صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه بسیاری از درمان‌های زیبایی؛ همچون تراش دادن دندان، حذف بخشی از بافت دندان و... بازگشت ناپذیر و غیر قابل ترمیم هستند، توصیه می‌شود که هر گونه اقدامات زیبایی بر روی دندان، محتاطانه و با مشاوره دندانپزشکی انجام شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حسین چالاکی، از پوسیدگی دندان به عنوان یک بیماری‌های رایج و در عین حال قابل پیشگیری نام برد و گفت: رعایت یکسری اصول بهداشتی بسیار ارزان و ساده مانند استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان شویه‌ی فلوراید می‌تواند به نحو چشمگیری از بروز پوسیدگی‌های دندان جلوگیری کند.

وی افزود: متاسفانه باور غلطی نسبت به تاثیرگذاری فلوراید بر دندان‌ها وجود دارد که آن را آسیب زننده به دندان تصور می‌کنند، در حالی که اثرات مفید این ماده در محافل بین المللی ثابت شده است و در تمام کشور‌ها توصیه می‌شود.

دکتر چالاکی با اشاره به گرایش افراد به درمان‌های زیبایی دندان و انجام برخی اقدامات زیبایی غیر ضروری بر روی دندان‌ها گفت: با توجه به اینکه خیلی از درمان‌های زیبایی، مانند تراشی که بر دندان می‌خورد و بافتی که از دندان حذف می‌شود، غیر قابل بازگشت بوده و ترمیم پذیر نیست، بنابراین تا زمانی که مشاوره مناسب برای افراد انجام نشده، هیچ درمان زیبایی را آغاز نکنند.

وی همچنین تاکید کرد: از نگاه بنده به عنوان یک متخصص ترمیمی و زیبایی، دندان باید طبیعی باشد و اصطلاحاً به حالت چهره بیاید و اینکه صرفاً بخواهیم دندان را سفید کنیم و اقداماتی از این قبیل به هیچ وجه منطقی نیست، بنابراین ما معتقدیم دندان سالم از هر چیزی مهم‌تر است و اگر دندان سالم بود لبخند هم زیبا است.

دکتر چالاکی در خصوص ماهیت رشته تخصص ترمیمی و زیبایی نیز گفت: این رشته در واقع تخصص تاج دندان است و هر مشکلی که تاج دندان به لحاظ فرمی و تاجی داشته باشد، متخصصان ترمیمی با روش‌ها و تکنیک‌های مختلف درمان می‌کنند. اقدامات ترمیمی اغلب کار تخصصی سنگینی را می‌طلبد و اگر بخواهیم کار دقیق انجام دهیم، نیاز به مهارت بالایی داریم. از همین رو رزیدنت‌های ما به مدت ۳ سال همین اقدامات را تمرین می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اهمیت تغذیه در حفظ سلامت دندان‌ها نیز گفت: شیرینی‌ها مهم‌ترین عامل پوسیدگی دندان هستند و در واقع باکتری‌ها از مواد قندی تغذیه می‌کنند و طی فرایندی مواد اسیدی را آزاد می‌کنند که در نهایت باعث تخریب دندان می‌شود، بنابراین هر چیزی که دهان را به سمت اسیدی شدن می‌برد؛ اعم از شیرینی جات و ترشیجات و نوشیدنی‌های گازدار می‌تواند دندان را تخریب کند.

دکتر چالاکی خاطر نشان کرد: در زنجیره بهداشت و سلامت دهان و دندان، وجود فلوراید به طور مکرر در دهان و تمیز کردن بین دندان‌ها توسط نخ دندان بسیار موثر و کمک کننده است، همچنین بهتر است افراد مسواک نرم و خمیر دندان‌های حاوی فلوراید که بدون سفید کننده یا هر ماده اضافه‌ای هستند را استفاده کنند، این اقدامات به علاوه استفاده از نخ دندان می‌تواند تضمین کننده سلامت دندان‌ها باشد. چکاپ دوره‌ای دندان‌ها نیز توصیه می‌شود، چون می‌تواند از پیشرفت آسیب‌های دندانی جلوگیری کند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.