صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

خراسان رضوی در بین ۵ استان با بیشترین کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی

  • کد خبر: ۲۹۳۲۵۶
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور گفت: ۶۰ درصد افراد بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی، در پنج استان ساکن هستند که یکی از این استان‌ها، خراسان رضوی است. 

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلام‌عباس ترکی امروز، ۱۷ مهرماه، در همایش بین‌المللی حقوق کودک که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: یاد می‌کنیم از کودکان مظلوم غزه که زیر آتش بمباران وحشیانه رژیم کودک‌کش صهیونیستی حق حیات، آموزش و همه حقوق انسانی آن‌ها ضایع شده است و همچنین کودکان لبنان.

وی با اشاره به سند تحول و تعالی دستگاه قضایی که در بهار امسال ابلاغ شد، عنوان کرد: این سند گام دوم تحول قضایی محسوب می‌شود و تضییع حقوق، برخی حقوق اطفال و نوجوانان در موارد مخاطره‌آمیز، تقویت، شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در معرض خطر و توسعه ظرفیت‌های حمایتی در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است.

ترکی افزود: از جمله مخاطرات مربوط به کودک و آسیب‌ها در این زمینه، آسیب‌های اجتماعی بوده و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی از مطالبه‌های اولویت‌دار مقام معظم رهبری است که به نظر می‌رسد در حوزه حقوق کودک و خانواده از اهمیت مضاعفی برخوردار باشد.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی چندوجهی هستند و وابسته به عامل واحد نیستند. وقتی چند عامل با هم تأثیر می‌گذارند، آن وضعیت تشدید می‌شود و آثار تشدیدکننده دارد. اگر فقر و حاشیه‌نشینی با اعتیاد، گسست خانواده و بازماندگی از تحصیل توأم شود، مخاطرات آن بیشتر می‌شود.

وی بیان کرد: در برنامه ششم مقرر شده بود آسیب‌های اجتماعی ۲۵ درصد کاهش پیدا کند، اما متأسفانه محقق نشد. در برنامه هفتم نیز پیش‌بینی شده شاخص‌ها در این زمینه بهبود پیدا کند که کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نیازمند تعامل مؤثر همه دستگاه‌هاست.

ترکی گفت: در سند تحول و تعالی دستگاه قضایی، تسریع در اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۹۹ با تقویت نظارت قضایی و فرایندهای شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان درمعرض‌خطر، مورد تأکید و برای این منظور تشکیل و ایجاد مجتمع‌های شناسایی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور اضافه کرد: این مجتمع‌ها ابتدا در مشهد در سه سال گذشته ایجاد شد و ما در سال گذشته در دادستانی کل کشور تلاش کردیم تا در هشت استان دیگر تشکیل دهیم. در حال حاضر، مجتمع‌های«شوق زندگی» در ۹ استان تأسیس شده است و مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ایجاد این مجتمع‌ها حمایت از اطفال و نوجوانان درمعرض‌آسیب و همچنین تغییر، توانمندسازی، حمایت و امنیت روانی و اجتماعی در جامعه هدف است. در برخی مجتمع‌ها علاوه بر حقوق کودک، حقوق خانواده، سالمندان و سایر اقشار نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

ترکی با بیان اینکه حق آموزش یکی از حقوق اساسی هر انسان و از مصادیق حقوق عامه است، عنوان کرد: سیاست راهبردی کشور اهتمام به پوشش فراگیر بوده که در برنامه هفتم پیشرفت هم مورد تأکید قرار گرفته است. منظور از حق آموزش تنها خواندن و نوشتن نیست؛ ابعاد مختلف سواد در جامعه نیز مدنظر است.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور گفت: بازماندگی از تحصیل مانند همه آسیب‌های اجتماعی چندوجهی و چندساحتی است. براساس بررسی‌های انجام‌شده در دادستانی، مهم‌ترین دلایل بازماندگی از تحصیل کودکان کار و خیابان و کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، ممانعت خانواده و سرپرستان از تحصیل، کمبود فضا‌های آموزشی در روستا و جمعیت‌های عشایری، نداشتن شناسنامه و مانند آن است.

وی با اشاره به اینکه امروز نسبت به سال گذشته، در وضعیت بسیار بهتری در خصوص کودکان کار و خیابان قرار داریم، تصریح کرد: در قانون اساسی فراهم‌کردن آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان در همه سطوح یکی از وظایف دولت شناخته شده است. بازماندن طفل و نوجوان یکی از وضعیت‌های مخاطره‌آمیز بوده که موجب مداخله دادستان می‌شود که حمایت‌های کیفری نیز در این زمینه منظور شده است.

ترکی افزود: هرگونه اقدامی که از طریق تهدید، ترغیب و تشویق موجب فرار طفل یا نوجوان از خانه و مدرسه و ترک تحصیل شود، مطابق قانون، جرم‌انگاری شده است. در قانون، دولت مکلف شده برنامه درسی متناسب با بازماندگان از تحصیل را تدوین و کتب درسی مناسب را تأمین کند و آموزش از راه دور را توسعه دهد. دادستانی کل کشور در ۷ شهریور ۱۴۰۳ ابلاغ کرد در این زمینه تلاش شده تا دستگاه‌ها یکپارچه شوند و دادستان‌ها تدابیری را دنبال کنند.

معاون احیای حقوق عامه و پیشگیری از جرم دادستانی کل کشور ادامه داد: در این بخش‎نامه تأکید شد اتباع خارجی قانونی حق تحصیل دارند و همه دستگاه‌ها باید شرایط تحصیل آن‌ها را نیز فراهم کنند. این ابتکار عمل دادستانی باعث شده دادستان‌های ما اقدامات متعددی را در این زمینه در سراسر کشور انجام دهند. وزارت دادگستری تدابیر موضوع این بخش‌نامه را به عنوان یک سند مهم و ارزشمند حقوق‌بشری معرفی و درخواست ثبت آن را کرده است به گونه‌ای که سایر کشور‌ها به عنوان الگو استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما در حال حاضر حدود یک میلیون بازمانده از تحصیل داریم که امیدواریم تا پایان سال تحصیلی، این میزان را کاهش دهیم. ۶۰ درصد افراد بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی، در پنج استان ساکن هستند که یکی از این استان‌ها خراسان رضوی است؛ بنابراین باید بر همکاری و هم‌افزایی تأکید بیشتری داشته باشیم تا شاهد روند نزولی نمودار تعداد کودکان بازمانده از تحصیل باشیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.