دستگیری سارق خارجی توسط پلیس مشهد برای چندمین بار تصمیم‌گیری برای وضعیت دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط زیست یک سوم بانوان در سنین بالای ۵۰ سال در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌گیرند کشف داروی خارج از شبکه توزیع در مشهد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) زلزله شدید در ترکیه (۲۵ مهر ۱۴۰۳) + ویدئو وزیر بهداشت: میزان تقاضا تعیین‌کننده تأمین واکسن آنفلوانزا در کشور است توضیحات وزارت کشور در خصوص صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۲۵ مهر ۱۴۰۳) | افزایش ۱۱ درجه‌ای هوا تا روز شنبه  ۹۷ درصد دانش‌آموزان کتب درسی خود را دریافت کرده‌اند پرداخت حقوق مهرماه ۱۴۰۳ مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد (۲۵ مهر ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد امروز «سالم» است (۲۵ مهر ۱۴۰۳) دومین همایش ملی «پژوهش‌های کاربردی امنیت غذایی، ایمنی غذایی و سلامت» در مشهد آغاز شد تحصیل دانشجویان خارجی از ۶۲ کشور در ایران وام ۳۰ میلیون تومانی تأمین اجتماعی به کدام‌یک از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تعلق می‌گیرد؟ | آخرین مهلت ثبت‌نام اعلام شد سرگردانی ۶۰۰ دانش‌آموز به علت کمبود مدرسه در شهرک مهرگان مشهد | تحصیل یک روز در میان! افزایش ۹۳ درصدی درآمد حاصل از گردشگری سلامت در مشهد چند نفر از رتبه‌های تک‌رقمی کنکور امسال سمپادی بودند؟ انفجار در پالایشگاه شوشتر | وضعیت ۳ مصدوم وخیم است (۲۵ مهر ۱۴۰۳) خطرات جبران‌ناپذیر استفاده از دارو‌ها و وسایل پیشگیری از باروری تأکید وزارت بهداشت: «خودمراقبتی» در جامعه نهادینه شود برای بالابردن کیفیت خواب فرزند نوجوانمان چه باید بکنیم؟ یک نماینده مجلس: بازنشستگان مطمئن باشند که همه مسئولان برای اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مصمم هستند آخرین وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان | منبع آگاه: سازمان برنامه و بودجه درحال طراحی نهایی جداول احکام حقوق است (۲۵ مهر ۱۴۰۳) دولت منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار داده است (۲۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جان باختن ۵۴۰ نفر به دلیل مصرف سم در بهار ۱۴۰۳

  • کد خبر: ۲۹۴۷۳۱
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
جان باختن ۵۴۰ نفر به دلیل مصرف سم در بهار ۱۴۰۳
گزارش مرکز آمار ایران درباره مرگ‌های غیرطبیعی در ایران حاکی از آن است که عوامل مختلفی همچون جنسیت در میزان فوتی‌ها اثرگذار است و براساس این گزارش در بهار امسال ۵۴۰ نفر به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف سم جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها مرد بودند.

به گزارش شهرآرانیوز،  مطابق آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی فرهنگی در بهار امسال، تعداد مرگ و میرهای غیرطبیعی برحسب جنس و به تفکیک علت فوت آمده است که یکی از این موارد مربوط به میزان مسمومیت‌ها است. براساس تعریف ارائه شده در این گزارش، مسمومیت به معنای «تاثیر وارد شدن مواد خارجی بر بدن از طریق تزریق، خوردن، آشامیدن، استشمام و استنشاق مواد سمی، تماس با مواد سوزش‌آور یا فرساینده همچنین سم حیوانات زهردار که موجب به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی، فیزیک و یا روانی می‌شود.»، است.

مسمومیت ناشی از سم در مردان ۲ تا سه برابر زنان

مرکز آمار ایران بر اساس گزارش پزشکی قانونی تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت در سال ۱۴۰۱ را ۲۰۴۹ مورد و در سال گذشته ۲۱۰۳ مورد اعلام کرده است و میزان مرگ ناشی از مسمومیت با سم در بهار امسال ۵۴۰ مورد ثبت شده است که ۳۷۱ مورد مربوط به مردان و ۱۶۹ مورد به زنان اختصاص دارد.

البته ناگفته نماند که فوت ناشی از مصرف الکل متانول، اتیلن گلیکول و سایر الکل ها(بجز الکل اتانول) در موارد فوت ناشی از مسمومیت سم در نظر گرفته شده است.

مرگ‌و میرهای ناشی از مصرف دارو

مسمومیت‌های دارویی که به جان باختن افراد منتهی می‌شود؛ بخش دیگری از مرگ و میرهای غیرطبیعی هموطنان را تشکیل می‌دهد که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، سهم مردان در این رخداد بیش از زنان است.

همچنین در این گزارش تعداد فوتی‌های ناشی از مسمومیت دارو در سال ۱۴۰۱، ۶۹۱ و در سال ۱۴۰۲، ۸۴۹ نفر بوده است. در این آمار همچنان مردان سهم بیشتری از مرگ برای مصرف دارو دارند اما تفاوت زیادی بین دو جنس در فوت وجود ندارد.

همچنین در بهار ۱۴۰۳، ۲۱۹ نفر به دلیل مصرف دارو جان خود را از دست دادند که مردان ۱۰۱ و زنان ۱۱۸ نفر بودند.

مرگ و میرهای ناشی از منوکسیدکربن 

مطابق گزارش مرکز آمار ایران میزان مرگ و میرهای ناشی از منوکسیدکربن در سال ۱۴۰۱، ۹۱۳ نفر و در سال ۱۴۰۲ تعداد ۷۹۴ نفر به دلیل مسمومیت با منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند؛ در این آمار نیز مردان سهم بیشتری دارند اما آنچه باید به آن توجه کرد، افزایش آمار فوتی ها در فصل‌های سرد سال است. به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ که آمار فوتی ها ناشی از این گاز حدود ۹۰۰ نفر بوده تنها در فصل زمستان ۴۵۳ فوت کردند که این یعنی بیشتر فوتی‌ها در زمستان فوت کردند.

همچنین در سال ۱۴۰۲ که آمار فوتی‌ها ۷۹۴ نفر گزارش شده است، در فصل زمستان ۳۳۹ نفر فوت کردند. در آمار منتشر شده از میزان فوتی‌ها در بهار امسال نیز ۱۶۴ به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که ۱۲۱ مرد و ۴۳ زن بودند.

جنسیت و فصول تاثیر گذار در میزان مرگ و میر 

این گزارش که به بررسی مرگ و میرهای غیرطبیعی ناشی از مسمومیت با سم، مصرف دارو و استنشاق منوکسید کربن پرداخته است، اهمیت قابل توجهی برای سلامت عمومی ایران دارد. نتایج گزارش نشان می‌دهد که عوامل مختلفی همچون جنسیت و فصول سال عامل مرگ و میر بر تعداد فوتی‌ها تاثیر دارند. به‌ویژه تفاوت بین مرگ و میر مردان و زنان و افزایش فوتی‌ها در فصل‌های سرد سال، توجه به راهکارهای مناسب برای کاهش این آمارها را ضروری می‌سازد.

تفاوت بین مردان و زنان یکی از نکات مهم این گزارش، تفاوت معنادار در تعداد مرگ و میر مردان نسبت به زنان است. مردان در موارد مسمومیت ناشی از سم و حتی مصرف دارو سهم بیشتری از فوتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این مسئله می‌تواند ناشی از تفاوت‌های شغلی و رفتاری باشد. بسیاری از مردان در محیط‌های صنعتی و مشاغل پرخطر مشغول به کار هستند که آن‌ها را بیشتر در معرض مواد سمی و خطرناک قرار می‌دهد. از سوی دیگر، ممکن است مردان به دلایل اجتماعی و فرهنگی دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی و آموزش‌های پیشگیرانه داشته باشند یا کمتر از آنها استفاده کنند.

همچنین تفاوت‌های رفتاری مانند مصرف بی‌رویه یا نادرست داروها ممکن است در این اختلاف نقش داشته باشد. زنان ممکن است به دلیل نظارت بیشتر بر سلامت خود و استفاده دقیق‌تر از خدمات پزشکی، کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از این عوامل باشند. با این حال، این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر برای بررسی دقیق‌تر دلایل این تفاوت‌ها دارد.

مسمومیت با منوکسیدکربن و تاثیر فصول آمار مرگ و میر ناشی از منوکسید کربن نشان می‌دهد که این گاز بی‌رنگ و بی‌بو به‌ویژه در فصل‌های سرد سال بیشتر قربانی می‌گیرد. افزایش مرگ و میر در زمستان به دلیل استفاده نادرست یا ناکافی از وسایل گرمایشی غیراستاندارد و نشت منوکسید کربن است. از آنجا که بیشتر این موارد به دلیل بی‌اطلاعی از خطرات و یا عدم رعایت نکات ایمنی رخ می‌دهد، لزوم آگاهی‌بخشی عمومی و اعمال نظارت‌های دقیق‌تر بر تجهیزات گرمایشی روشن است.

این گزارش بر اهمیت مدیریت و کاهش مرگ و میرهای غیرطبیعی در ایران تأکید دارد. تفاوت‌های جنسیتی و فصلی در این آمارها نشان‌دهنده نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر برای کاهش این آمارها از طریق آموزش، آگاهی‌بخشی و بهبود نظارت‌هاست. توجه به سلامت عمومی و پیشگیری از خطرات ناشی از مسمومیت با سم، دارو و منوکسید کربن می‌تواند جان‌های بسیاری را نجات دهد و بار سنگین این نوع مرگ و میرها را بر دوش جامعه کاهش دهد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->