صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سوره‌ای برای بی‌نیاز شدن | آثار و فضیلت‌های اعجاب‌انگیز سوره واقعه

  • کد خبر: ۲۹۵۲۱۱
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
سوره واقعه، پنجاه‌وششمین سوره قرآن و مکی است و ۹۶آیه دارد و برای خواندن آن، خواص بی‌نظیر و معجزات شگفت‌آوری ازجمله توسعه رزق‌وروزی، ازدواج و بارداری و محبوبیت، بیان شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سوره‌ها و آیات قرآن به‌عنوان کتاب هدایت و حیات، در کنار بیان آموزه‌ها و راهنمایی‌ها، و همچنین تلاش ما به عنوان انسانی مومن و مسلمان که توصیه شده است با کار و کوشش خود را از خلق و مردم بی نیاز کنیم. تا جلو دیگران محتاج نباشیم؛ راه و معبری برای درک سعادت و کمال واقعی اند. هرچند در کنار کار و تلاش خودمان می‌توانیم از متون دینی کمک بگیریم.

سوره‌های قرآن هریک آثار و خواصی دارند که دانستن آنها و کاربستشان، بسیاری از گره‌های بزرگ زندگی ما مثل فقر، ناباروری و بیماری را از بین می‌برد. سوره مبارک واقعه جزو همین سوره‌هاست که مروری بر خواص و فضایلش، نشان می‌دهد که ما با چه گنجینه‌ای مواجهیم.

بیان احوال قیامت

سوره واقعه، پنجاه‌وششمین سوره قرآن و مکی است و ۹۶آیه دارد و برای خواندن آن، خواص بی‌نظیر و معجزات شگفت‌آوری ازجمله توسعه رزق‌وروزی، ازدواج و بارداری و محبوبیت، بیان شده است. در این سوره، اخبار قیامت و احوال آن آمده و این سوره موجب پیر شدن پیامبر (ص) بوده است. مردی از رسول خدا (ص) پرسید: «چرا این‌قدر زود پیر شدید؟». در جواب فرمودند: «سوره‌های هود، واقعه، مرسلات و نبأ مرا پیر کرده است». (الأمالی شیخ‌صدوق، ص۳۰۴).

مانع بزرگ فقر

در فضیلت تلاوت سوره واقعه، روایات بسیار است. رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «شخصی که سوره واقعه را بخواند، نوشته می‌شود که این فرد از غافلان نیست» (مستدرک‌الوسائل و مستنبط‌المسائل، ج۴، ص۳۵۱). هرکه سوره واقعه را هر شب بخواند، هیچ تنگدستی و گرفتاری به او نمی‌رسد. رسول خدا (ص) فرموده‌اند: «سوره واقعه را به زنان خود یاد دهید؛ زیرا آن سوره بی‌نیاز‌کننده است» (کنزالعمال، ج یک، ص۲۶۴).

شیوه خواندن سوره واقعه برای توسعه رزق

برای گشایش رزق و روزی فرد می‌تواند خواندن این سوره را از شب شنبه شروع کند و هر شب، سه‌بار بخواند و استثنائا در شب جمعه (پنجشنبه بعد از نماز عشا) هشت‌بار بخواند و این عمل را پنج هفته اجرا کند و قبل از تلاوت هربار این سوره، این دعا را بخواند: «اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیِّباً مِنْ غَیْرِ کَدٍّ اِسْتَجِب ْدَعْوَتَنَا مِنْ غَیْرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَیْنِ بِحَقِّ الامَامِیْن الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِکَ یاارحم‌الراحمین».

میانبر ثروت شدن

پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «اگر سوره واقعه را بنویسند و در خانه بگذارند، موجب افزایش خیر و برکت می‌شود و هرکه به قرائت آن مداومت ورزد، فقر از او برطرف می‌شود و در آن، افزایش حفظ و توفیقات و وسعت در مال وجود دارد» (تفسیرالبرهان، ج۵، ص۲۴۹). عبدا... بن‌مسعود از رسول خدا (ص) نقل می‌کند که: «هرکه سوره واقعه را هر شب بخواند، هرگز فقیر نخواهد شد»؛ و به همین دلیل، در روایت دیگری سوره «واقعه»، سوره «غنی» نامیده شده است (ثواب‌الاعمال، ص۱۱۷).

راه محبوبیت در قلب‌ها

همه ما دوست داریم در نظر خداوند خود محبوب باشیم. یکی از راه‌های کسب این محبوبیت از زبان امام‌صادق (ع) چنین نقل شده است که: «هرکه در هر شب جمعه، سوره واقعه را قرائت کند، خداوند او را دوست می‌دارد و او را محبوب همه مردم می‌کند و هرگز در دنیا ناراحتی، فقر و تنگدستی و آفتی از آفات دنیا به او نخواهد رسید و از همراهان و رفیقان امیرالمؤمنین (ع) خواهد بود و این سوره، ویژه امیرالمؤمنین علی (ع) است و هیچ فردی در آن شرکت ندارد» (ثواب‌الاعمال، ص۱۱۷).

گره‌گشایی

برای اجابت حاجات بزرگ، توصیه شده است چهل شب، هر شب یک‌بار سوره‌های واقعه، مزمل، لیل، انشراح و پس از آن دعای «یا رازق‌السائلین، یا راحم‌المساکین، یا ولی‌المؤمنین، یا غیاث‌المستغیثین، یا ارحم‌الراحمین، صل علی‌محمد و آل‌محمد واکفنی حلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمّن سواک، یا اله‌العالمین و صلی‌ا... علی محمد و آله‌اجمعین» خوانده شود که بسیار مجرب است (درمان با قرآن، ص۱۱۱).

افزایش برکت مال و زندگی

خیلی از ما از کمی برکت مال و روزی گلایه داریم و دنبال راهی هستیم که بر برکت داشته‌هایمان بیفزاییم. به تصریح روایات، سوره مبارک واقعه نسخه درمان این مشکل است.

بخت‌گشایی

ازدواج یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی انسان است. از خواص سوره واقعه برای ازدواج و ختم آن برای گرفتن انواع حاجات، روایاتی ذکر شده است و آیت‌ا... بهجت هم بر آن تأکید کرده است؛ به این صورت که هرگاه اول ماه قمری، روز دوشنبه باشد، خواندن سوره واقعه را شروع کنید و تا چهاردهم ادامه دهید. در روز اول یک مرتبه، در روز دوم دو مرتبه تا روز چهاردهم، چهارده مرتبه خوانده شود.

هر روز پس از اتمام تعداد سوره‌های تلاوت‌شده آن روز این دعا را بخوانید

یا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ یا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ یَسِّرْ عَلَیْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَیْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ کَانَ رِزْقِی و رِزْقُ عِیالی فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ کَانَ فِی الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ کَانَ فِی الْأَرْضِ بَعِیداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ کَانَ قَرِیباً فَیَسِّرْهُ وَ اِنْ کانَ یَسِیراً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ کَثِیراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ کانَ مُخَلَّداً فَطَیِّبْهُ وَ اِنْ کانَ طَیِّباً فَبارِکْ لی فیهِ وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ یا رَبِّ فَکَوِّنْهُ بِکَیْنُونِیَّتِکَ وَ وَحْدانِیَّتِکَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍقَدیرٌ وَ اِنْ کانَ عَلی اَیْدِی شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَیَّ حَیْثُاَکونُ وَ لا تَنْقُلْنِی اِلَیهِ حَیْثُ یَکُونُ

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.