صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

آنچه باید در باره مسمومیت با گاز  منوکسیدکربن بدانید | عبور ایمن از فصل مرگ‌بار

  • کد خبر: ۲۹۴۳۳۲
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹
در بهار و تابستان ۱۴۰۳ در خراسان رضوی، ۵۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز سمی منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند که ۹۰ درصد این افراد، یعنی ۵۳ نفرشان در مشهد جان باختند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ آزادانه در تمام کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر می‌چرخد و به‌جز شهروندان، کسی نمی‌تواند جلو این قاتل سریالی را بگیرد. برایش فرقی نمی‌کند که در حاشیه شهر یکی به اشتباه سر لوله بخاری‌اش را درون سطل آب بگذارد یا بخاری را بدون لوله روشن کند و خانواده‌ای در فلان نقطه مرفه‌نشین شهر فراموش کرده باشند پکیجشان را سرویس کنند.

برای این قاتل مرموز، کاربری مکان‌ها نیز فرقی ندارد؛ می‌خواهد یک محیط معنوی همچون مسجد باشد که هیتر گازی‌اش دچار نقص فنی شده باشد یا دبستانی دخترانه که دچار نشت گاز‌های سمی در موتورخانه‌اش باشد. ماجرای غم‌انگیز مرگ‌های خاموش، هر ساله در فصل پاییز و زمستان بیشتر از فصل‌های گرم قربانی می‌گیرد که علتی خیلی ساده دارد، روشن‌شدن بخاری‌ها و دستگاه‌های گرمایشی. 

ماجرای غم‌انگیزی که در پس این حوادث پنهان است، آگاهی شهروندان درباره وجود این قاتل بی‌رحم است که به‌خوبی آن را می‌شناسند، اما باز هم سهل‌انگاری می‌کنند و زمینه مسمومیت و مرگ را مهیا می‌کنند. در این مجال، مروری بر حوادث گازگرفتگی بهار و تابستان امسال خواهیم داشت و با نیم‌نگاهی به آمار سال گذشته، راوی درد‌های ده‌ها خانواده‌ای می‌شویم که عزیزانشان را بر اثر مسمومیت با گاز منوکسیدکربن از دست داده‌اند. 

پیش از آغاز بدانید که این قاتل خاموش می‌تواند هم‌اکنون پشت در خانه‌تان ایستاده باشد و منتظر تا کی شما در را به رویش می‌گشایید، اگر نمی‌خواهید نام شما یا عزیزانتان در طول ماه‌های پیش‌رو تا زمستان در این صفحه نوشته شود، هم‌اکنون لوله‌های بخاری، آب‌گرم‌کن، پکیج و... را یک‌بار دیگر از پشت وسیله تا پشت‌بام بررسی کنید و در طول فصل سرد همیشه مراقب بسته‌نشدن این مسیر‌ها باشید.

مشهد، شهر پرحادثه

برای اینکه بدانیم وضعیت حوادث گازگرفتگی در استان چگونه است به‌سراغ دکتر علی نقش، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌رضوی، می‌رویم. بررسی وضعیت آمار سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که در این سال در سراسر استان ۵۹ نفر بر اثر مسمومیت با گاز سمی منوکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند. این آمار آنجا جالب می‌شود که ۹۰ درصد این افراد، یعنی ۵۳ نفرشان در مشهد کشته شده‌اند.

در سال گذشته در سراسر استان نوزده زن و چهل مرد در پی مرگ خاموش جان باخته‌اند که حادثه برای هفده زن و ۳۶ مرد در مشهد رخ داده است. البته یک نکته مهم دیگر در حوادث سال گذشته مربوط به آمار قربانیان در شش ماهه نخست سال است که در سراسر استان یازده زن و هجده مرد در پی گازگرفتگی جان باخته و تمام این ۲۹ نفر در مشهد دچار حادثه شده بودند.

نیم‌نگاهی به روند گازگرفتگی‌ها در شش ماه ابتدایی امسال، نشان می‌دهد که قاتل خاموش امسال نیز خسارت جانی زیادی در مشهد به شهروندان وارد کرده است، تا جایی که از هجده قربانی گازگرفتگی شامل چهار زن و چهارده مرد به‌جز یک مرد که در یکی از شهرستان‌ها جان باخته است، مابقی قربانیان همگی در مشهد با این قاتل سریالی روبه‌رو شده‌اند.

هرچند بررسی‌های کارشناسان پزشکی قانونی خراسان‌رضوی در تعداد گازگرفتگی‌های بهار و تابستان حکایت از کاهش نزدیک به ۳۸ درصدی متوفیان در استان و ۴۱ درصدی در مشهد دارد، اما نباید فریب این کاهش شکننده را خورد، زیرا فصل مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مربوط به فصول سرد سال است.

جولان قاتل خاموش در مناطق برخوردار

برخلاف تصور عموم شهروندان که گمان می‌کنند بیشترین میزان گازگرفتگی‌ها در بافت‌های غیررسمی و حاشیه‌ای مشهد رخ می‌دهد، اتفاقا منطقه ۹ شهرداری مشهد که از سمت راست دوراهی وکیل‌آباد شروع شده و تا میدان آزادی و بولوار نماز ادامه دارد با ۳۳ حادثه مرتبط با گازگرفتگی، بیشترین تعداد را از مهرماه ۱۴۰۲‌تا مهر ۱۴۰۳ به خود اختصاص داده است.

این آمار را حمیدرضا کافی‌نیا، مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی مشهد، اعلام می‌کند و اتفاقا کم‌حادثه‌ترین منطقه نیز با یک مورد عملیات امدادرسانی و پیشگیری مربوط به منطقه ۵ بوده است که از پنج‌راه (میدان شهدای گوهرشاد) آغاز می‌شود و تا میدان اروند جاده میامی را شامل می‌شود.

آمار دیگر مأموریت‌های آتش‌نشانان مشهدی در سایر مناطق را می‌توانید در اینفوگرافی پایین گزارش بخوانید، اما اجمالا یادآوری می‌شود که پس از منطقه ۹، به‌ترتیب مناطق ۲، ۱ و ۱۲، به لحاظ تعداد عملیات‌های آتش‌نشانی مربوط به نشت گاز، گوی سبقت را از دیگر مناطق ربوده‌اند. البته این آمار از آن بابت حائز اهمیت است که شهرداری‌های این مناطق و دیگر نهاد‌های مرتبط با این حوزه، هشدار‌های لازم را با نصب بنر، تبلیغات محیطی و... به شهروندان بدهند تا کمتر شاهد این اتفاق‌های تلخ باشیم.

مناطق مرگ‌بار مشهد

همین ابتدا یادآوری می‌شود که تمام عملیات‌های آتش‌نشانی مربوط به جان‌باختن، مصدومیت و حتی محبوسی افراد در حوادث گازگرفتگی نمی‌شود و در بیشتر این حادثه‌ها، صرفا به‌دلیل تشخیص گازگرفتگی به‌عنوان کارشناس در محل حاضر می‌شوند. از سویی تمام جان‌باختگان این حوادث تلخ، دیگر نیازی به امدادگران ندارند و با دستور قضایی راهی سردخانه یا پزشکی قانونی می‌شوند.

در مأموریت‌هایی که آتش‌نشانان برای عملیات مرتبط با گازگرفتگی اعزام شده‌اند تنها چهار نفر جان باخته‌اند که دو قربانی مربوط به منطقه‌یک شهرداری و دو قربانی دیگر مربوط به منطقه ۲ بوده است، در این مناطق همچنین به‌ترتیب دو و یک نفر با گاز سمی دچار مسمومیت شده‌اند.

بیشترین تعداد مسمومان این حوادث با ۱۰ نفر مربوط به منطقه ۱۲ بوده و پس از آن مناطق ۹ با پنج مصدوم و منطقه ۱۱ با سه مصدوم بوده‌اند که آمار تفکیکی را در قسمت اینفوگرافی می‌توانید بخوانید. البته در حوزه نجات‌یافتگان نیز منطقه ۳ با نجات ۱۰ نفر از سوی نجاتگران آتش‌نشان پیش‌قراول سایر مناطق است.

منزل یا مقتل؟

بررسی اجمالی آمار آتش‌نشانی مشهد نشان می‌دهد که از مهر سال گذشته تا همین روز‌ها آتش‌نشانان مشهدی به ۱۹۷ عملیات رسیدگی کرده‌اند که ۱۶۲ حادثه مربوط به نشت گاز در منازل مسکونی بوده تا جایی که خانه مشهدی‌ها خطرناک‌ترین نقاط درخصوص گازگرفتگی است. همچنین در تصرف‌های تجمعی، مثل اقامت در چادر مسافرتی، خودرو و... دوازده حادثه رخ داده و در مغازه‌ها یا مکان‌های تجاری در این مدت ۱۰ مورد حادثه گازگرفتگی گزارش شده است. نشت گاز از تأسیسات شهری با شش مورد، مدارس و دانشگاه‌ها با پنج مورد از دیگر حوادث بوده است، البته نشت گاز در یکی از بیمارستان‌های مشهد و یک اداره نیز در این مدت گزارش شده است.

از نشت گاز در مدرسه تا موکب و بیمارستان

نیم‌نگاهی به حوادث آتش‌نشانی مربوط به حوزه گازگرفتگی که موجب جان‌باختن چهار نفر، مسمومیت ۲۴ نفر دیگر و نجات چهارده حادثه‌دیده از دل حوادث شده است، نشان می‌دهد که سروکله این قاتل مرموز در تمام مکان‌های شهری می‌تواند پیدا شود. به طور مثال در یک دبستان و یک دبیرستان نشت گاز در قسمت موتورخانه این مراکز فرهنگی‌آموزشی رخ داده بود، یا در تعدادی از مساجد نیز در یک سال گذشته نشت گاز اتفاق افتاده بود که در یک مسجد مشکل از نقص بخاری بود و در حسینیه‌ای نقص دودکش بخاری علت حادثه بود.

البته در مکان‌های تجاری همچون مغازه‌ها نیز این قاتل بی‌نشان حضور جدی داشته است. البته در تعدادی از این مکان‌ها نشت گاز شهری رخ داده بود، همچون مغازه‌ای که غذا روی پیک‌نیک روشن جا می‌مانَد و موجب سر رفتن غذا شده و شعله خاموش می‌شود. یا در حادثه‌ای دیگر بازماندن شیرگاز فر جوجه‌گردان یک فست فودی منجر به تجمع گاز شهری در این مغازه کوچک شده بود.

برخورد خودرو‌ها با تأسیسات شهری، همچون علمک‌های گاز در این مدت چندین حادثه آفرید و نشت گاز درون قسمت تأسیسات یک بیمارستان نیز تنها حادثه مربوط به مراکز درمانی مشهد بود. در بخش ادارات نیز جداشدن شلنگ بخاری از قسمت ورودی در یک شعبه بانک حادثه‌آفرین شد که پیش از انفجار و مسمومیت، آتش‌نشانان این حادثه را مهار کردند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.