میشنویم و میخوانیم خودرو گران شد. خودرو خودش که نمیتواند گران بشود. نمیتواند روی خود قیمت بگذارد. دستها در کارند و حسابوکتابهایی دارد که نگو. اصلا مگر خودرو خودش میتواند؟ راه نمیرود که اینجا هم تصمیم گیرنده باشد؟ باید رانندهای پشت فرمان آن بنشیند تا راه برود.
قبل از اینکه استارت بخورد حتما باید بنزین و آب و روغن و... آن به راه باشد والا اصلا راه نمیافتد که بخواهد فرد را به مقصد برساند یا مثل برخی از خودروهای صفر وطنی وسط راه از حرکت بایستد. مثل موجود زنده بایدتر و خشک شود خودرو. این حکایت مجموعه فیزیکی خودروست که خود نمیرود پس حکایت قیمتِ خودرو خیلی عمیقتر و عملیاتیتر خواهد بود.
همین طور هم هست. اینکه یک دفعه چند ده درصدی روی قیمت خودرو میرود حکایت از پردههایی دارد که پشت دارند و آن پشت هم خبرهایی است. اما خوب نیست این خبرها. البته برای ما مردم، والا برای خودروسازان از خوب هم خوبتر است. کجای دنیا اینطور یک دفعه ۳۰- ۲۰ درصد میکشند روی قیمت خودرو؟ آن هم خودروهایی که اگر افراد حق انتخاب داشته باشند هرگز روی آن دست نمیگذارند چه رسد که در صف دریافت آن به هر دری هم بزنند.
شرکتهای داخلی در بازار انحصاری، سر مردم را میتراشند و با این افزایش قیمتهای نجومی، جیب مردم را خالی میکنند و دوقورتونیمشان هم باقی است. سالهای پیش بود که آمار دادند از زیانهای انباشته انبوه و ضرر ۷۰میلیون تومانی به ازای فروش هر خودرو تعجببرانگیز شد. آن خبر را گفتیم ما راضی به ضررتان نیستیم خدایی. تعطیل کنید تا بیشتر ضرر نکنید.
یک مقام عالی در پلیس راه هم به صراحت گفت تعطیل کنید و نگران حقوق کارکنان خود هم نباشید. از محل کاهش مصرف بنزین با خودروهای وارداتی میتوان همه را جبران کرد. تازه کلی هم فایده میکنیم و مهمترینش هم این است که جان بسیاری از قربانیان جاده هم محفوظ میماند اما. اما مگر کوتاه میآیند خودروسازان محترم؟ آن حرفها را با همه منطقی که پشت آن بود ناشنیده گرفتند و نه راه که کوره راهها را هم بر واردات احتمالی خودرو بستند تا همین ساخته و پرداختههای خود را به خلقا... بفروشند.
کاش فقط همین بود، اما شیوه بازارگردانی و فروش و نسیمهایی که خبر جابهجا میکند، هم قصه را دراماتیکتر کرده است. بگذریم که ماجرای خودرو و، اما و اگرهایش همزاد همه ایرانیها شده است. کاش دولتیان که از قیمت پایین بنزین مینالند، به قیمتهای نجومی خودروها هم نگاهی میکردند. این به آن در. اگر میتوانند قیمت خودرو را منطقی کنند و حق انتخاب مردم را به رسمیت بشناسند آن وقت مردم خودشان برای واقعی کردن مصرف سوخت اقدام خواهند کرد.