به گزارش شهرآرانیوز؛ پروژههای بر زمین مانده مشهد که بعضی از آنها تا یک دهه به تأخیر افتادهاند، نیازمند عزم جدی برای حل موانع هستند. موضوعی که به نظر میرسد یکی از اقدامات ویژهای است که نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی پیگیر بهسرانجامرسیدن آن هستند، بازگشایی از گرههای چندسالهای که نیازمند نگاه ملی و کلان است و ظرفیت مجلس میتواند فرصتی برای رایزنیهای ملی پروژههای بر زمین مانده باشد.
پروژه آزادراه مشهد- چناران نیز از جمله مواردی است که بهطور جدی توسط نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی پیگیری میشود. احسان عظیمیراد در گفتوگو با شهرآرا در اینباره گفت: این پروژه، یکی از مهمترین پروژههای کلانشهر مشهد الرضا (ع) است که به سرانجام رسیدن آن در تسهیل تردد زائران و مجاوران به شهر مشهد تأثیر بسزایی دارد. فاز اول این پروژه با مسافتی حدود شانزده کیلومتر از میدان نمایشگاه مشهد به سمت مسیر چناران اولویتی است که هنوز حتی یک کیلومتر از آن به بهرهبرداری نرسیده است.
عظیمیراد افزود: متأسفانه نبود پیشرفت در این پروژه نشان میدهد که نمایندگان مجلس تا مسئولان دولتی گذشته در این زمینه کوتاهی کردهاند. چرا که شانزده کیلومتر فاز اول این پروژه مسافت زیادی نیست که در این مدتزمان معطل بماند و باید در همان سالها به بهرهبرداری میرسید.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال پیگیری جدی این پروژه هستیم، اظهار کرد: به سرانجام رسیدن این پروژه نهتنها خدمت به زائران امام رضا (ع) و مجاوران است که ایجاد این آزادراه میتواند در توسعه شهر مشهد، روانشدن ترددها و تسهیل در ترافیک و حتی افزایش حجم تردد زائران به مشهد مؤثر باشد.
وی با اشاره به اعتبار پیشبینی شده برای این پروژه در ابتدای کار گفت: بالغ بر یک همت برای این پروژه پیشبینی شده بود، اما آنچه در سال ۱۴۰۳ تخصیص یافت، فقط ۱۴۰ میلیاردتومان بود که درخواست جدی برای پیگیری اعتبار این پروژه وجود داشت.
با رایزنی انجام شده با سازمان برنامه و بودجه ۱۶۰ میلیاردتومان دیگر نیز به این پروژه تخصیص یافت و این رقم به ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.
عظیمیراد تصریح کرد: پس از تخصیص این اعتبار انتظار میرفت که کار شروع شود، اما متأسفانه پیمانکار فعلی که شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی است، کنارهگیری کرد و در حال حاضر بحران انتخاب پیمانکار جدید است. از طرفی اعتبار یک همت برای هزینههای سال ۱۳۹۷ بوده است و براساس جدول هزینههای سال ۱۴۰۳، برآورد پیمانکار جدید اضافهشدن دو همت به اعتبار قبلی این پروژه است که با توجه به شرایط کشور و سازمان برنامه و بودجه تحقق این اعتبار سخت است.
وی با اشاره به اقدامات بعدی که در این زمینه در حال انجام است گفت: پیگیری جدی در حال حاضر در این زمینه است که ترک تشریفات برای حضور پیمانکار جدید داشته باشیم. در همین راستا با رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسهای برگزار کردیم و دستور ویژهای برای بررسی این موضوع گرفته شده است. جلسهای با معاون رئیس سازمان برنامه و بودجه و تیم مدیریت راه سازمان برنامه و بودجه نیز برگزار شد تا این مسئله به نتیجه برسد.
با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی باید اصل این موضوع را تأیید کند و پس از آن به سازمان برنامه و بودجه ارجاع داده شود، این مسئله در حال پیگیری است. وی افزود: تمام تلاش ما این است که با تعیین پیمانکار جدید و با همان اعتبار قبلی، این پروژه به سرانجام برسد و گام اساسی در راستای تحقق این پروژه چندساله برداریم.