مبلغ بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟ + جزییات معاون گردشگری کشور: ورود زائران به مشهد از ۴ میلیون نفر عبور کرد | سفر‌های ریلی و هوایی به مشهد باید افزایش یابد مطلوب‌ترین شیوه نذری دادن را بدانید جزئیات استفاده از خدمات شبکه شاد برای انتخاب رشته کنکور ثبت‌نام عمره مفرده از شنبه ۱۷ شهریور آغاز می‌شود افزایش میدان جولان آئدس در مازندران | پشه‌ها به محمودآباد رسیدند نمره پایین بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تکلیفی در ۵ ماهه اول سال عزم جدی وزیر بهداشت در خصوص اجرای قانون «جوانی جمعیت» افسردگی، از نشانه‌های اولیه آلزایمر | ارتباط بین افسردگی و آلزایمر چیست؟ گلایه سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از عرضه نان در نانوایی‌ها بالاتر از قیمت مصوب شیر مادر، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری‌های گوارشی ایمن می‌کند استقرار ۳۰ گروه «واکنش سریع» اورژانس در محدوده حرم مطهر رضوی وضعیت ترافیکی محور‌های منتهی به مشهد| مشکل ترافیکی در جاده‌ها وجود ندارد رشد ۴۶ درصدی اهدا کنندگان خون در خراسان رضوی در روز رحلت پیامبر (ص) دلیل ازدحام مسافران در فرودگاه امام (ره) چه بود؟ علت حذف مستمری ۱۳ هزار نفر از مددجویان بهزیستی چیست؟ مرگ حداقل ۱۳ شهروند فیلیپینی بر اثر طوفان «یاگی» ترافیک سنگین در پلیس راه شاهد به سمت خروجی مشهدمقدس (۱۳ شهریور ۱۴۰۳) شیوه پرداخت در نظام سلامت تغییر می‌کند | بیمه‌ها قادر به پرداخت به موقع مطالبات مراکز می‌شوند فعالیت ۱۶ مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در ایام دهه پایانی ماه صفر در مشهد تردد ۷۲ درصد از قطار‌های مسافربری کشور در مسیر مشهد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ١٣ شهریور ١۴٠٣) | افزایش ٣ تا ۵ درجه‌ای دما در خراسان رضوی
سرخط خبرها

شیر مادر، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری‌های گوارشی ایمن می‌کند

  • کد خبر: ۲۴۸۹۲۶
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
شیر مادر، نوزادان را در برابر ابتلا به بیماری‌های گوارشی ایمن می‌کند
یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد شیر مادر از نوزادان در برابر ابتلا به نوعی بیماری گوارشی حفاظت می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، یکی از پژوهشگران دانشگاه فلوریدا در آمریکا برای اولین‌بار پژوهشی انجام داده که اهمیت اسید‌های صفراوی شیر مادر را نشان می‌دهد. این یافته ممکن است به کاهش مرگ نوزادان در اثر نوروویروس کمک کند.

نوروویروس یا ویروس نورواک که با نام ویروس استفراغ زمستان هم شناخته می‌شود، عامل ایجادکننده بیماری‌های گوارشی مسری است و باعث التهاب معده و دیواره روده بزرگ می‌شود. نوروویروس هر سال جان حداقل ۵۰ هزار کودک را می‌گیرد.

نوزادان یک میکروبیوم روده (مجموعه‌ای از باکتری‌های مفید که به انسان کمک می‌کند مواد مغذی را هضم کند و در برابر عوامل بیماری‌زای روده واکنش نشان دهد) ثابت ندارند. آنان به ویژه در برابر نوروویروس که یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان در سراسر جهان است، حساس هستند.

کبد کلسترول تولید می‌کند که به اسید‌های صفراوی (متابولیت‌ها یا مواد شرکت‌کننده در سوخت‌وساز که در روده ترشح می‌شوند تا به هضم چربی حین غذا خوردن کمک کنند) تبدیل می‌شود. سپس، میکروبیوتای (میکروارگانیسم‌هایی که به صورت همزیست در روده انسان زندگی می‌کنند) خاصی در روده، این متابولیت‌های اسید صفراوی را به اسید‌های صفراوی میکروبی تبدیل می‌کنند که می‌توانند در برابر عفونت نوروویروس محافظت کنند. نوزادان باکتری مناسب روده که این اسید‌های صفراوی میکروبی را تولید می‌کند ندارند؛ بنابراین در برابر نوروویروس بی‌دفاع هستند.

داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود. در حالی که اسید‌های صفراوی میکروبی نقش محافظتی در برابر عفونت نورویروس ایفا می‌کنند، اسید‌های صفراوی میزبان در واقع عفونت را افزایش می‌دهند. نوزادان دارای میزان زیادی از این اسید‌های صفراوی میزبان هستند؛ زیرا توسط باکتری‌های روده تغییر پیدا نمی‌کنند و در شیر مادر نیز یافت می‌شوند.

نوزادان تازه متولدشده میکروب‌های روده مناسبی برای اصلاح اسید‌های صفراوی ندارند و اسید‌های صفراوی میزبان در شیر مادر را مصرف می‌کنند؛ به همین دلیل در برابر متابولیت‌هایی که آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌های شدید نوروویروس می‌کند، آسیب‌پذیر هستند.

نورویروس‌ها از این محیط متابولیک شکننده در نوزادان استفاده می‌کنند؛ ولی شیر مادر از راه‌های زیاد دیگری از نوزاد محافظت می‌کند و اسید‌های صفراوی شیر نیز احتمالاً اثرات مثبتی نیز دارند. در واقع، پژوهشگران دریافتند که اسید‌ها از نوزاد در برابر آسیب روده محافظت می‌کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->