به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از قدیمیترین محلات مشهد است و علاوه بر فاصله نزدیک با حرم مطهر رضوی، بسیاری از مشهدیها آن را میشناسند؛ اما محله «حسینباشی» هنوز هم از مشکلات مختلفی رنج میبرد.
اگرچه در سالهای اخیر، پروژههای زودبازده و توسعه زیرساختی شهر تا حد زیادی توانسته است غبار محرومیت را از چهره این معبر قدیمی پاک کند، اما کوچههای باریک محله هنوز هم باعث محدودیت پوشش عملیاتی خودروهای امدادی هستند و فشردگی بافت مسکونی، فرصت ایجاد مراکز ورزشی و فرهنگی مستقل را از مدیریت شهری گرفته است. برهمیناساس و در ادامه سلسلهجلسات پای حرف مردم، مجید طهوریانعسکری، نایبرئیس شورای اسلامی شهر، میهمان مسجد حضرت قائم (عج) در این محله بود تا بدون واسطه مشکلات و مطالبات مردم را بشنود.
در ابتدای این نشست، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد به تشریح جزئیات برخی دستاوردها و چالشهای مدیریت شهری پرداخت و بیان کرد: واقعیت این است که امروز شهر با نقاط قوت و البته سختیهای فراوانی مدیریت میشود. در سال جاری بودجه شهرداری مشهد حدود ۵۶هزارمیلیارد تومان است و این درحالی است که نگهداری امکانات شهر همچون فضای سبز، ناوگان اتوبوسرانی و زیرساختهای عمرانی روزانه بیش از ۲۰۰میلیارد تومان هزینه دارد؛ البته اینها بهجز اجرای پروژههاست که نیازمند اعتبارات خاصی است.
به گفته وی، درحالیکه شهرداریها به دولت وابسته نیستند و بهعنوان یک نهاد درآمد هزینهای، منابع خود را از محل پروانههای ساختمانی، عوارض و جریمه تخلفات تأمین میکنند، منطقی است که شهرداری مشهد به ازای درآمدهای خود خدمات تعریف کند و در این شرایط سخت اقتصادی امروز، اگر در شهر مشکلاتی وجود دارد، مردم فهیم مشهد لازم است بدانند که نمایندگان آنها در شورای شهر بهصورت شبانهروزی در تلاش برای پیگیری مطالبات آنها هستند و ازسویدیگر، کارمندان شهرداری هم به شکل خستگیناپذیر، کمر همت به حل مشکلات مردم بستهاند.
طهوریانعسکری افزود: یکی از پروژههای مهمی که در این محله تأثیر مستقیم دارد، خط چهارم قطارشهری است که مسیر آن از پشت آرامگاه خواجهربیع و محله مهرمادر شروع میشود و در انتها از مسیر خیابان نواب صفوی خود را به شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر میرساند.
در این شرایط، جدیدترین گزارشهای میدانی حاکی از آن است که دستگاه حفار خط ۴ هماکنون از چهارراه گاز بهسمت چهارراه راهآهن عبور کرده و در مسیر ورودی طبرسی به حرم مطهر رضوی است تا با تکمیل مسیر، هم از نظر اقتصادی برای مناطق زیرپوشش مفید باشد و هم فشار ترافیکی را به شکل مؤثری کاهش دهد.
یکی از مطالبات اصلی مردم، ساماندهی راهِ آب روباز در وسط کوچه حسینباشی ۹ بود که نایبرئیس شورای اسلامی شهر از رسیدگی به آن در سریعترین زمان ممکن و اجرای کانال زیرسطحی بههمراه تسطیح معبر خبر داد. وی با اشاره به جزئیات نهضت آسفالت در مشهد تصریح کرد: امسال در حال ثبت رکوردی بینظیر در حوزه اجرای روکش آسفالت معابر شهری هستیم. شهرداری ما در تلاش برای ثبت یک رکورد تاریخی به اندازه همه سالهای قبل و البته بیشتر از کل کشور است تا در سال ۱۴۰۳، بیش از ۴ میلیون مترمربع آسفالت اجرا کند.
وی ادامه داد: تاکنون حدود ۲ میلیون مترمربع از این پروژه محقق شده است و مردم تأثیر آن را دیدهاند.
«در سه سال اخیر بیش از دویست دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی مشهد افزوده شده است»؛ عضو کمیسیون ساماندهی حاشیه شهر با بیان این مطلب تأکید کرد که علاوه بر آغاز خدمترسانی ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید در محور رسالت، برنامهریزی شده تا یک ماه آینده، بیست تا سی دستگاه اتوبوس دیگر نیز وارد ناوگان حملونقل درونشهری شود.
وی گفت: زمانی که شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد، قیمت هر اتوبوس حدود یکمیلیارد تومان بود؛ اما اکنون اگر اتوبوسی در کشور وجود داشته باشد، هر دستگاه بیش از ۱۲میلیارد تومان قیمت دارد. بهدلیل تحریمها، بسیاری از تولیدکنندگان وسایل حملونقل عمومی دیگر توان تولید ندارند و معدودشرکتهای فعال نیز با قید تحویل مدتدار در حدود شانزده تا بیست ماه بعد از تسویهحساب، سفارشها را تحویل شهرداریها میدهند.
طهوریانعسکری بیان کرد: مشهد از نظر عمر ناوگان حملونقل عمومی در مقایسه با همه شهرهای کشور، اتوبوسهای جدیدتری دارد و برای درک بهتر این موضوع میتوان کلانشهر تبریز را ملاک قضاوت قرار داد؛ زیرا از نظر وسعت و جمعیت، تبریز با مشهد تقریبا هماندازه است و در این شرایط، مشهد بیش از ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس دارد و تبریز کمتر از چهارصد دستگاه در اختیار دارد.
نایبرئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر همچنین به تشریح بخش دیگری از دستاوردهای شورای ششم پرداخت و گفت: در آخرین سال فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری، فقط ۳میلیارد تومان اعتبار برای بهسازی و توسعه زیرساختی مساجد شهر تخصیص پیدا کرده بود؛ درحالیکه این رقم فقط در سال ۱۴۰۳ به حدود ۵۰۰میلیارد تومان رسیده است.
برهمیناساس، بیش از هشتصد مسجد در این سه سال از ۱۵۰میلیون تا ۱۰میلیارد تومان اعتبار و کمک نقدی برای بهسازی، بازسازی و اجرای طرحهای مختلف دریافت کردند تا مساجد به جایگاه واقعی خود بهعنوان کانونهای فرهنگی محلات بازگردند.
در پاسخ به مطالبه مردم در حوزه سرانههای ورزشی نیز طهوریانعسکری پیشنهاد داد تا اهالی، یکی از مدارس محله حسینباشی را برای احداث زمین چمن مصنوعی معرفی کنند؛ البته مشروط بر اینکه حیاط این مدرسه وسعت کافی داشته باشد. وی تصریح کرد: برای مساجد، اعتباری هم برای توسعه زیرساختهای ورزشی شهر اختصاص پیدا کرده که از ۴۰میلیارد تومان در سال پایانی شورای پنجم به ۸۰۰میلیارد تومان افزایش یافته و در این سه سال، بیش از هفتاد مجموعه ورزشی سرپوشیده و روباز احداث شده که مجموعه ورزشی ششهکتاری در تراز کیفیتی بهترین کمپهای ورزشی دنیا، ازجمله این زیرساختهاست.