صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر از نوزادان در برابر بیماری ها محافظت می‌کنند

  • کد خبر: ۲۹۲۹۷۶
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
یک مطالعه جهانی تأیید می‌کند آنتی‌بادی‌هایی که از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند، در واقع می‌توانند در برابر بیماری محافظت ایجاد کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر «کرسی خاروینن سپو»، سرپرست تیم تحقیق و استاد آلرژی و ایمونولوژی در بیمارستان کودکان گولیسانو، گفت: «مشاهده چنین ارتباط واضحی بین سطوح بالاتر آنتی بادی و تأخیر در عفونت روتاویروس، دلگرم کننده بود.»

این تحقیق شامل تجزیه و تحلیل نمونه‌های شیر مادر از ۶۹۵ زن در فنلاند، ایالات متحده، پاکستان، پرو و بنگلادش بود.

محققان سطوح برخی از آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی IgA و IgG تولید شده در شیر مادر را اندازه‌گیری کردند و آنها را با ۱۶۰۷ پروتئین از ۳۰ میکروب مرتبط با بیماری مقایسه کردند.

تنوع جهانی شرکت کنندگان کلید این تحقیق بود.

خاروینن سپو توضیح داد: «ما انتظار داریم که در کشور‌های مختلف، به دلیل بیماری‌های متفاوتی که در مناطق مختلف جهان در گردش هستند، تفاوت‌هایی در سطوح آنتی‌بادی پیدا کنیم، اما این یکی از اولین بار‌هایی است که مقایسه‌ای سر به سر برای ده‌ها پاتوژن در چندین قاره وجود دارد.»

این مطالعه نشان داد که شیر مادر از مادران حاوی سطوح بالایی از آنتی‌بادی‌های سیستم ایمنی IgA و IgG با توانایی کودک در دفع روتاویروس که می‌تواند باعث اسهال شدید و گاهی تهدید کننده زندگی شود مرتبط است.

محققان خاطرنشان کردند مادرانی که در کشور‌های کم درآمد زندگی می‌کنند، معمولاً سطوح بالاتری از آنتی‌بادی‌های محافظ در شیر مادرشان در مقایسه با زنان کشور‌های ثروتمندتر داشتند.

این امر به ویژه در مورد آنتی‌بادی‌های ضد میکروب‌هایی که باعث ایجاد شیگلا و پنوموکوک می‌شوند، دو عامل اصلی بیماری و مرگ نوزادان و کودکان در کشور‌های فقیر صادق بود.

یک یافته غیرمنتظره وجود داشت: زنانی که دارای اضافه وزن یا چاق بودند، در مقایسه با زنان با وزن طبیعی، سطوح پایین‌تری از آنتی‌بادی‌های محافظ در شیر مادر داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.