صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

جامعه دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده است| دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی

  • کد خبر: ۲۹۵۳۵۸
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
یک جامعه شناس و رفتار شناس ایرانی با اشاره به اینکه در حال حاضر جامعه ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده، نسبت به اشکالات دور شدن نوجوانان و جوانان از سبک زندگی ایرانی و اسلامی هشدار داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مجید ابهری می‌گوید: «لباس پوشیدن، غذا خوردن، حرف زدن، آرایش و پیرایش، روابط عاطفی و اجتماعی و... محور‌های اصلی در تابعیت از سبک زندگی هستند. سبک زندگی محور مهمی در جهت تعیین و تعریف بسیاری از رفتار‌های ما در جامعه است.»

این جامعه شناس و رفتار شناس ایرانی معتقد است در حال حاضر جامعه ما دچار شلختگی فرهنگی و آشفتگی اجتماعی شده و از آنجایی که برخی از والدین و مربیان درباره فرزندان، نوجوانان و جوانان احساس مسئولیت نکرده و یا اینکه این احساس چندان قاطعانه و خلاق و سازنده نبوده، جوانان در تابعیت از سلبریتی‌ها، فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، انواع پوشش‌ها را از روی نماد‌های موجود در این فضا‌ها انتخاب کرده و به‌کار می‌برند.

وی درباره آشفتگی‌های سبک زندگی در جامعه ایران می‌گوید: «امروزه در آرایش موی سر و صورت جوانان کشور، خصوصاً در پسران می‌بینیم که نیمه‌ای از مو‌های سر به کلی تراشیده شده و نیمه دیگر بلند و بافته شده است. انواع تتو‌ها و خال‌کوبی‌های مستهجن از نماد‌های شیطانی تا تصاویر حیوانات خیالی بر روی بدن جوانان باعث شده تا آنها به کفار و افراد لاابالی شباهت پیدا کنند. لباس‌های پاره که بدن دختران و پسران در آن کاملاً دیده می‌شود، یکی دیگر از مظاهر مد‌های آشفته در سبک زندگی است.

گویش‌ها و عبارات به‌کار برده‌شده توسط جوانان و نوجوانان در جامعه که در اثر پیمایش بنیاد علوم رفتاری شناسایی شده‌اند، بیش از ۴۷۰۰ کلمه نامأنوس است که نه در زبان فارسی و نه در سایر زبان‌ها دیده نمی‌شوند. کلماتی مانند شاسکول، اُزگَل، سه‌سوته و... که به کثرت توسط جوانان و نوجوانان استفاده می‌شود. درواقع معلوم نیست که این عبارات چگونه وارد زبان ما شده است. حتی در برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی این عبارات سخیف را می‌شنویم. واقعا باید از خود بپرسیم که به کجا می‌رویم؟»

این رفتار شناس ایرانی در ادامه درباره سبک جدید زندگی جوانان ایرانی می‌گوید: «اگر ما دارای دین اسلام و زبان فارسی هستیم، این باور‌ها و عبارات چگونه وارد زندگی ما شده است. بازی با حیوانات و نگهداری آنها، بردنشان به تختخواب و سفره غذا، بخشی جدانشدنی از زندگی فرزندان ما شده است. اختلافات والدین و تضاد‌ها و درگیری‌ها بین آنها و فرزندان بالا گرفته است. تغذیه از غذا‌هایی که نه در فرهنگ ایرانی و نه در فرهنگ‌های دیگر وجود دارد، باعث بروز انواع بیماری‌ها شده است.»

ابهری معتقد است روابط ناخوشایند با والدین و سایر اعضای خانواده که امروزه گریبان‌گیر جوانان ایرانی شده است ناشی از فیلم‌های نامناسب داخلی و خارجی و برنامه‌های فضای مجازی بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.