همتی: دولت چهاردهم مصمم به حذف رانت و کاهش کسری بودجه است توضیحات وزیر صنعت درباره افزایش قیمت خودرو‌های ایرانی سه واحد صنفی در مشهد پلمب شدند (۲ آذر ۱۴۰۳) افتتاح نوزدهمین نمایشگاه تجهیزات پزشکی مشهد | حضور ۷۰ شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی در نمایشگاه مشهد + ویدئو یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد ‎+ فیلم وزیر صمت: مجوز برای ته‌لنجی‌ها و کولبران اعطا شد گذاشتن زباله دم در سیاره پیش‌فروش فیدلیتی با تحویل فوری از شنبه آینده (۳ آذر ۱۴۰۳) + قیمت و لینک ثبت‌نام بخشنامه جدید بانک مرکزی | معاملات بازار ارز تجاری از شنبه (۳ آذر ۱۴۰۳) عملیاتی می‌شود راهکار قانونی کارگران درقبال کارفرمایانی که با مرخصی آنان موافقت نمی‌کنند، چیست؟ ویدئو | اولین واکنش وزیر کار به واریزنشدن یارانه آبان‌ماه دهک‌های چهارم تا نهم هماهنگ‌کننده ملی بریکس جمهوری اسلامی ایران: ما می‌توانیم الگوی کشورمان را به سایر کشور‌ها صادر کنیم نرخ طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکم آذر ۱۴۰۳) علت واریز نشدن یارانه آبان ۱۴۰۳ چیست؟ + جزئیات ویدئو | وزیر کار: مشکل کارگران شرکتی در دستور کار دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (یکم آذر ۱۴۰۳) | پرواز بیت کوین به کانال ۹۷ هزار دلار اهدای نشان «فداکاری» به خانواده‌های شهیدان پدافند هوایی از سوی فرمانده کل ارتش + تصاویر خودرو و مسکن دو آرزوی دست‌نیافتنی برای کارگران فروش سکه‌های حراجی به مرز ۵۰۰ هزار سکه رسید ماهی کیلویی چند؟ (یکم آذر ۱۴۰۳) + جدول قیمت هزینه سرویس و تعمیر پکیج در مشهد چقدر می‌شود؟ | بازار داغ، اما مشتریان ناراضی از خدمات افزایش ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو در بازار (یکم آذر ۱۴۰۳) ۱۱۷ هزار کلنی زنبور عسل در شهرستان مشهد سرشماری شد تأثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروسازان بر بازار آزاد چه بود؟ | رشد ۴۲ میلیونی قیمت خودرو در آبان ۱۴۰۳ یارانه نقدی آبان ۱۴۰۳ کی واریز می‌شود؟ + توضیحات سرپرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها چه خبر از بازار مسکن؟ | تأثیر نوسانات ارزی محدود به خریداران مردد رفع موانع مالی خراسان رضوی در انتظار تصمیمات کمیسیون هماهنگی بانک‌ها هیچ ردیفی در بودجه برای افزایش یارانه‌ها پیش‌بینی نشده است | دهک‌بندی‌ها هر ۶ ماه یک‌بار گاز ادارات و اماکن عمومی پرمصرف تهران قطع خواهد شد
سرخط خبرها

فروش فوق‌العاده و پیش فروش خودرو تنها باعث افزایش هیجان تقاضای خودرو شد

  • کد خبر: ۳۱۴۷۸
  • ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
فروش فوق‌العاده و پیش فروش خودرو تنها باعث افزایش هیجان تقاضای خودرو شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم شورای اسلامی در خصوص طرح‌های خودروسازان مبنی بر فروش فوق‌العاده و پیش فروش خودرو و راهکار‌های مدیریت تقاضا در بازار به نکاتی اشاره کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی اکبر کریمی در خصوص طرح پیش فروش و فروش فوق‌العاده خودرو اظهار داشت: نقش طرح‌های فروش در بازار خودرو صرفا به منزله نظم دهی به صف انبوه متقاضیان خودرو است و به لحاظ منطقی و اقتصادی مزیتی برای آن متصور نیست.

 

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در بازار در مقایسه با قیمت کارخانه عامل ایجاد رانت است، گفت: یک نوع رانتی ایجاد شده که نتیجه مابه‌التفاوت قیمت خودرو و بازار است و مردم را برای حضور گسترده در عرضه خرید فوری یا پیش خرید که همراه با ایجاد تعهد برای خودروسازان مبنی بر تحویل خودرو در ماه‌های آینده است، با هدف کسب سود از رانت ایجاد شده، تشویق می‌نماید.

 

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: قیمت یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی است که همواره مصرف‌کننده را راهنمایی می‌نماید و تداوم این روش‌ها، تب موجود در بازار و هیجان تقاضای خودرو را افزایش خواهد داد.

 

کریمی ضمن اشاره به آمار ۶ تا ۷ میلیونی متقاضیان خرید خودرو در طرح‌های فروش و پیش فروش خودروسازان بیان کرد: قطعا بازار خودرو نیازمند این تعداد خودرو نیست و این تعداد متقاضیانی که در طرح‌های پیش فروش ثبت نام کرده‌اند، قطعا در آمار مصرف‌کنندگان واقعی خودرو در کشور جای نمی‌گیرند، زیرا این میزان مصرف‌کننده در کشور وجود ندارد.

 

وی در خصوص روش قرعه کشی در طرح‌های فروش خودروسازان تصریح کرد: شکاف قیمتی موجب شده تا حجم انبوه متقاضیان به صف خرید متقاضیان خودرو بپیوندند و روش قرعه‌کشی اگرچه روش نسبتا عادلانه است و فرصت برابری به تمام متقاضیان در آزمایش شانس خود برای تحصیل خودرو و برخورداری از امتیاز کسب رانت حاصل از مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار می‌دهد، اما به هر حال متقاضیان واقعی خودرو که به این کالا نیاز دارند، می‌بایست همچنان با قیمتی گران آن را خریداری نمایند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تولیدکننده خودرو نیز از قیمت بالای بازار منتفع نمی‌گردد بلکه دلالان و بورس بازان هستند که همواره از شرایط حاکم بر بازار منتفع می‌شوند و این بار نفع حاصله، در طرح‌های فروش فعلی، میان تمامی مقاضیان منتخب توزیع شده است. این روش‌ها منطقی نیست و راهکار‌های منطقی و مناسب‌تری می‌بایست در این صنعت در راستای عرضه خودرو داشته باشیم.

 

کریمی در پایان در خصوص راهکار‌های منطقی برای مدیریت تقاضا در بازار خودرو خاطرنشان کرد: اولویت‌بندی متقاضیان، اصلاح قیمت‌ها، اخذ مابه‌التفاوت از فروش خودرو توسط دولت همانند روش‌های موجود طی سال‌های گذشته و در نهایت ساماندهی تقاضای موجود در بازار یک اصل بسیار مهم است که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد.
منبع:car.ir

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->