صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

ارتقای کارایی با توجه بیشتر به آمار و برنامه‌ریزی

  • کد خبر: ۲۹۵۸۴۷
  • ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۴
توجه بیشتر به آمار و برنامه‌ریزی، ارتقای کارایی و اثربخشی را در اداره و مدیریت سازمان‌های مختلف کشور عزیزمان به ارمغان می‌آورد.

به گزارش شهرآرانیوز، دنیای امروز، دنیایی داده‌محور است و آدمیان، با انبوهی از داده‌ها و اطلاعات سروکار دارند. در این زمانه و در شرایط انفجار اطلاعات، توانایی افراد در تفسیر و ارزیابی نقادانه داده‌ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. این توانایی کمک می‌کند از صحت و اعتبار اطلاعات، اطمینان حاصل شود.

در عرصه مدیریت، داده‌ها، به‌عنوان منبعی ارزشمند و راهبردی در تمام جنبه‌های کاری، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در‌این‌میان، کلید موفقیت، در این است که داده‌ها، به‌درستی تحلیل شوند و این تحلیل‌ها، مبنای تصمیم‌گیری‌ها باشند.

در اینجا دو مقوله «آمار و برنامه‌ریزی»، اهمیت خود را نشان می‌دهد. این دو، عناصری کلیدی در مدیریت هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. آمار، هنری است که به جمع‌آوری، تحلیل و تفسیر داده‌ها می‌پردازد و نقش مهمی در فرایند برنامه‌ریزی ایفا می‌کند. برنامه‌ریزی هم به‌معنای تعیین اهداف مدنظر، پیش‌بینی مراحل لازم برای رسیدن به آن اهداف و مشخص‌کردن زمان‌بندی برای انجام هر مرحله است.

اول آبان، «روز آمار و برنامه‌ریزی»، فرصتی است تا بر اهمیت این دو عنصر مؤثر در مدیریت، تأکید کنیم. توجه بیشتر به آنها، ارتقای کارایی و اثربخشی را در اداره و مدیریت سازمان‌های مختلف کشور عزیزمان به ارمغان می‌آورد؛ براین‌اساس، به چند نکته اشاره می‌کنم:

۱. آمار، این امکان را فراهم می‌سازد که مدیران، تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند و برنامه‌هایشان را براساس شواهد معتبر، اطلاعات عینی و تجزیه‌وتحلیل‌های دقیق طراحی کنند. این امر به افزایش کارایی برنامه‌ها، منجر می‌شود؛

۲. با استفاده از مدل‌های آماری، می‌توان روند‌های آینده را پیش‌بینی و ریسک‌های مرتبط با تصمیم‌های مختلف را شناسایی و مدیریت کرد؛

۳. تحلیل‌های آماری، به مدیران فرصت می‌دهد بر عملکرد سازمانشان نظارت علمی داشته باشند، ضعف‌و‌قوت‌های آن را شناسایی کنند و اقدامات اصلاحی مناسب را درنظر بگیرند؛

۴. در حوزه مدیریت، برنامه‌ریزی مؤثر در تخصیص منابع (انسانی، مالی و زمانی)، در‌صورتی محقق می‌شود که برمبنای استفاده از داده‌های آماری انجام پذیرد. این موضوع، به بهبود بهره‌وری کمک می‌کند و موجب می‌شود مدیران، بتوانند فرایند‌ها و فعالیت‌های سازمان را به‌گونه‌ای طراحی و اجرا کنند که بیشترین بازدهی را به‌همراه داشته باشند؛

۵. برنامه‌ریزی شهری فرایندی است که توسعه همه‌جانبه شهر و فراهم‌آوردن امکانات لازم برای تأمین آسایش و رفاه شهروندان را پیگیری می‌کند. این موضوع، در شهرداری مشهد مقدس، به عنوان یک ابرسازمان، از جایگاه مهمی برخوردار است و تحقق اهداف شهرداری و پاسخگویی به مطالبات مردم، بر پایه برنامه‌ریزی هوشمند و مبتنی‌بر داده‌های آماری انجام می‌شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.