صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سازمان ملل: ایران و پاکستان بیش از ۸ میلیون مهاجر افغان را در خود جای داده‌اند

  • کد خبر: ۲۹۵۱۵۹
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
سازمان ملل متحد می‌‌گوید که از سال ۲۰۲۱، بیش از ۱.۶ میلیون افغان برای تأمین «امنیت و حفاظت» خود به ایران و پاکستان پناه برده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اخراج بیش از هفت هزار مهاجر افغانستانی از پاکستان طی ۱۰ روز گذشته-طالبان از آمادگی خود برای اختصاص زمین به مهاجران بازگشته به افغانستان خبرداد.

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارشی اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۱، بیش از ۱.۶ میلیون افغان برای تأمین «امنیت و حفاظت» خود به ایران و پاکستان پناه برده‌اند.

به گفته این نهاد، دو کشور میزبان اکنون بیش از ۸ میلیون افغان را در خود جای داده‌اند.

شهروندان افغانستان در سال جاری به بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان در سطح جهان تبدیل شده و از پناهجویان سوریه پیشی گرفته‌اند.

ایران در بیش از چهاردهه گذشته میزبان جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی بوده است. همچنین پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان ایران تنها کشوری بود که درب سفارت خود را به روی شهروندان افغانستان نبست.

این در حالی است که ایران در طول ده‌ها سال گذشته علی رغم تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی، میزبان میلیون‌ها پناهنده افغانستانی بوده است؛ تحریم‌هایی که بیش از همیشه مردم ایران و اقشار آسیب‌پذیر ساکن این کشور از جمله مهاجرین افغانستانی را هدف قرار داده است.

از سوی دیگر، میزبانی سخاوتمندانه جمهوری اسلامی ایران از میلیون‌ها پناهنده خارجی که اکثریت آنها را مهاجرین افغان تشکیل می‌دهند هیچگاه آنگونه که بایسته بوده از سوی جامعه بین‌المللی مورد توجه قرار نگرفته است.

بر بنیاد اظهارات مقامات ایرانی و اعترافات سازمان‌های بین‌المللی، تعداد بسیار اندکی از مهاجرین مقیم ایران تحت پوشش کمک‌های جهانی هستند و مساعدت‌های ناچیزی دریافت کرده‌اند.

این در شرایطی است که پس از فروپاشی نظام جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان، شمار پناهجویان غیرمجاز افغانستانی در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافت؛ هجویانی که از سوی هیچ سازمان بین‌المللی تحت پوشش قرار نمی‌گیرند و حمایتی دریافت نمی‌کنند.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.