صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار/رکورد‌های عجیب در قیمت خودرو

  • کد خبر: ۳۱۴۹۱
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
  • ۱
مطابق طرح قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد نرخ خودرو تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شد، در این گزارش به علل اجرایی نشدن این موضوع پرداختیم.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت‌های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

 

امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه‌های نظارتی و قیمت‌گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده‌اند و نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند.

 

برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروساز‌ها خورده باشد بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

 

ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشمه مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروساز‌ها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.

 

درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ‌ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگ‌های مملو از خودرو‌های خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگ‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مربوط بود.

 

پارکینگ دار‌ها حقیقت ماجرا را بیان می‌کردند خودرو‌ها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودرو‌ها صاحبان شخصی داشتند، اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها در پارکینگ‌ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

 

قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگی‌های سایپا و ایران خودرو تعیین می‌شود


یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروساز‌ها باید به جای تحویل خودرو‌ها به نمایندگی‌ها آن‌ها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی‌های خودرو ساز‌ها وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند، اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت خودرو شده‌اند.

 

او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت‌ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد، اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.


چند مغازه آن طرف‌تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی‌ها در بازار بیان کرد: اغلب خودرو‌های صفر کیلومتر در دست نمایندگی‌های خودروساز‌ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاه‌دار‌ها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی‌ها تماس می‌گیرند.

 

او ادامه داد: نمایشگاه دار‌ها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دار‌ها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودرو‌های موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.

 

نمایندگی‌های خودروساز‌ها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آن‌ها می‌توانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخش‌ها لنگ نمی‌ماند، اما بدون شک وجود ان‌ها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.

 

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو تقش نمایندگی‌ها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی‌ها خودشان از خودروساز‌ها به صورت سبدی خودرو می‌خریدند و در بازار می‌فروختند. در شرایط فعلی خودروساز‌ها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

 

او گفت: حضور خودروساز‌ها در فرآیند تحویل مشکل‌ساز نیست، اما فعالیت ان‌ها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی‌ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگی‌ها خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند، اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آن‌ها هستیم.

 

بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروساز‌ها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است، ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین‌ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

 

تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمی‌کنیم


چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی  گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t ۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

 

او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

 

اما وقتی حالا ورود آن‌ها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری می‌کنیم حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فردین
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
تا وقتی که مردم برای خرید این خودروهای بی کیفیت و 10 برابر قیمت واقعی صف بکشند و از تولید این آشغالها حمایت کنند وضع بهتر از این نخواهد شد از ماست که برماست