صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: تونل تاریخی در میدان ده‌دی مشهد آماده بازدید خواهد شد، اما باید میراث فرهنگی تأییدیه دهد و دسترسی مناسب هم ایجاد شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمود عبدالله‌زاده امروز، ۱۰ مهر ۱۴۰۳، در جریان بازدید از روند احیای تونل تاریخی در میدان ده‌دی مشهد، اظهار کرد: تونل تاریخی واقع در میدان ده‌دی مشهد با قدمت بالای ۱۰۰ سال، در پی حفاری‌های شهرداری برای اجرای خدمات توسعه و عمران شهری، شناسایی شد.

وی افزود: این تونل عظمت خاصی دارد و ارتفاع آن ۴ و عرض آن ۸ متر است. تونل قابلیت حمل‌ونقل زیرشهری یا شهر زیرزمینی را دارد و فرعی‌های متعددی برای آن متصور هستیم. فرعی اول آن یک فرعی جانبی دارد. نکته قابل‌تأمل در مورد تونل این است که محل گذر بوده و علاوه بر این، جنبه‌های زیبایی آن رعایت شده است. در اجرای تونل که به گورستان‌ها می‌رسیدند، از سنگ‌های قبر جهت زیباسازی جداره‌ها استفاده شده است.

عبدالله‌زاده بیان کرد: ابعاد تونل برای ما مشخص نیست. پیش‌بینی ما این است که از سمت شرق تا باغ ملی و از سمت غرب و تونل‌های فرعی تا کوهسنگی و بیمارستان سینا ادامه پیدا کند. شهرداری در این زمینه ورود پیدا کرده و در حال جمع‌آوری خاک هستیم. در ادامه با کمک اداره میراث، بخش‌های صدمه‌دیده را مرمت می‌کنیم تا آماده بهره‌برداری و بازدید عموم شود.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد ادامه داد: این تونل برند شهری برای شهر مشهد است. امیدواریم سایر دستگاه‌ها کمک کنند تا در اسرع وقت برای پذیرایی از شهروندان و زائران آماده کنیم. برآورد ما از قدمت تونل حداقل ۱۰۰ سال است. گمانه‌زنی کردیم که شاید تونل دوقسمتی بوده، یعنی قسمتی از تونل با عمر بالاتر باشد.

وی با بیان اینکه شناخت ما از تونل براساس اسناد و مستندات گذشته، بسیار کم است، عنوان کرد: در جداره‌های دیوار چوب‌هایی به طول دو متر کار شده که کل بار و ضربه را گرفته است. استحکام تونل بسیار بالا بوده و ما فکر می‌کنیم تونل کارکرد بسیاری داشته است. تونل فرعی‌های متعددی دارد و پیش‌بینی می‌کنیم آب‌انبار هم داشته باشد.

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: کاربری پدافندی تونل قطعی بوده و کاربری حمل‌ونقلی یا ارتباطی یا زیرزمینی هم برای آن متصور است که در ادامه و بازگشایی تونل، کاربری‌های دیگر آن مشخص می‌شود. این محوطه آماده بازدید خواهد شد، اما باید اداره میراث تأییدیه دهد و دسترسی مناسب هم ایجاد شود.

 
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.