صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از چه تاریخی آغاز می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۵۳۱۱
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۸
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: از اول آبان ۱۴۰۳، سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود امسال، حدود ۱.۵ میلیون نوآموز مورد سنجش قرار گیرند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الله الماسی در مراسم افتتاحیه برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی و افتتاح سامانه «سیرت»، با اشاره به اینکه سنجش آمادگی‌های کودکان برای سال ۱۴۰۴ امروز با تغییراتی آغاز شده است، اظهار کرد: سال گذشته به دلیل اشکالاتی که در سامانه وجود داشت مقداری با تاخیر انجام و باعث شد حجم مراجعه خانواده‌ها به سامانه برای نوبت‌گیری به روز‌های پایانی سال بیفتد که موجب شد در خصوص مداخله اختلالات یادگیری، توفیق چندانی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال مراکز جامع سنجش و توانبخشی دو تا سه روز در هفته، سنجش و دو تا سه روز متناسب با جمعیت به مداخله و توانبخشی در حوزه اختلالات یادگیری و سایر مداخلات اقدام می‌کنند، عنوان کرد: سامانه سیرت سال گذشته در نوبت‌گیری و هدایت در مراحل بعدی تکمیل نشده بود که امسال توسعه پیدا کرد. براساس قانون برنامه هفتم که آموزش و پرورش تکلیف دارد کارنامه آموزشی، رشدی و تربیتی دانش‌آموزان را ارائه کند، این سامانه اطلاعات پایه‌ای این کارنامه را در اختیار سایر بخش‌های وزارت آموزش و پرورش، بخش سنجش، حوزه پرورشی، معاونت آموزشی و خود مرکز فناوری قرار می‌دهد و عملا خروجی آن کارنمای رشدی، آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان است.

الماسی بیان کرد: سال گذشته جمعیت سنجش‌شدگان متناسب با مراکز نبود، اما امسال مراکز جامع سنجش افزایش پیدا کرد و به ۹۰۰ مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی و ۳۰۰ پایگاه موقت در شهر‌های بزرگ مانند تهران، مشهد و شیراز رسید. در بعضی شهر‌ها پایگاه‌ها پاسخگوی اجرای سنجش به صورت استاندارد نیستند. هر ارزیاب می‌تواند روزانه پنج نفر را ارزیابی کند، بنابراین تعداد مراکز افزایش پیدا کرده است و تا حد مقدورات به تجهیزات و امکانات مداخله مجهز شده‌اند، البته ممکن است در بعضی شهر‌ها امکانات به اندازه کافی وجود نداشته نباشد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه بعد از سنجش برای کسانی که دچار اختلال هستند ادامه کار در همین مراکز انجام می‌شود، تصریح کرد: نیازی به مراجعه اولیاء به مراکز بیرونی وجود ندارد و در مراکز، متخصص گفتاردرمانی، کاردرمانی، در برخی مراکز مشاور، در برخی مراکز مراقب سلامت و در برخی مراکز نیز ارزیابی شایستگی‌های حرکتی با همکاری معاونت تربیت بدنی و وزارت ورزش انجام می‌شود. سنجش توأم با مداخله انجام می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: تمام مراکز ما مشکل کمبود نیرو نداشته و با اقدام وزارت بهداشت، در مراکز کمبود وجود ندارد. یک اتفاق خوب دیگر، پایین آوردن سن سنجش است؛ سال گذشته ۴ سال و ۵ ساله‌ها که حدود ۲۰۰ هزار نفر بودند سنجش شدند و امسال قرار است به سنین پایین‌تر بیایند.

الماسی گفت: رسماً از سه‌شنبه یکم آبان نوبت‌گیری انجام می‌شود، اما اجرای آزمایشی آن از ۱۵ مهر در البرز و تهران با مراجعه موردی انجام شد که ۲۵۰۰ نفر شرکت کردند.

مصطفوی، معاون سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه نوبت‌گیری‌ها تخصصی شده است و بچه‌هایی که دارای معلولیت یا بیماری خاص هستند با شرایط خاص و مراقبت ویژه در یک روز خاص کار سنجش آنها انجام می‌شود، عنوان کرد: کار ارزیابی‌ها با مداخله پیوند می‌خورد. ما بر اساس ارزیابی‌ها، مداخلات بچه‌ها را در کودکستان شروع می‌کنیم. بچه‌ها در این دو سال، دوره‌هایی را می‌بینند و در این مراکز مربیان و مدیران مهدکودک‌ها باید آموزش ببینند که با سازمان تعلیم‌وتربیت کودک هماهنگی‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: دیرآموزان گروه فراموش شده آموزش‌وپرورش هستند که در کنار دانش‌آموزان عادی قرار دارند و نیازمند مداخلات والدمحور هستند. اگر اولیا به‌موقع نوبت‌گیری کنند در اردیبهشت کار سنجش، تست مجدد، جهش و ارزیابی‌ها تمام شده و تابستان اقدامات مداخله‌ای انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.