افزایش شمار جان‌باختگان در گیلان | الکل الکی جان ۱۸ نفر را گرفت (۲۳ مهر ۱۴۰۳) دانشگاه آزاد جزئیات ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان باآزمون و بدون‌آزمون را اعلام کرد مرکز درمان هموفیلی و تالاسمی مشهد ۲ هزار و ۱۱۰ بیمار را زیر پوشش دارد ایران کشوری فوق سالمند می‌شود معاون سازمان بهزیستی کشور: بیش از ۷۰ هزار کودک دارای اختلال بینایی هستند سالمندان چه مقدار ویتامین دی باید مصرف کنند؟ ۵ سارق مأمورنما در سبزوار دستگیر شدند (۲۳ مهر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۶۲۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۰ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۳ مهر ۱۴۰۳) معدن کوه رحمت تخت جمشید قطعاً تعطیل خواهد شد ۸۰۰ هزار دانش‌آموز و ۵۰ هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند درباره ممنوعیت بزرگ‌نمایی پیشامدها در حضور کودکان | همراه اضطراب‌های کودکانه باشیم ترافیک سنگین در بزرگراه آزادی، بولوار کوثر و سه‌راه دارایی در مشهد (۲۳ مهر ۱۴۰۳) گلایه شهروندان از روند مراجعه چندباره تأیید دارو در مدیریت درمان تأمین اجتماعی | دارو‌های خاص در حصار تأیید الکترونیکی سرپرست سازمان بهزیستی کشور: ۳۰ درصد جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ سالمندان خواهند بود چهارچوب جامع برای نظارت بر کودکستان‌ها طراحی می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۳) | تداوم روند کاهش دما تا پنجشنبه «هوای پاک» مشهد روی میز بازرس کل | استنشاق «هوای پاک» با استنطاق متخلفان تمام خدمات بهداشتی کنترل بیماری سل به صورت رایگان ارائه می‌شود مخزن ۸۵ درصد سالک‌ها در ایران موش‌های صحرایی هستند مدارس نوبت عصر دوشنبه (۲۳ مهر ۱۴۰۳) هفت شهر استان خوزستان، به علت آلودگی هوا مجازی شد یک هواپیمای سبک در محله‌ای مسکونی در آمریکا سقوط کرد آنچه باید در باره مسمومیت با گاز  منوکسیدکربن بدانید | عبور ایمن از فصل مرگ‌بار جوان مرگ مغزی در مشهد به ۶ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۳ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سن شیوع سرطان پستان در زنان ایرانی یک دهه زودتر از میانگین جهانی است

  • کد خبر: ۲۹۴۲۸۸
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
سن شیوع سرطان پستان در زنان ایرانی یک دهه زودتر از میانگین جهانی است
عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان خراسان رضوی گفت: سن شیوع کانسر پستان در کشور‌های غربی ۵۸ تا ۶۴ سالگی و در ایران ۴۷ تا ۴۸ سالگی است؛ یعنی سن شیوع در زنان ایرانی یک دهه کمتر است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر اعظم رفیق بیان کرد: سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و در سال‌های اخیر در کشور موارد زیادی از سرطان پستان حتی در سنین بین ۳۰ تا۴۰ سالگی و دوران شیردهی گزارش شده است. به طور کلی سرطان پستان در هر زمانی از دوران زندگی یک خانم حتی در سنین بالای ۷۰ سال ممکن است رخ بدهد و شیوع سرطان پستان در مردان صد برابر کمتر از خانم‌ها است.
وی مهمترین روش غربالگری سرطان پستان در خانم‌ها را روش‌های تصویر برداری دانست و گفت: روش‌های تصویر برداری شامل ماموگرافی، سونوگرافی و ام. آر. آی است؛ که بهترین روش ماموگرافی است.

 وی افزود: سن شروع غربالگری در خانم‌هایی که ریسک بالا برای سرطان پستان ندارند از ۴۰ سالگی بصورت ماموگرافی هر یک یا دو سال یکبار است. اشعه ماموگرافی علیرغم تصور عمومی بسیار کم است و سرطان‌زا نیست. همچنین توصیه می‌شود معاینات توسطِ خود فرد از سن ۲۵ سالگی شروع شود و سالیانه توسط پزشک معاینه انجام شود.


این جراح و متخصص زنان گفت: در خانم‌هایی که ریسک بالا برای سرطان پستان دارند توصیه می‌شود از ۲۵ سالگی یا ده سال کمتر از سن ابتلایِ فامیل درجه یک و دو، ماموگرافی و ام. آر. آیِ سالیانه انجام شود. در مراکزی که ام. آر. آی موجود نیست سونوگرافی توسط متخصص رادیولوژیِ متبحر هم کمک کننده است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه خانم‌هایی در معرض ریسک بالا برای سرطان پستان قرار دارند؛ گفت: افرادی که سابقه سرطان پستان در فامیل درجه یک و دو دارند خصوصا فامیل مادری، افرادی که سابقه سرطان تخمدان در فامیل درجه یک و دو دارند؛ افرادی که سابقه سرطان پستان در مردان فامیل درجه یک ودو دارند و سابقه رادیو تراپی ناحیه قفسه سینه در سنین زیر ۳۰ سال ریسک ابتلای بالاتری دارند.
وی افزود: روش دوم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان غربالگری است؛ روش اول از بروز بیماری جلوگیری می‌کند مثل زمانیکه فردی سیگار را قطع می‌کند در این صورت از بروز مشکل قلبی پیشگیری کرده است. اما پیشگیری نوع دو مواردی است که یک بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود و عوارض شدید بیماری پیشگیری شود. اگر سرطان پستان با روش‌های غربالگری در مراحل اولیه تشخیص داده شود با انجام اقدامات درمانی به موقع از عوارض و درمان‌های سخت شیمی درمانی و رادیو تراپی پیشگیری خواهد شد.
از زمانیکه یک فرد متوجه یک توده مشکوک در پستان می‌شود تا زمان شروع روش‌های تشخیصی تهاجمی مثل نمونه برداری با سوزن بیوپسی تحت گاید سونوگرافی میتوان چند روز یا چند هفته زمان برای بهترین اقدام را در نظر گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص سرطان‌زا بودن رنگ مو و لیزر مو‌های زائد گفت: هنوز اطلاعات دقیقی در این موارد منتشر نشده ولی احتمال سرطانزایی لیزر تقریبا منتفی است، چون فقط در سطح پوست اثر دارد.
وی در خصوص بیماری فیبروکیستیک و اینکه آیا منجر به سرطان می‌شود یا خیر؛ گفت: بیماری فیبروکیستیک منجر به بروز سرطان نمی‌شود؛ اما با توجه به افزایش تراکم بافتی پستان در این بیماری غربالگری‌ها باید با دقت بیشتری انجام شود.
دکتر رفیق در خصوص بروز توده پستان در دوران شیردهی گفت: بله، توده در دوران شیردهی در مواردی یک علامت سرطان مجاری شیری است و حتما باید با ماموگرافی ویا سونوگرافی بررسی شود. بطور کلی ۸۵ درصد خانم‌هایی که مبتلا به سرطان پستان می‌شوند؛ هیچ سابقه فامیلی و ریسک فاکتوری نداشته اند؛ بنابراین غربالگری سرطان پستان و اگاهی هر فرد نسبت به بافت پستان در هر سنی مهم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->