آشنایی با مزایا و معایب استفاده از هوش مصنوعی در مدارس تعیین تکلیف پرداخت اضافه‌کار پرستاران به زودی (۷ آبان ۱۴۰۳) شرط کاهش شهریه دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اعلام شد | شرط و شروط برای پذیرفتن شهریه نجومی! آنتی‌بیوتیک‌هایی که باعث مسمومیت در برابر نور می‌شوند افزایش چند برابری هزینه ثبت نام در آزمون دکترا | سازمان سنجش: می‌توانید ثبت نام نکنید! در جنایتی هولناک، پسر جوان مادرش را به قتل رساند اعزام ۱۲۰ هزار و ۷۶۲ نفر از واجدین شرایط به عمره مفرده مراجعه بیماران کشور‌های اروپایی و آمریکایی برای درمان چشم به ایران دستگیری ۱۵ سارق خشن در جشن تولد موبایل‌قاپ حرفه‌ای در مشهد + عکس سازمان غذا و دارو دستمال کاغذی‌های غیربهداشتی در بازار را معرفی کرد اعزام دو هزار و ۲۸۵ نفر به عمره مفرده از خراسان رضوی زمان صدور احکام جدید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری اعلام شد «۱۳ آبان» فرصتی برای محک ظرفیت‌های فرهنگی کشور تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون قضاوت تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳ + شرایط ثبت‌نام پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (دوشنبه، ۷ آبان ۱۴۰۳) | بارش‌های پراکنده تا ظهر امروز سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منصوب شد (۷ آبان ۱۴۰۳) هوش مصنوعی، راهکاری نوین در کنترل ترافیک آغاز دومین دوره واکسیناسیون اهداکنندگان خون، علیه هپاتیت B آیا دارو‌های ضدافسردگی اعتیادآور هستند؟ همه چیز در مورد ژن درمانی سرطان و جایگزینی ژن سالم به جای ژن جهش یافته جابه‌جایی بیش از ۱۵ میلیون مسافر از طریق پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد طی ۷ ماه امسال رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ظرفیت‌های حاشیه شهر مشهد دیده شود برداشت زعفران در تایباد تلفات داد (۷ آبان ۱۴۰۳) شبکه فرسوده توزیع آب به طول ۲۵ کیلومتر در روستا‌های مشهد اصلاح شد احکام مستمری خانواده‌های جان‌باختگان حادثه معدن طبس در خراسان رضوی صادر شد سکته مغزی، دومین علت مرگ در ایرانی‌ها ثبت یک‌ونیم میلیون مراجعه بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی خراسان رضوی به مراکز درمانی بارش باران در محور مشهد- کلات | کاهش دید افقی رانندگان در محور مشهد- چناران (۷ آبان ۱۴۰۳) کودکان زیر ۵ سال پرخطرترین گروه سنی در بروز مسمومیت‌ها وضعیت نامناسب دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور
سرخط خبرها

خودمراقبتی؛ نیازمند دو عنصر سواد سلامت و سواد رسانه است

  • کد خبر: ۲۹۶۵۶۹
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۱
خودمراقبتی؛ نیازمند دو عنصر سواد سلامت و سواد رسانه است
مدیر گروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: در دنیای امروز خودمراقبتی وابسته به برخورداری از سواد سلامت رسانه و سواد سلامت است.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر حسن محمودی مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه در دنیای امروز خودمراقبتی وابسته به برخورداری از سواد سلامت رسانه و سواد سلامت است، اظهار داشت: سواد سلامت، مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را توصیف می‌کند که افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، آن را درک و از آن استفاده کنند تا بر سلامت خود و افرادی که در محیط‌های اجتماعی خود هستند تأثیر مثبت بگذارند.
وی خودمراقبتی را به معنای توانایی افراد برای حفظ سلامت خود و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد مسائل بهداشتی اعلام کرد و گفت: خودمراقبتی، افراد را به‌عنوان بازیگران فعال در حفظ سلامت خود معرفی می‌کند، این شامل طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها از جمله ارتقای سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، خودمراقبتی در بیماری‌های مزمن، مراقبت از افراد وابسته و توان‌بخشی می‌شود.


مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، با اشاره به اینکه در دنیای امروز خودمراقبتی وابسته به برخورداری از دو مفهوم سواد رسانه‌ای و سواد سلامت است، بیان کرد: سواد سلامت، مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را توصیف می‌کند که افراد را قادر می‌سازد به اطلاعات بهداشتی دسترسی پیدا کنند، آن را درک و از آن استفاده کنند تا بر سلامت خود و افرادی که در محیط‌های اجتماعی خود هستند تأثیر مثبت بگذارند.
وی ادامه داد: در دنیای دیجیتال امروزی، داشتن مهارت‌هایی مانند سواد دیجیتالی، جستجوی اطلاعات معتبر در حوزه سلامت، ارزیابی صحت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و استفاده بهینه از اپلیکیشن‌های سلامت، برای دسترسی به اطلاعات بهداشتی ضروری است. این مهارت‌ها به افراد کمک می‌کنند تا به اطلاعات دقیق و به‌روز دسترسی پیدا کنند و بر اساس آن، تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد سلامت خود بگیرند.
وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای، مهارتی است که به افراد کمک می‌کند تا انواع مختلف رسانه‌ها و محتوای آنها را بشناسند، تحلیل و ارزیابی کنند، عنوان کرد: سواد رسانه‌ای مانند یک رژیم غذایی هوشمند است که به ما کمک می‌کند تا اطلاعات مفید و معتبر را از اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده تشخیص دهیم.
محمودی در ادامه بیان کرد: در دنیای امروز، دسترسی به اطلاعات بهداشتی به‌سادگی امکان‌پذیر است، اما توانایی ارزیابی این اطلاعات و اتخاذ تصمیمات صحیح، نیازمند سواد سلامت و سواد رسانه‌ای است.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، تصریح کرد: خودمراقبتی موفق، نیازمند دو عنصر کلیدی سواد سلامت و سواد رسانه‌ای است سواد سلامت به افراد کمک می‌کند تا اطلاعات درست درباره سلامت خود کسب کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. سواد رسانه‌ای نیز به آنها کمک می‌کند تا این اطلاعات را از منابع معتبر و قابل‌اعتماد به دست آورند.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، یادآور شد: برای ارتقای سطح سلامت افراد، مدیران و برنامه‌ریزان حوزه سلامت باید بر روی توانمندسازی افراد در زمینه سواد سلامت و سواد رسانه‌ای تمرکز کنند. دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز آموزش عالی، نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.
محمودی گفت: دانشگاه علوم پزشکی کردستان، حوزه معاونت بهداشتی (واحد آموزش سلامت و ارتقای سلامت) نیز برنامه خودمراقبتی را در سطح شهر و روستا در پایگاه‌ها و مراکز جامع خدمات سلامت با شروع برنامه ملی خودمراقبتی از سال ۱۳۹۴ جهت توانمندسازی افراد و خانواده در قالب برنامه سفیران سلامت خانواده و داوطلبان سلامت، خودمراقبتی جامعه نیز در قالب برنامه خودمراقبتی سازمانی و اجتماعی را اجرایی نموده است.
وی اضافه کرد: خودمراقبتی پایه و اساس تمام برنامه‌های واحد‌های مختلف حوزه معاونت بهداشتی از جمله واحد بیماری‌ها، جمعیت و سلامت خانواده، سلامت روان و تغذیه و سلامت دهان و دندان است. هر واحد باتوجه‌به استراتژی‌های تعریف شده برای آن، اقدامات لازم را برای برنامه توانمندسازی و خودمراقبتی گیرندگان خدمت در سطح پیشگیری ارائه می‌دهند.
مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفت: از جمله برنامه‌های خودمراقبتی در مهرماه سال جاری می‌توان به برنامه هفته سلامت سالمندان، برنامه خودمراقبتی و آگاهی از سرطان پستان، روز جهانی قلب و سلامت خانواده اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->