صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

گزارش سرزده شهرآرا از فاصله‌گذاری اجتماعی در کارگزاری های تأمین اجتماعی/ غریبه با فاصله‌گذاری هوشمند

  • کد خبر: ۲۵۲۹۳
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
روایتی که می‌خوانید، گزارش سرزده شهرآرا از چند کارگزاری بیمه تامین اجتماعی در مشهد است؛ روایتی از فاصله زیاد ادارات دولتی با اجرای پروتکل‌های بهداشتی.
الهام مهدیزاده.شهرآرانیوز - ازدحام و شلوغی، سریال تکراری این روزهاست. در این مدت بار‌ها به اهمیت فاصله‌گذاری اجتماعی تاکید شده است. طبق اعلام مسئولان قرار شد اصناف و ادارات پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، اما هنوز فاصله زیادی تا فاصله گذاشتن‌های اجتماعی و هوشمند داریم. روایتی که می‌خوانید، گزارش سرزده شهرآرا از چند کارگزاری بیمه تامین اجتماعی در مشهد است؛ روایتی از فاصله زیاد ادارات دولتی با اجرای پروتکل‌های بهداشتی.


مسئله قطعی سیستم
کارگزاری تامین اجتماعی شعبه عبادی، ساعت: ۷:۱۱ صبح: ۱۰ یا ۱۲ نفر با فاصله، مقابل کارگزاری تامین اجتماعی ایستاده‌اند. هنوز تا آغاز به کار ادارات چند دقیقه مانده است.
ساعت ۸:۳۷: جمعیت بیشتری مقابل در کارگزاری ایستاده‌اند؛ تنه‌به‌تنه. با مهربانی خاص و از سر اجبار، ردیفی از یک صف انسانی تشکیل داده‌اند. همه چشم‌ها به نرده‌های کشویی دوخته شده است. نگهبان آن‌طرف نرده‌ها ایستاده است. هرچند دقیقه می‌گوید: «خواهرم، برادرم! سیستم تامین اجتماعی قطعه. وصل بشه، می‌گم برین داخل. اون پایین به حد کافی شلوغه. برای خودتون می‌گم. این همه بیخ این نرده واینستین!»
صدای مرد نگهبان از پشت ماسک آبی‌رنگی که به صورت دارد، فقط به چند نفر می‌رسد. خانم‌ها فاصله را بیشتر رعایت کرده و عقب‌تر ایستاده‌اند. کم‌کم آن‌ها هم جلو می‌آیند و درکنار نرده‌ها صف می‌کشند.
یکی از خانم‌ها که برگه نوبت به دست دارد، می‌گوید: دیروز ساعت ۱۱ یا ۱۲ بود که آمدم، اما کارم راه نیفتاد. سیستم‌هایشان قطع بود. امروز با خودم گفتم صبح زودتر بیایم تا دفترچه‌ها را تمدید کنم. صبح، حدود ساعت ۷:۳۰ بود که به اینجا رسیدم. آن موقع کمی خلوت‌تر بود. از پله‌های شعبه پایین رفتم و نوبت گرفتم. داخل شعبه غلغله است. با این شلوغی، کرونا نگیریم، خیلی شانس آورده‌ایم.
حرف‌هایش هنوز تمام نشده است که یکی از خانم‌ها رو به او می‌کند و می‌گوید: حالا راست است که می‌گویند سیستم‌ها قطع است یا می‌خواهند به‌خاطر شلوغی، کسی پایین نرود و نفهمد آنجا چه خبر است؟
هرچه زمان می‌گذرد، بر تعداد جمعیت ایستاده در پیاده‌رو بیشتر می‌شود. نگهبان هم تنها جوابش برای جمعیت در انتظار، همان جمله تکراری «سیستم قطعه» است.
لحظاتی می‌گذرد که چند مرد از پله‌های زیرزمین کارگزاری بالا می‌آیند. نگهبان، نرده کشویی را کنار می‌زند تا آن‌ها از داخل کارگزاری خارج شوند.
ابوالفضل یکی از آن‌هاست. آن‌طور که خودش می‌گوید، ساعت۷ و قبل از آنکه کارگزاری باز شود، آمده است تا کارش راه بیفتد. می‌گوید: ساعت ۷صبح هم زیاد خلوت نبود. ۱۰نفری آمده بودند و همه با فاصله ایستاده بودند تا در را باز کنند، اما خب، حداقل خوبی‌اش این بود که در پیاده‌رو و در هوای باز بودیم.
او اوضاع پایین را شلوغ توصیف می‌کند: «تا حالا به این شعبه کارگزاری آمده‌اید؟ زیرزمینی است که حدوداً ۱۵ پله می‌خورد و می‌رود پایین. پایین خیلی شلوغ‌تر از اینجاست. اصلا هوا برای نفس کشیدن نیست، چه برسد که بخواهی بهداشت را هم رعایت کنی.»


۳ کارت‌خوان و یک لشکر جمعیت
شعبه کارگزاری مصلی، ساعت ۱۱:۱۳: بیرون و داخل کارگزاری شلوغ است. آن‌هایی که بیرون کارگزاری ایستاده‌اند، می‌گویند هنوز تا نوبت آن‌ها خیلی مانده است و به‌خاطر شلوغی بیرون ایستاده‌اند.
اما داخل کارگزاری، شلوغی حرف اول را می‌زند. جلوی باجه‌ها، روی صندلی‌ها و تمام گوشه‌وکنار‌های کارگزاری، جمعیت ایستاده است. انتهای کارگزاری و روی میز، چند کارت‌خوان گذاشته‌اند. جمعیت ایستاده بالای سر این کارت‌خوان، چندین برابر است و داخل کارگزاری هم یک صف برای کارت‌خوان تشکیل داده‌اند. آقای میان‌سالی می‌گوید: بیمه خویش‌فرما دارم و باید پول بیمه را واریز کنم. اگر دیر شود، جریمه می‌کنند. امروز هم که آمدم، می‌بینید چقدر شلوغ است. از ساعت ۹:۳۰ به اینجا آمده‌ام و تازه توانستم نوبت بگیرم. وضعیت واریز پول را هم که خودتان می‌بینید. برای این لشکر جمعیت فقط سه کارتخوان گذاشته‌اند. حالا خودتان بگویید با این وضعیت چه کسی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کند؟ الان جا برای در صف ایستادن نیست و همه پشت‌سر هم ایستاده‌اند، بدون هیچ فاصله‌ای.


مراکز درمانی، دفترچه بدون تمدید قبول نمی‌کنند
تعدادی از جمعیت، جلوی باجه‌ها ایستاده‌اند. مردی تقلا دارد به هرشکلی که می‌شود، خودش را به جلوی باجه برساند. تقلا‌های او با گلایه دیگر افراد ایستاده مقابل باجه همراه می‌شود. دربرابر نگاه‌ها و نق زدن‌های زیر لب دیگر افراد ایستاده مقابل باجه می‌گوید: می‌خواهم بدانم اگر شماره بگیرم، نوبت به من می‌رسد یا نه. خانمم بیمارستان است. می‌خواهم بستری‌اش کنم. دفترچه‌ها تا آخر فروردین اعتبار داشته. الان می‌گویند تا اعتبار نزنم، بستری نمی‌کنند.

جلوی باجه‌ها نایلونی ضخیم کشیده‌اند. ازدحام جمعیت ایستاده مقابل باجه، مانع رسیدن صدای این مرد به کارمند کارگزاری می‌شود. مرد دیگری که جلوی باجه ایستاده است، جواب او را می‌دهد و می‌گوید: اگر اینجا بمانی، فکر نکنم نوبتت بشود. من از صبح زود آمدم و هنوز خیلی مانده تا نوبتم شود. برو شعبه خیام، شاید آنجا خلوت‌تر باشد.


ایجاد فاصله هوشمند با نرده
کارگزاری تامین اجتماعی میدان امام‌حسین (ع)، ساعت: ۱۲:۱۵: نرده‌های کارگزاری را کامل پایین کشیده‌اند تا کسی وارد نشود. دو کارمند کارگزاری میزشان را کنار نرده‌ها گذاشته‌اند تا به امور مردم رسیدگی کنند. با این شرایط همه جمعیت مجبورند از فاصله محدودی، دست‌هایشان را به‌سمت نرده‌ها دراز کنند تا دفترچه بیمه‌شان را به دست کارمندان برسانند. خانمی با ماسک و دستکش، آن‌طرف پیاده‌رو ایستاده است.‌
می‌گوید: از حدود یک ساعت قبل منتظرم تا نوبت به من برسد. برادرم راننده ماشین سنگین است و آمده‌ام برای او فیش تهیه کنم. هر ماه باید فیش بگیرد. نمی‌دانستم این‌قدر شلوغ است.


با دستش به نرده‌های کشویی کارگزاری اشاره می‌کند و می‌گوید: این دیگر چه مدل فاصله‌گذاری هوشمند است؟ الان کرکره را پایین کشیده‌اند تا مثلا برای جلوگیری از کرونا شلوغ نشود، اما اوضاع بدتر شده است. شرایط خودشان که خوب است و از پشت نرده‌ها جواب مردم را می‌دهند، اما مردم مجبورند برای اینکه جواب بگیرند، این‌طور دور نرده‌ها جمع شوند. توی تلویزیون شرایط برخی ادارات تهران را می‌دیدم که علامت‌گذاری کرده‌اند تا مردم با فاصله بایستند، اما اینجا علامت گذاری که نکرده‌اند، هیچ، بیشتر برای مردم دردسر درست کرده‌اند. الان اگر من تا صبح این‌طرف پیاده‌رو و دور از جمعیت منتظر باشم، فایده‌ای ندارد. با این شلوغی، من هم مجبورم جلوتر بیایم تا کارم راه بیفتد.


یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به کارگزاری هم از قطع بودن سیستم بیمه گلایه دارد: «یکی‌دو ساعت قبل اگر می‌آمدید، متوجه می‌شدید که اینجا چقدر شلوغ است. صف مردم تا چند مغازه بعد هم کشیده شده بود.»


خلوت و مناسب
کارگزاری بیمه در خیابان سجاد، دیگر کارگزاری است که سرزده به‌سراغش می‌رویم. تعداد مراجعه‌کنندگان کم است. روی شیشه در ورودی نوشته شده است: «درصورتی‌که تعداد مراجعه‌کننده‌ها بیشتر شد، لطفا بیرون بایستید.»


قبول داریم که سیستم کُند است
پیگیری‌های ما برای گفتگو با سیدمحسن نظام‌خیرآبادی، مدیرکل تامین اجتماعی خراسان رضوی، درنهایت به گفتگو با مدیر روابط‌عمومی تامین اجتماعی استان ختم می‌شود.
سیدحسن خدادادیان‌حسینی، منکر تجمع و ازدحام مردم در شعب کارگزاری‌ها نمی‌شود و در پاسخ می‌گوید: متاسفانه در چند روز اخیر به‌دلیل مشکلاتی که در سیستم‌های تامین اجتماعی ایجاد شده است، شاهد قطع و وصل یا کند شدن سیستم‌ها بوده‌ایم که همین مسئله، پاسخ‌گویی را با کندی مواجه کرده است. ازسوی دیگر خدماتی که تامین اجتماعی به مردم می‌دهد، زیاد است و همین مسئله، سبب شلوغی کارگزاری‌های بیمه مشهد شده است.
وی ادامه می‌دهد: از تهران برای رفع این مشکلات درحال پیگیری هستیم. از مردم مشهد خواهش می‌کنیم به‌خاطر خودشان و کارکنان تامین اجتماعی رعایت کنند. تا خود مردم نخواهند، ما نمی‌توانیم فاصله‌گذاری هوشمند را اعمال کنیم.
او ادامه می‌دهد: الان مردم در صف نانوایی رعایت می‌کنند و با فاصله می‌ایستند، اما در کارگزاری‌های بیمه، متاسفانه رعایت نمی‌شود. این اصلاً به نفع مردم و کارمندان
بیمه نیست.


۲ کارمند را به‌خاطر ازدحام و کرونا از دست دادیم
خدادادیان در ادامه می‌گوید: ما تا الان دو نفر از کارکنان خودمان را به‌خاطر ابتلا به کرونا از دست داده‌ایم. قبول داریم که باید فاصله‌گذاری رعایت شود و سعی کرده‌ایم مراجعان را با تعداد محدود وارد شعبه کنیم، اما تا زمانی که مردم همراهی نکنند، نمی‌شود کار را پیش برد.
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.