صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بازگشت به مدرسه | معلمان و دانش‌آموزان بیش از پیش به فناوری وابسته خواهند بود

  • کد خبر: ۴۲۰۸۹
  • ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
۵ ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا گذشته و سیاست‌گذاران و مقامات بهداشت عمومی گمان می‌کنند وقت آن رسیده است که دانش‌آموزان به کلاس برگردند. اما این اتفاق چطور باید بیفتد؟
سید زهیر موسوی | شهرآرانیوز؛ ۵ ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا گذشته و سیاست‌گذاران و مقامات بهداشت عمومی گمان می‌کنند وقت آن رسیده است که دانش‌آموزان به کلاس برگردند. مدارس و دانشگاه‌های سراسر جهان برای آغاز ترم جدید آماده می‌شوند و در این میان، یک چیز بسیار واضح است: معلمان و دانش‌آموزان بیش از هر زمان دیگری به فناوری وابسته خواهند بود.
 
برخی سخت عقیده دارند تا زمانی که واکسن کرونا تولید نشده است، مدارس و کالج‌ها باید بسته بمانند. برخی دیگر معتقدند هیچ تضمینی وجود ندارد که واکسن کرونا در آینده‌ای نزدیک برای همه در دسترس باشد و باور دارند که تأخیر در بازگشایی مدارس می‌تواند چالش‌های بزرگ‌تری برای کودکان و جامعه ایجاد کند. به هر حال، با توافق مقامات دولتی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، نحوه ارائه بهتر درس‌ها در این زمان بحرانی به یک دغدغه تبدیل شده است. در این شرایط، انتظار می‌رود از شیوه‌های ترکیبی یادگیری در مدارس استفاده شود به این صورت که دانش‌آموزان تنها چند ساعت در هفته برای یادگیری حضوری سر کلاس حاضر شوند و باقی دروس به صورت تکلیف‌درخانه به آن‌ها ارائه شود.
 
 
 
 
برای دانش‌آموزانی که دروس غیرحضوری را به‌خوبی فرانگرفته‌اند، معلمان می‌توانند از طریق FaceTime که امکان آموزش فعال‌تری را فراهم می‌کند، به آن‌ها به طور خصوصی و تک‌به‌تک آموزش دهند. یکی از بارزترین مزایای یادگیری ترکیبی این است که به لطف وبلاگ‌ها، پیام‌رسان‌ها و ابزار‌های آموزش تعاملی، همکاری بین دانش‌آموزان و معلمان در یک محیط آنلاین می‌تواند بیش از حد معمول باشد. این شیوه تدریس دسترسی دانش‌آموزان به مطالب آموزشی را نیز آسان‌تر کرده است. دانش‌آموزان می‌توانند در هر مکان و هر زمانی به مطالب دوره دسترسی پیدا کنند. این شیوه همچنین با نامه‌های الکترونیکی، پیام‌رسان‌های فوری و دراپ‌باکس‌ها، استمرار بحث‌های کلاسی را تسهیل می‌کند. علاوه بر این‌ها، ارزیابی دانش‌آموزان با استفاده از آخرین فناوری‌ها بهبود یافته است.
 
 
 
 
توجه به نکات منفی شیوه یادگیری ترکیبی نیز بسیار اهمیت دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این شیوه این است که به صورت پیش‌فرض، همه دانش‌آموزان باید به فناوری‌های روز دسترسی داشته باشند. گرچه امروزه اکثر بچه‌ها به iPad یا رایانه خانگی دسترسی دارند، این حقیقت برای دانش‌آموزان در نقاط مختلف جهان صادق نیست. سواد فناوری والدین نیز برای کمک به فرزندان خود در این شیوه یادگیری، می‌تواند یک چالش بزرگ باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که دانش‌آموزان در این شیوه‌های یادگیری معمولا از کلاس عقب می‌مانند، زیرا یادگیری آنلاین در مقایسه با کلاس‌های حضوری از جذابیت کمتری برخوردار است و آن‌ها ترجیح می‌دهند مطالب چند هفته را یکجا ببینند و بشنوند و این می‌تواند بر ادراک آن‌ها اثر بگذارد و نمره‌هایشان را پایین بیاورد.
 
 
 
 
با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوه آموزش دانش‌آموزان، غول‌های فناوری دنیا بیکار ننشسته‌اند. گوگل و مایکروسافت در زمان همه‌گیری کرونا با اجرای ویژگی‌های جدید و ارتقای Google Meet و Microsoft Teams به کمک دانش‌آموزان آمدند. اپل نیز یادگیری از خانه را آسان‌تر از همیشه کرده است. از آیپد تا پیشرفته‌ترین iMac Pro ها، اپل برای تکلیف‌درخانه، پخش زنده، تحقیقات آموزشی و موارد دیگر فناوری‌های مناسبی ارائه می‌دهد. بسیاری از نرم‌افزار‌های آموزشی در App Store نشان می‌دهند که کودکان می‌توانند به صورت خودآموز درس‌هایشان را فرابگیرند. بسیاری از این نرم‌افزار‌ها برای کودکان و نوجوانان، جذاب طراحی شده‌اند. در این میان، iPad و Apple Pencil نیز انقلابی در نحوه یادگیری و شیوه بیان و ابراز کودکان ایجاد کرده است.
 
با این حال، در این شرایط بحرانی، اهمیتی ندارد کودکانمان در خانه یا در کلاس آموزش ببینند. سلامت آن‌ها همیشه باید در اولویت قرار گیرد. بازگشت تدریجی به مدارس، کالج‌ها و دانشگاه‌ها در ماه‌های آینده بدون موانع و مشکلات نخواهد بود، اما با نگرشی درست و فناوری‌های مناسب، می‌توانیم به نسل بعدی کمک کنیم بهتر آموزش ببینند و دنیا را سر پا نگه دارند.
 

بیشتر بخوانید: 
 
 

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.