صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

وعده جدید برای بیمارستان حاشیه شهر مشهد | اورژانس حاشیه به آذر ۱۴۰۳ می‌رسد؟

  • کد خبر: ۲۹۳۴۲۷
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
پس از وعده‌های مختلف، دو ماه دیگر به‌عنوان زمان بهره‌برداری از اورژانس بیمارستان ۵۴۰‌ تختخوابی حاشیه شهر اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قرار بود عملیات ساخت بیمارستان حاشیه شهر مشهد که کلنگش سال ۱۳۹۵ با اعتبار اولیه ۲۷۰‌میلیارد‌تومانی به زمین زده شد، تا سال ۱۳۹۹ به اتمام برسد، اما به‌دلیل آنچه که نبود بودجه اعلام شد، این کار به‌اتمام نرسید. پس از این بلاتکلیفی چند‌ساله، آبان‌ماه سال‌۱۴۰۰ یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان‌رضوی، دستور آغاز عملیات اجرایی این پروژه را داد و پس از آن وسعت پروژه دلیلی شد برای اینکه کار ساخت بیمارستان به‌صورت فاز‌به‌فاز جلو برود؛ بنابراین افتتاح بخش اورژانس این بیمارستان مورد‌توجه قرار گرفت.

وعده‌های بی‌نتیجه

در‌حالی‌که قرار بود ساخت این بیمارستان به برابری کفه ترازو خدمت‌رسانی و دسترسی مردم به مراکز درمانی کمک کند، بار‌ها وعده افتتاح اورژانس بیمارستان ۵۴۰‌تختخوابی شرق مشهد در موعدی مقرر رسانه‌ای شد؛ اما بازهم مُهر پایان ساخت و شروع بهره‌برداری به پرونده این بیمارستان زده نشد.

مرداد سال گذشته محسن داوری، فرماندار مشهد، از برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از اورژانس این بیمارستان تا دهه فجر همان سال خبر داد. پس از آن نیز علیرضا مسلم، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد، زمان افتتاح فاز اول این بیمارستان را فروردین امسال اعلام کرد که هیچ‌کدام از این وعده‌ها عملی نشد.

وعده جدید برای آذر

اوایل مهر‌ماه امسال، مسلم با اعلام زمان جدید بهره‌برداری، اواخر آبان‌ماه را به‌عنوان زمان بهره‌برداری از اورژانس این بیمارستان اعلام کرد؛ در‌حالی‌که اکنون در اواسط مهر‌ماه، او در وعده‌ای تازه، در گفتگو با خبرنگار شهرآرا، زمان افتتاح اورژانس را اواسط آذر‌ماه بیان کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در پاسخ به اینکه آخرین وعده پایان آبان‌ماه جاری است و چرا بازهم افتتاح اورژانس به زمان دیگری موکول می‌شود، گفت: گمان می‌کنم پروژه اورژانس تا اواخر آبان به نتیجه برسد؛ اما حداکثر تا اواسط آذر‌ماه آماده بهره‌برداری است؛ زیرا هیچ منبع اعتباری ندارد و از محل دانشگاه تأمین‌اعتبار می‌شود؛ بنابراین تحت‌تأثیر درآمد‌های دانشگاه هستیم؛ ضمن اینکه مشکلاتی نیز در کشور وجود دارد، اما همه تلاشمان این است که اواخر آبان یا اواسط آذر به بهره‌برداری برسد.

خدمت‌رسانی اورژانس در حد اقدامات اولیه

با وجود این تأخیر‌ها در زمان بهره‌برداری، مسلم بازهم معتقد است موضوع مهمی که درباره اورژانس در مرحله اول وجود دارد و بر‌اساس آن به استاندار متعهد شده‌اند، در حد ویزیت، سرپایی، بخیه، بستری موقت و به‌طور‌کلی اقدامات اولیه است و به گفته او، برای راه‌اندازی اورژانس واقعی، باید بیمارستان نیز فعال شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد ادامه داد: با‌توجه‌به تراکم جمعیتی در این منطقه، واحد درمانی مناسبی نداریم که بتواند به مردم خدمت‌رسانی داشته باشد. این بیمارستان هفت بلوک دارد و قرار است که اورژانس آن زودتر از بیمارستان آماده بهره‌برداری شود. زیربنای اورژانس نیز ۴ هزارو ۲۰۰ متر است که از محل مولدسازی با پیمانکار جلسات مختلفی داشتیم و اکنون کار روند خوبی را طی می‌کند.

مسلم درباره وضعیت فعلی بیمارستان، بیان کرد: اکنون کار در مرحله کاشی، سرامیک و نصب سقف‌های کاذب است. تأسیسات آن نیز تا حدود زیادی خریداری شده است. پس از آن تأمین نیروی‌انسانی این مرکز صورت خواهد گرفت.

نیاز ۷۰‌میلیارد‌تومانی تا اتمام اورژانس

وی در پاسخ به این پرسش که ردیف بودجه ۱۶۱‌میلیارد‌تومانی که امسال به بیمارستان حاشیه شهر مشهد اختصاص داده شده، چقدر در پیشبرد عملیات عمرانی و ساخت مؤثر است، بیان کرد: این بودجه برای بیمارستان است که باید در حوزه سفت‌کاری و نمای آن هزینه شود؛ بنابراین اورژانس از محل مولدسازی ساخته می‌شود. از محل فروش یکی از زمین‌های دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد جلو رفته‌ایم و فکر می‌کنم حدود ۷۰‌میلیارد تومان دیگر اعتبار برای اتمام نیاز دارد.

تیرماه امسال بود که پیشرفت فیزیکی اورژانس بیمارستان حاشیه مشهد، ۴۰‌درصد اعلام شد، اما اکنون به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد این عدد به ۷۰ تا ۷۵‌درصد رسیده است. او درباره تأمین تجهیزات اورژانس، اظهار کرد: این تجهیزات در انبار نگهداشت معاونت درمان موجود است و می‌توانیم آن را تأمین کنیم.

مسئله بودجه

وی در پاسخ به چرایی وعده‌های مختلف برای افتتاح بیمارستان و بی‌نتیجه بودن آنها، دلیل همه این موارد را نبود بودجه دانست و بیان کرد: سال‌۱۴۰۰ در ردیف بودجه ۱۴۰۰‌میلیارد تومان، برای این پروژه در نظر گرفتند که اکنون این بودجه به نرخ روز به ۲ هزارو ۲۰۰‌میلیارد تومان تبدیل شده است؛ به این معنا که این بیمارستان دیگر با ۱۴۰۰‌میلیارد تومان راه نمی‌افتد.

مسلم اضافه کرد: از این اعتبار در‌نظر‌گرفته‌شده تا‌به‌حال ۳۰۰‌میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم. حال محاسبه کنید که ۳۰۰‌میلیارد تومان چند درصد ۱۴۰۰‌میلیارد تومان است؟ یعنی اعتباری داده نشده است که در‌این‌راستا هزینه شود، باوجود‌این، اکنون در حال انجام سفت‌کاری و نما، از محل مولدسازی هستیم.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.