اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه موزه دفاع مقدس مشهد و پایان تاخیر دو ساله پروژه همسرداری در اسلام؛ به هم محبت کنید جلسات سنتی قرآن‌خوانی ویژه خواهران در حرم امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود مرور برخی شاخصه‌های رفتاری پیامبر (ص) در اجتماع برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به مناسبت هفته وحدت + جزئیات دینی به نام اخلاق ۵ کلیدواژه قرآنی برای شناخت رسول خدا (ص) ضرورت به‌میدان‌آوردن مردم در تحولات اجتماعی با الگوی پیامبراسلام(ص) طلوع آفتاب به افق مجاهدت | مروری بر سه دهه زندگی مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی ایرانی مثل تار و پود در قالی! نگاهی به برخی شاخص‌های رفتاری رسول خدا (ص) در خانواده براساس روایات و احادیث سیری در مقام امام‌رضا(ع) و آداب زیارت از راه دور با کتاب «در محضر انیس مهربان» برگزاری سلسله‌جلسات پرسمان دینی، هم‌زمان با هفته وحدت در حرم امام‌رضا(ع) پیکر مطهر سرباز شهید وطن در آغوش مشهدالرضا (ع) | آیین تشییع و بدرقه پیکر شهید «ربیع‌زاده» برگزار شد + فیلم تشییع پیکر پاک «امیر ابراهیم‌زاده» شهید مرزبانی، در زاوه خراسان رضوی + فیلم معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد: فعالیت‌های قرآنی باید در صدر اولویت‌های فرهنگی کشور باشد لزوم توجه به فرهنگ‌سازی اسلامی و تربیت سربازان فرهنگی و دینی رونمایی از شماره هفتم نشریه «منش استادی» در یک رویداد قرآنی
سرخط خبرها

همسرداری در اسلام؛ به هم محبت کنید

  • کد خبر: ۲۵۱۳۲۹
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
همسرداری در اسلام؛ به هم محبت کنید
در نگاه کلی آموزه‌های دینی، همسرداری از آقایان شروع می‌شود و به مسئولیت‌پذیری یا همان اصل قوامیت آنها بازمی‌گردد.

قرآن‌کریم در آیه۳۴ سوره مبارک نسا، اصل همسرداری در اسلام را بیان می‌کند و می‌فرماید: «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ‌ا... بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ...».

برپایه این آیه، شیوه و روش ایده‌آل و پیشنهادی قرآن برای مرد، شخصیت مسئولیت‌پذیر، استوار، متعادل و تکیه‌گاه برای زن است. نقطه مقابل چنین شخصیت مردانه‌ای، زنی است مطیع، هماهنگ و همسو با همسر؛ قرآن از زنان این‌چنینی به قَانِتَاتٌ تعبیر می‌کند. به‌عبارت بهتر وقتی مرد قوام و مسئولیت‌پذیر شد، زن خودبه‌خود مطیع می‌شود و به چنین مردی، افتخار و با او همراهی و همدلی می‌کند.

در نگاه کلی آموزه‌های دینی، همسرداری از آقایان شروع می‌شود و به مسئولیت‌پذیری یا همان اصل قوامیت آنها بازمی‌گردد. اگر مردان به اصل مسئولیت‌پذیری متعهد باشند و دمدمی‌مزاج نباشند، زن نیز به‌تبع این رفتار و اخلاق مرد، در مسیر اطاعت و همراهی قرار می‌گیرد و بالعکس اگر این روحیه در مرد ضعیف باشد، زن از مسیر خارج می‌شود.

تعبیر همسر به لباس

قرآن کریم در آیه۱۸۷ سوره مبارک بقره می‌فرماید: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ». اشاره نخست این آیه به نقش پوشانندگی لباس است؛ یعنی همان‌طور که لباس پوشاننده انسان است، زن و شوهر هم باید هم‌پوشانی داشته باشند. لباس به انسان زینت می‌دهد، همسران نیز باید به هم زینت دهند و سبب ننگ و عار هم نباشند؛ چنان‌که لباس، عیوب بدن را می‌پوشاند، زن و شوهر هم باید اسرار و عیوب یکدیگر را بپوشانند.

همچنین چنان‌که لباس باید اندازه بدن باشد، زن و شوهر هم باید هنگام ازدواج، دقت کنند که اندازه هم باشند و کفویت و همتایی داشته باشند. وقتی بین زوج‌ها تناسب نباشد، چون ازدواج از پایه مشکل دارد، مثل لباس تنگ یا گشاد که آدمی را آزار می‌دهد، سبب اذیت و تزاحم انسان می‌شود، در این‌صورت یا باید عمری را با آن لباس تحمل کرد یا باید آن را از تن درآورد که به طلاق و جدایی ختم می‌شود.

زن و شوهر نیز پس از ازدواج، با یکدیگر بیشتر آشنا می‌شوند. بی‌دقتی در این اصل، سبب شهرت به صفات بد می‌شود. تعمق در این تعبیر زیبای قرآن، مانع از انتخاب اشتباه و عواقب سوء آن می‌شود. اگر خانواده از بین برود، دیگر اجتماع خوب و ارزش‌های والا را نخواهیم داشت. فضایلی همچون شهادت‌طلبی و ایثار در فضای خانواده ایجاد شده، رشد می‌یابد؛ وقتی خانواده نباشد، دزدی، اختلاس، اغتشاش و دیگر رذایل رقم می‌خورد و گسترش می‌یابد؛ برای همین هم آموزه‌های دینی‌روایی بر تشکیل و تحکیم خانواده تأکید بسیار می‌کنند.

به همسر خود محبت کنید

امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «همیشه با همسرت مدارا کن و با او به‌نیکی هم‌نشینی کن تا زندگی‌ات باصفا شود» (مکارم‌الاخلاق، ص۲۱۸).

محبت از اصولی است که معصومان (ع) در همسرداری بر آن تأکید بسیار می‌کنند. از امام‌صادق (ع) است که: «هرکه بیشتر دوستدار ما باشد، به زن‌ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می‌کند» (بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۲۲۷).

پیامبر (ص) می‌فرمایند: «این گفتار مرد به همسرش که «من تو را دوست دارم»، هرگز از قلب زن بیرون نمی‌رود.» (وسائل الشیعة، ج ۱۴، ص ۱۰).

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->