صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سوره بقره نام‌های دیگری نیز دارد؛ مثل «فسطاط». فسطاط به خیمه بزرگ می‌گویند و نام‌گذاری سوره بقره به این نام، به‌خاطر عظمت این سوره است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اگرچه قرآن در ذات، شفا و رحمت است و آیه‌به‌آیه آن نسخه حیات طیبه و راه سعادت را نشان ما می‌دهد، هریک از سوره‌های آن‌هم خواص خاص خود را دارند و انس با آنها و مداومت بر تلاوت و عمل به آموزه‌هایشان، ابواب برکات و رحمت را به روی ما می‌گشاید؛ مثل سوره بقره که خواص بی‌نظیر دارد.

بزرگ‌ترین سوره قرآن

قرآن کریم ۱۱۴سوره دارد که هریک دارای خواص و برکاتی هستند و اهتمام به خواندنشان، آثار متفاوت و منحصربه‌فردی را به‌جای می‌گذارد؛ چنان‌که در روایات و آموزه‌های دینی برای سوره مبارک بقره، خواص و آثار متعدد آمده است و اهتمام به قرائت این سوره به انسان کمک‌های پرشمار می‌کند. بقره بزرگ‌ترین سوره قرآن و دارای ۲۸۶آیه است و در مدینه و از نظر زمانی بین هجرت و جنگ بدر بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است و در جزء‌های اول، دوم و سوم قرآن قرار دارد.

چرا «بقره»؟

دلیل نام‌گذاری این سوره به «بقره»، بیان داستان گاو بنی‌اسرائیل است. سوره بقره نام‌های دیگری نیز دارد؛ مثل «فسطاط». فسطاط به خیمه بزرگ می‌گویند و نام‌گذاری سوره بقره به این نام، به‌خاطر عظمت این سوره است. «سنام»، نام دیگر سوره بقره است؛ به معنی هر شیء معظم یا بلندی و رفعت و شوکت که این نام هم به عظمت این سوره اشاره می‌کند. از دیگر نام‌های سوره بقره، «زهرا» به معنای نورانی است. «کرسی» به‌دلیل وجود آیت‌الکرسی در این سوره و همچنین «سید» که در روایت پیامبر اکرم (ص) به آن اشاره شده است، از دیگر نام‌های این سوره باعظمت و بزرگ قرآن است.

محتوای سوره

هدف مهم سوره بقره را هدایت انسان و اعلام این موضوع دانسته‌اند که انسان باید به همه آنچه خداوند به وسیله پیامبرانش نازل کرده است، ایمان بیاورد و تفاوتی میان رسولان او قائل نشود. سوره بقره از نظر محتوا، سوره جامعی است که هم از اصول عقاید سخن گفته و هم احکام مسائل عبادى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى را مطرح کرده است. داستان آدم و فرشتگان، داستان‌های مربوط به بنی‌اسرائیل، داستان ابراهیم (ع) و زنده شدن مردگان و داستان طالوت و جالوت، نمونه‌ای از ماجرا‌ها و روایات تاریخی است که سوره بقره به آنها می‌پردازد. 

تفسیر نمونه، مطالب سوره بقره را به توحید و شناسایى خدا، معاد و زندگى پس از مرگ، اعجاز قرآن و اهمیت آن، یهود و منافقان و اقدامات آنها در برابر اسلام، تاریخ پیامبران، به‌ویژه حضرت ابراهیم (ع) و حضرت موسى (ع)، احکام نماز، احکام روزه، جهاد در راه خدا، حج و تغییر قبله، ازدواج و طلاق، احکام تجارت و دِین، احکام ربا، انفاق در راه خدا، قصاص، گوشت‌هاى حرام، قمار، شراب و احکام وصیت، خلاصه کرده است.

فضیلت‌های بی‌مثال

از رسول خدا (ص) روایت است که فرمودند: «هرکه سوره بقره را بخواند، درود و رحمت خدا بر اوست و خدا پاداش فردی را به او می‌دهد که یک سال در راه خدا جنگیده و از اسلام دفاع کرده باشد» (مجمع‌البیان، ج یک، ص۶۷) و نیز از ایشان است که: ««خالی‌ترین خانه [از خیر]، خانه‌ای است که در آن سوره بقره خوانده نشود. سوره بقره، سوره‌ای است که محل اجتماع قرآن است» (مستدرک‌الوسائل، ج۴، ص۳۳۴). امام‌صادق (ع) نیز فرموده‌اند: «هرکه سوره بقره و آل‌عمران را بخواند، در روز قیامت این دو سوره مانند دو قطعه ابر یا دو عبا یا دو سایبان بر او سایه می‌افکنند»
(خواص‌القرآن، ص۵۳).

مشهورترین آیه

مشهورترین آیه سوره بقره، آیه۲۵۵ است که به «آیت‌الکرسى» شهرت یافته است. این آیه، جامعیت در بیان صفات الهى و ترسیم رابطه خداوند با آفریدگانش به‌ویژه انسان است. از پیامبر (ص) نقل شده است: «آیت‌الکرسى برترین آیه قرآن و دربردارنده همه خیرهاى دنیا و آخرت است و از گنجینه رحمت در زیر عرش الهى، نازل و به پیامبر اعطا شده است»، همچنین امام‌صادق (ع) فرموده‌اند: «هرکه آیت‌الکرسی را یک‌بار بخواند، خداوند هزار رنج و گرفتاری از سختی‌های دنیا و هزار رنج و گرفتاری از سختی‌های آخرت را از او برمی‌گرداند...».

گشایش ابواب رحمت

قرائت سوره بقره برای انسان، خیر و برکات به همراه دارد. از پیامبر (ص) روایت شده است: «سوره بقره را بیاموزید؛ زیرا برگرفتن آن موجب برکت و ر‌ها کردنش، سبب حسرت است». رسیدن به حاجت از دیگر خواص این سوره است؛ هرکه بعد از نماز صبح، پیش از آنکه سخن گوید، آیه۱۳۷ بقره را هفت مرتبه بخواند، خداوند در آن روز همه مهمات او را کفایت می‌کند و اگر انسان آن را حفظ کندو بعد از هر نماز واجب بخواند، محتاج نشود و مراداتش حاصل شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.