صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

فرماندار تایباد: افزایش تعامل ایران و افغانستان باعث توسعه استان خواهد شد

  • کد خبر: ۲۹۵۵۶۶
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
فرماندار تایباد گفت: گسترش و تقویت سطح مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و افغانستان، توسعه استان خراسان رضوی را به همراه دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی شیردل اظهارداشت: میزان تجارت این ۲ کشور همسایه از طریق گذرگاه زمینی دوغارون در بخش صادرات و ترانزیت کالا سالانه افزون بر سه میلیارد دلار برآورد شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون ۶۵ درصد از کالاهای صادراتی خراسان رضوی از مرز بین المللی دوغارون به سمت بازارهای هدف صادر می شود.

فرماندار تایباد گفت: کالاهای ایرانی تامین کننده بازار ۳۰ میلیون نفری افغانستان است که این از اقبال مردم این کشور به اقلام و محصولات ایرانی نشان دارد.

شیردل با اشاره به این که مرز دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است افزود: افغانستان نخستین شریک اقتصادی و دهمین شریک وارداتی استان خراسان رضوی به شمار می رود.

وی ادامه داد: هرات دومین مرکز اقتصادی افغانستان است و ۹۰ درصد کالاهای صادراتی از دوغارون به مقصد بازار این شهر ارسال می شود.

فرماندار تایباد گفت: روزانه بیش از هزار دستگاه کامیون ایرانی و افغانستانی بین مرز ۲ کشور رفت و آمد می کنند که با ساماندهی ناوگان حمل و نقل در این منطقه مدت زمان توقف آنها در دوغارون به حداقل زمان ممکن رسیده است.

شیردل افزود: حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در معبر زمینی دوغارون نقش زیادی در ایجاد فرصت های اقتصادی منطقه دارد که باید در این راستا حمایت های لازم از سوی مسوولان کشوری و استانی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: کانون اقتصادی دوغارون با قدمتی بیش از ۱۱۰ سال یکی از پنج گمرک برتر فعال اقتصادی کشور است که توجه به رونق حوزه های مختلف آن از سوی دستگاه‌های متولی می تواند بستر اشتغال جوانان جویای کار این خطه مرزی را فراهم کند.

فرماندار تایباد گفت: در بخش مسافری روزانه بیش از چهار هزار نفر اعم از راننده، مسافر و کارکنان بخش های مختلف اداری و خدماتی در دوغارون رفت و آمد می کنند و سالانه بیش از یک میلیون مسافر به صورت قانونی از طریق معبر رسمی دوغارون وارد ۲ کشور ایران و افغانستان می شوند.

بیشترین حجم کار گمرک دوغارون، ترانزیت کالا از طریق بندر عباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

مرز دوغارون با پیشینه بیش از یک قرن فعالیت در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر تایباد قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است و ۹۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و تایباد به سبب وجود گذرگاه مرزی دوغارون در این نوار مرزی از اهمیت اقتصادی ویژه ای برخوردار است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.