در لایحه بودجه امسال اعتباری بیش از ۳۷۰ میلیارد ریال برای این خط حومهای پیشبینی شده است.
آرتان طوسی/شهرآرانیوز - شهر جدید گلبهار از آن دسته شهرهایی است که در راستای سیاست «ایجاد مراکز اقماری اسکان جمعیت برای شهرهای بزرگ» و بهمنظور مهار روند گسترش پیوسته جمعیت، هدایت سکونت جمعیت در محدودههای اطراف، جلوگیری از نابودی زمینهای کشاورزی اطراف که سرریز جمعیت احتمال آن را افزایش میدهد و همچنین اسکان جمعیت بیرویه، در ۴۰ کیلومتری مشهد، احداث شد.
این شهر جدید که حالا محل اسکان جمعیت زیادی از مشهدیها شده مدتهاست نیازمند ارتباط بیشتر با شهر مشهد است؛ نیازی که قرار است با راهاندازی قطاری حومهای پاسخ داده شود.
این قطار بعداز افتتاح به خط یک قطار شهری مشهد در ایستگاه ریلی سهراهی مشهد- طرقبه- شاندیز متصل خواهد شد.
تعداد زیادی از مشهدیهای ساکن گلبهار که هرروز ناچارند این مسیر را برای رسیدن به محل کارشان طی کنند، چشمانتظار بهثمررسیدن این پروژه هستند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار هم از پیگیریهای لازم برای اختصاص اعتبارات بیشتر و عملیاتیشدن فاینانس پروژه ملی قطار سریعالسیر مشهد- گلبهار خبر داده است.
به گفته هومن گریوانی، پیشرفت فیزیکی در بخش ابنیه فنی و زیرسازی متروی مشهد-گلبهار ۷۰درصد است و امسال در لایحه بودجه، اعتباری بالغبر ۳۷۰میلیارد ریال برای این مترو پیشبینی شده است.
او با اشاره به اینکه تکمیل و بهرهبرداری از این قطار در اولویت کاری شرکت عمران شهر جدید گلبهار قرار دارد، اضافه کرد: سال گذشته، مجوز ادامه مسیر متروی مشهد-گلبهار به شهر چناران به طول ۶کیلومتر نیز اخذ شد که در مرحله مطالعات و تملک مسیر قرار دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار بیان کرد: تونل ابتدای مسیر، ۴هزار و ۲۰۰متر طول دارد که ۷۰۰متر از این تونل هماکنون توسط شرکت مسکن قدس رضوی درحال اجراست و باقیمانده این تونل به طول ۳هزار و ۵۰۰متر نیز ازسوی شرکت آب و خاک قدس رضوی اجرایی خواهد شد.
مسیر قطار مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶کیلومتر خواهد بود و باتوجهبه رشد جمعیت در افق جمعیتی درنظرگرفته شده در طرح جامع تفصیلی گلبهار و مشکلاتی که درحال حاضر برای تردد مردم گلبهار به مشهد وجود دارد، اجرای این طرح میتواند کمک شایانی به ساکنان آن باشد.