خراسان رضوی، ۶۰ میلیون مترمکعب سهم خراسان جنوبی و ۲۳۰ میلیون مترمکعب سهم سیستان وبلوچستان است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->