صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

تمام خدمات بهداشتی کنترل بیماری سل به صورت رایگان ارائه می‌شود

  • کد خبر: ۲۹۴۳۳۹
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در حال حاضر تمام خدمات برای کنترل بیماری سل از جمله شناسایی افراد مشکوک در سطح جامعه، تشخیص، آزمایش خلط، ویزیت پزشک، تامین دارو، پیگیری و کنترل اطرافیان بیمار، در سراسر کشور از سوی سیستم بهداشتی به طور رایگان ارائه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر زهرا نهبندانی با بیان اینکه ۲۳ مهر ماه روز ملی مبارزه با سل و شعار امسال این روز" ما می‌توانیم بیماری سل را پایان دهیم" Yes! we can End TB"" تعیین شده است خاطر نشان کرد: اگر‌چه سل یک بیماری شناخته شده با درمان مشخص کوتاه مدت شش‌ماهه است، اما متأسفانه تعداد زیادی از این بیماران یا به موقع تشخیص داده نمی‌شوند و یا در نتیجه درمان ناقص تبدیل به یک بیمار مقاوم به درمان می‌شوند.

وی با بیان اینکه سالانه در جهان حدود ۹ میلیون نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند و هر ساله حدود ۱.۵ میلیون نفر در اثر ابتلا به این بیماری فوت می‌کنند، افزود: حدود یک چهارم جمعیت جهان (۲ میلیارد نفر) به میکروب سل آلوده هستند که در صورت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن به بیماری سل مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه دو کشور همسایه شرقی ایران یعنی کشور افغانستان و پاکستان، در زمره کشور‌های با بار بالای سل در دنیا هستند، اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد بیماری و مرگ و میر ناشی از سل در کشور‌های در حال توسعه رخ می‌دهد که بجز لطمات اقتصادی، اثرات منفی غیر مستقیم دیگری نیز بر کیفیت زندگی بیماران یا افراد خانواده آنها نظیر طرد شدن و. دارد.

دکتر نهبندانی با تاکید بر ضرورت مبارزه با بیماری سل در کشور و منطقه گفت: سرفه بیش از دو هفته، وجود خلط، کاهش وزن، تعریق شبانه و تب طولانی از علائم بیماری سل است و بایستی "با مشاهده علامت سرفه بیش از دو هفته به بیماری سل هم شک کنیم! "

رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: هر فرد مبتلا به سل می‌تواند سالانه ۱۵ نفر دیگر را آلوده کند بنابراین کنترل سل وقتی میسر است که بتوان بیمار مبتلا به سل را در مراحل اولیه شناسایی کرد و او را تحت درمان کامل قرار داد.

دکتر نهبندانی دستیابی به کاهش ۹۰ درصدی میزان بروز سل و کاهش ۹۵ درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سل تا سال ۲۰۳۵ و نهایتا حذف سل تا سال ۲۰۵۰ میلادی را از تعهدات بین المللی کشور برشمرد و خاطر نشان کرد: بیماری سل فراتر از یک بیماری عفونی، یک پدیده اجتماعی است و دستیابی به هدف حذف آن تا سال ۲۰۵۰ بجز از طریق ایجاد یک عزم ملی، برنامه ریزی و مشارکت همه جانبه امکان پذیر نخواهد بود.

شایان ذکر است بیماری سل یک بیماری عفونی واگیر است که عامل آن یک باکتری از نوع باسیل به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است و در صورتی که عامل بیماری ریه انسان را درگیر نماید بعنوان سل ریوی و در صورت ابتلا سایر اعضا بدن به عنوان سل خارج ریوی شناخته می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.