صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اجرای ۲۵۰رویداد در مرکز نوآوری و فناوری در یک‌سال

  • کد خبر: ۲۶۸۴۷
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: اجرای زیرساخت‌های مورد نیاز و احداث سازه‌های کارخانه نوآوری از پیشرفت خوبی برخوردار است.
به گزارش شهرآرانیوز، شهریار آل‌شیخ افزود: هرچند روند احداث کارخانه به دلیل حساسیت و تأکید شهرداری بر حفظ و احیای سازه‌های قدیمی موجود به عنوان بخشی از هویت تاریخی صنعت مشهد، قدری با تأخیر مواجه شده بود، اما اکنون به پیشرفت مناسبی رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر مدل مشارکتی بهره‌برداری عملیاتی از کارخانه نوآوری در دست طراحی است و پس از تکمیل طرح‌ها لایحه آن برای تصویب به شورا اسلامی شهر مشهد ارائه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بیان کرد: پیش از تکمیل عملیات احداث سازه‌های کارخانه، برنامه‌های فراخوان، پذیرش و جذب گروه‌های کاری و نحوه مدیریت و بهره‌برداری از کارخانه اجرا می‌شود. همچنین نحوه کار و مدل اجرایی همکاری با شتاب‌دهنده‌ها و استارتاپ‌ها از هم اکنون تدوین و مشخص می‌شود تا تأخیری در آغاز به کار کارخانه ایجاد نشود.

آل‌شیخ با بیان اینکه اصلی‌ترین دلیل انتخاب مکان کارخانه نزدیک بودن به مراکز عمده دانشگاهی مشهد بوده تا ارتباط و تعامل مؤثر و ساختاری با نهاد‌های علمی شهر برقرار کند، خاطرنشان کرد: کارخانه نوآوری مشهد به‌طور طبیعی علاوه بر ایجاد ارتباط سازنده با دانشگاه‌ها به مرور تبدیل به قطب فعالیت علمی و پژوهشی می‌شود و برنامه‌های هم‌راستا را پیرامون خود توسعه خواهد داد.

وی اضافه کرد: البته در این مسیر استقلال عمل لازم را خواهد داشت، زیرا رویکرد کلی مدیریت شهری مشهد آن است که مسائل خود را از طریق ارجاع به فناوران و ایده‌پردازان حل کند و نهایت سعی ما این است که حوزه بهره‌برداری و مدیریت کارخانه نوآوری مانند سایر بخش‌ها تا حد ممکن به بخش خصوصی واگذار شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز نوآوری شهرداری، از اجرای ۲۵۰ رویداد نوآوری و فناوری در یک‌سال توسط این مرکز خبر داد و تصریح کرد: این میزان فعالیت، نشانه موفقیت مرکز نوآوری است و به این معنی است که مرکز با وجود نوپا بودن توانسته ارتباط کاملی را با جامعه نوآوری برقرار کند. همچنین درحال حاضر مرکز نوآوری مشهد به خوبی از اکوسیستم کسب‌وکار و جامعه فناوران مشهد جلب اعتماد کرده است.

آل‌شیخ با اشاره به اینکه هدف‌گذاری اولیه در زمان تأسیس این مرکز، حل مسائل شهری بوده، گفت: امروز می‌توان با قاطعیت اعلام کرد که مرکز توانسته در بسیاری از امور، مدیریت شهری را یاری رسانده و به حل مسائل کمک کند؛ به عنوان مثال در حال حاضر ۱۷ درصد از تمام نیاز‌های شهرداری از طریق ایده‌های مطرح‌شده در این مرکز تأمین شده و در بسیاری از امور و نیاز‌های شهرداری در حال استفاده از اثرگذاری‌های مرکز هستیم.
وی ادامه داد: اپلیکیشن «شهر من» ایجاد و توسعه، از طریق استارتاپ‌های فعال در مرکز نوآوری به اجرا درآمده، اما باید در این موضوع را نظر گرفت که انطباق نیاز‌های شهری با فضای فناورانه زمان‌بر است و مدیران ما باید به ابزار‌های نوین آگاه شوند تا بتوانند از آن استفاده کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد اظهار کرد: به‌طبع بازه زمانی یک‌ساله برای حل هیچ مسئله‌ای مناسب نیست، اما در همین مدت کوتاه مرکز توانسته به حل بسیاری از مسائل کمک کند.
آل‌شیخ در توضیح نحوه پذیرش و جذب و حمایت از ایده‌ها بیان کرد: شتاب‌دهنده‌های همکار مرکز، در انتخاب ایده‌ها مستقل هستند و مدیریت شهری مسائل و نیاز‌های خود و همچنین شرایط حمایت از ایده‌ها و تجاری سازی آن‌ها را مطرح می‌کند تا شتاب‌دهنده‌ها در انتخاب خود مؤثرتر عمل کنند.

وی افزود: اصولاً شهرداری در انتخاب و یا فیلتر ایده‌های ورودی به مرکز نوآوری هیچ تصرفی ندارد. در واقع ما در فضای گفت‌وگو شفاف با شتاب‌دهنده مشخص می‌کنیم که هر پروژه شهری و هر مسئله چگونه می‌تواند از طریق ایده‌های راهیافته به مرکز و استارتاپ‌های مورد حمایت شتاب‌دهنده‌ها، حل‌شود و فناوران چگونه می‌توانند در هر مسئله و مشکل شهری مؤثر باشند.

کارخانه نوآوری در گام جذب همکار
معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار مشهد با اشاره به پیشرفت فیزیکی پروژه احداث کارخانه نوآوری مشهد و تدوین برنامه‌های اجرایی پذیرش شرکت‌های شتاب‌دهنده خاطرنشان کرد: در تکمیل فرآیند چرخه تأمین نیاز‌های شهری از مسیر تقویت فناوران و توسعه حوزه علمی اقتصاد شهری، کارخانه نوآوری مشهد می‌تواند پایگاه بزرگ و ارزشمند جذب ایده‌ها و افکار برتر باشد تا هم به رفع نیاز‌ها و چالش‌های شهر کمک کند و هم در چرخه اقتصاد شهری به عنصری مدرن و مفید تبدیل شود.
 
منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.