پس از اینکه در جلسه هفته گذشته اعضای شورای شهر طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد را به تصویب رسید، دومین اقدام مدیران شهری ارسال طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق مشهد به شورای شهر بود.
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - پس از اینکه در جلسه هفته گذشته اعضای شورای شهر طرح تفصیلی حوزه جنوب غرب مشهد را بررسی کردند و در نهایت این طرح در ۱۱ بند به تصویب رسید، دومین اقدام مدیران شهری ارسال طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق مشهد به شورای شهر بود. مشاوران و مدیران شهری این طرح را نیز ارسال کردند و اکنون طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق نیز در ۵کمیسیون شورای شهر در حال بررسی است تا در نهایت پس از جمع بندی و بنا به گفته رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر، دوشنبه ۲ هفته دیگر برای تأیید و تصویب به صحن علنی شورا ارسال شود.
در همین زمینه روزهای سه شنبه و چهارشنبه همین هفته پنجاه وهشتمین و پنجاه ونهمین نشست کارگروه تخصصی-پژوهشی شهرسازی شورای شهر مشهد با موضوع ادامه بررسی اسناد طرح تفصیلی پیشنهادی حوزه جنوب شرق با محوریت موضوعات مربوط به خدمات، بهداشت، سلامت و محیط زیست شهری برگزار شد.
از ارتفاعات جنوب تا سیدی و طرق
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در جلسه اخیر شورا، اولین طرح تفصیلی مشهد از بین ۷ پهنه این شهر در پهنه جنوب غرب، مورد تصویب اعضای شورا قرار گرفت و به زودی برای تصویب در کمیسیون ماده ۵ به استانداری ارسال خواهد شد، به شهرآرا گفت: چندی پیش طرح دوم تفصیلی شهر، مربوط به پهنه جنوب شرق که بخشی از مناطق ۷ و ۸ شهری مانند ارتفاعات جنوبی، شهرکهای سیدی، ابوذر، انقلاب و طرق را در بر میگیرد نیز به شورا ارسال شده است.
محمدهادی مهدی نیا افزود: بررسی این طرح در ۵ کمیسیون شورا در حال انجام است و در همین راستا، روز سه شنبه هفته جاری، کارگروه ترافیک و شهرسازی مباحث مربوط به مسائل ترافیکی طرح را بررسی کرد و نظریه این حوزه نیز به مرحله انشا رسید. همچنین چهارشنبه کارگروه محیط زیست و سلامت و شهرسازی با موضوعات مسائل مربوط به حوزه محیط زیست طرح برگزار شد و مباحث این حوزه نیز نهایی شد و به زودی نظریه آن نیز تهیه خواهد شد.
وی تأکید کرد: البته مباحث مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی و تراز مالی طرح نیز در ۲ کمیسیون تخصصی فرهنگی و اجتماعی و برنامه و بودجه طی چند روز آینده بررسی خواهد شد تا بتوانیم در مجموع نظریههای مختلف را جمع بندی کنیم و پس از نهایی شدن به احتمال زیاد طرح پیشنهادی تفصیلی حوزه جنوب شرق مشهد را دوشنبه ۲ هفته آینده به صحن علنی شورا بیاوریم. یکی از تفاوتهای طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق مشهد با حوزه جنوب غرب، غیربرخوردار بودن بافت شهری حوزه جنوب شرق است که
مهدی نیا در رابطه با پیش بینیهای انجام شده برای افزایش ضرایب شهری در این حوزه نیز گفت: در طرح جامع شهر مشهد به عنوان سند بالادستی طرحهای تفصیلی، به موضوع توسعه متوازن شهری تصریح و تأکید شده است؛ ازاین رو مشاوران طرحهای تفصیلی نیز این موضوع را جزو اولویتهای کاری خود دارند تا بتوانند با ایجاد بستری به نام طرح تفصیلی، استانداردهای شهری را متناسب با هر حوزه در نظر بگیرند.
تلاش برای بالا رفتن سرانههای شهری جنوب شرق
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد تأکید کرد: به طور قطع تمام موارد در طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق برای بالا رفتن سرانههای شهری در این مناطق دیده خواهد شد.
وی در ادامه به برخی شاخصههای خاص طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق نیز اشاره کرد و گفت: وجود پروژههای بزرگ مقیاس با کاربری شهری مانند فرودگاه، پادگان، پارک طرق و کارخانه قند شیرین یکی از شاخصههای خاص این طرح محسوب میشود.
مهدی نیا با بیان اینکه در طرح تفصیلی حوزه جنوب شرق مشهد ۲ مدل کار مربوط به بافت پُر شهری و بافت خالی انجام خواهد شد، تصریح کرد: در این حوزه با ۲ بافت پُر مانند شهرکهای سیدی، ابوذر، المهدی و حتی ناحیه منفصل طرق با انسجام اجتماعی خاص رو به رو هستیم و از طرفی با بافت شکل نگرفته شهری مانند اراضی آبشار یک و ۲ و اراضی زکریای یک مواجهیم. وی با بیان اینکه در بخش اراضی و بافت شکل نگرفته، با توجه به اینکه این اراضی طرحهایی مصوب دارد، سعی شده است کمترین میزان تغییرات و مداخله در طرح انجام شود، ادامه داد: بیشتر توجه مشاور طرح برای حوزه جنوب شرق مشهد مربوط به بافتهای پر شهری بوده است.
فرودگاه، فعلا بدون نظر.
اما تغییرات مربوط به حوزه فرودگاه مشهد با توجه به اینکه در طرح تفصیلی این حوزه است، یکی از مسائل مهم دومین طرحی ارسالی شهرداری به شوراست که مهدی نیا درباره فرودگاه مشهد و توجه به آن در طرح تفصیلی این حوزه گفت: با توجه به اینکه مسائلی مانند فرودگاه در طرح جامع دیده شده و اگر تغییراتی هم روی آن انجام شود مربوط به مشاور طرح جامع و تصویب در شورای عالی معماری و شهرسازی است، بنابراین مشاور طرح تفصیلی روی این موضوع ورود پیدا نکرده است.