ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

قنات قصبه گناباد در معرض ساخت و سازهای غیرمجاز

  • کد خبر: ۱۷۵۱۴۱
  • ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
قنات قصبه گناباد در معرض ساخت و سازهای غیرمجاز
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو استمرار ثبت این اثر را در معرض تهدید قرار داده است.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا محمودی قوژدی در شورای پیشگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز گناباد افزود: یکی از ملاکهای ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو نبود ساخت و ساز در حریم آن ذکر شده است ولی به تازگی افزایش احداث بناها در باغهای کشاورزی پیرامون این قنات، این اثر جهانی را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی حریم قنات جهانی قصبه را ۳۰۹ کیلومتر مربع و معادل پنج درصد مجموع وسعت شهرستان گناباد ذکر و اظهار کرد: تاکنون افزون بر ۱۱۵ مورد تخلف ساخت و ساز در حریم این قنات و بیشتر در داخل باغها انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد گفت: در ابتدای ثبت قنات قصبه در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو ۶۲ بنای دارای پلاک ثبتی در محدوده آن وجود داشت که بر اساس تعهد به این سازمان قرار شده بود که این بناها به دیگر نقاط انتقال یابد ولی هم اکنون شاهد افزایش تخلف احداث بنا در محدوده این اثر هستیم.

محمودی کمبود نیروی انسانی و امکانات این اداره برای حفاظت از آثار تاریخی و از جمله قنات جهانی قصبه را یادآور شد و افزود: تاکنون نتوانستیم حتی از یک مورد از بالغ بر ۱۱۵ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در محدوده این قنات جلوگیری کنیم و باید با عزم جدی و با همراهی سایر دستگاههای اجرایی نظیر جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست و شهرداری با تخلفات یاد شده برخورد شود.

وی با اشاره به این که در طرح گردشگری قنات قصبه بسته های سرمایه گذاری دیده نشده است تصریح کرد: هر گونه سرمایه گذاری در قالب این طرح باید بر اساس تایید میراث فرهنگی شهرستان گناباد انجام شود تا از هر گونه سرمایه گذاری و ساخت و سازهای غیر مجاز جلوگیری به عمل آید.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار گناباد هم با بیان آن که توسعه غیر قانونی ساخت و ساز در حریم قنات جهانی قصبه به یک دغدغه مهم برای حفاظت از این اثر جهانی تبدیل شده است، تصریح کرد: برخی اشخاص اقدام به خرید و فروش باغ در حریم این قنات و ساخت و ساز ویلا و ساختمان در داخل آنها می کنند در حالی که هر گونه احداث بنا و سرمایه گذاری در این بخش باید بر اساس تایید میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی و شهرداری انجام شود.

ابوالفضل شاکری افزود: در صورت استمرار این معضل احتمال خارج شدن این اثر از فهرست آثار جهانی وجود دارد و لذا باید برای حفاظت از این اثر به عنوان تنها اثر ثبتی خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی سازمان یونسکو از ساخت و ساز در حریم آن جلوگیری شود.

۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در چهلمین کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر استانبول ترکیه قنات‌ قصبه گناباد از استان خراسان رضوی به همراه قنات های بلده خراسان جنوبی، زارچ و حسن‌آباد مشیر مهریز در یزد، جوپار کرمان، اکبرآباد و قاسم آباد بروات و ابراهیم‌آباد در استان مرکزی به ثبت جهانی رسیدند.

قنات قصبه از میان زمینهای کوی شرقی گناباد (قصبه شهر سابق) در بخش جنوب غربی و از محلی معروف به برج علی ضامن، از داخل رسوب ‌های ریزدانه آغاز شده و به طول ۳۳۱ هزار و ۳۳ متر در یک رشته اصلی به نام قصبه و چهار رشته منشعب به نام دولاب کهنه، دولاب نو، رشته فرعی اول و رشته فرعی دوم قصبه جریان دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->