کابل‌کشی داخلی فیبر نوری برای مشترکان مخابرات تا پایان سال ۱۴۰۴ رایگان شد پیش‌ثبت‌نام فعالسازی eSIM ایرانسل آغاز شد + روش ثبت نام ویدئو | تست خشونت ربات انسان‌نمای Unitree G۱ iOS ۲۶ ممکن است موقتاً عمر باتری دستگاه را کاهش دهد آپدیت بزرگ iOS ۲۶ با ویژگی‌های مهم منتشر شد | از طراحی شیشه‌ای تا هوش مصنوعی اپل کدام گوشی‌های اندروید و آیفون از eSIM پشتیبانی می‌کنند؟ پیش‌ثبت‌نام فعال سازی eSIM همراه اول آغاز شد + آموزش ثبت‌نام سامسونگ: آپدیت امنیتی گوشی‌های گلکسی را همین حالا نصب کنید (۲۴ شهریور ۱۴۰۴) اولین تصاویر واقعی از جعبه آیفون ۱۷ و آیفون ایر منتشر شد توافق اولیه آمریکا و چین بر سر تغییر مالکیت تیک‌تاک پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی چگونه از چت‌جی‌پی‌تی در دانشگاه استفاده کنیم که تقلب محسوب نشود؟ آیا آیفون ۱۷ پرو و ۱۷ پرو مکس از شارژ فوق‌سریع پشتیبانی می‌کنند؟ آخرین خبر از پرونده قاچاق آیفون: ۱۱ مدیر متخلف ممنوع‌الخروج شدند سند هوش مصنوعی خراسان رضوی تدوین می‌شود تلاش آمریکا برای حل بحران مسکن با چاپ سه‌بُعدی! رمزارزها در آستانه آلت‌سیزن | پیش‌بینی‌ها برای ۲۰۲۵ همراه اول، اولین‌ اپراتوری که از فناوری سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) در ایران پشتیبانی می‌کند همه چیز درباره eSIM یا سیم کارت الکترونیکی: مزایا، معایب و کاربردها مشکل کاهش بازدید استوری‌های متوالی اینستاگرام حل شد کاهش علاقه دانش‌اموزان به رشته ریاضی تهدید جدی برای تربیت متخصصان هوش مصنوعی در کشور
سرخط خبرها

چرا آموزش‌های مجازی موفق نیستند؟

  • کد خبر: ۴۴۰۷۶
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
چرا آموزش‌های مجازی موفق نیستند؟
چرا مدارس همچنان با وجود مشکلات سلامتی و بسیاری مخاطرات دیگر مشتاق بازگشایی هستند؟ چرا آموزش‌های مجازی نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند؟
عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ وقتی مدارس اواخر زمستان گذشته مجبور به تعطیلی شدند، خانواده‌ها و دانش آموزان بسیاری با مشکل روبه رو شدند. مشکلات قبلی هنوز تمام نشده بود که سال جدید تحصیلی در چشم به هم زدنی از راه رسیده است و در کنار مشکلات قبلی، چالش‌های جدیدی نیز شکل گرفتند. دانشجویان به دلیل شرکت در دوره‌های مجازی خواهان تخفیف در شهریه‌ها هستند و والدین دانش آموزان از نابرابری‌های آموزشی گله مندند. در ایالات متحده نیز نظیر بسیاری دیگری از نقاط دنیا برای جلوگیری از ضرر و زیان هنگفت، کالج‌ها و دانشگاه‌ها دوره‌های آموزشی خود را حضوری اعلام کردند، اما همان هفته نخست، با مثبت شدن تست ۱۳۰ دانشجو، برنامه‌ها در بسیاری از مراکز آموزشی به روال سابق برگشت.
اما چرا مدارس همچنان با وجود مشکلات سلامتی و بسیاری مخاطرات دیگر مشتاق بازگشایی هستند؟ چرا آموزش‌های مجازی نتوانستند نقش خود را به خوبی ایفا کنند؟
 
شاید اگر ۲۰ سال پیش، از مدیرعامل شرکت رزتا استون (ارائه دهنده آموزش‌های نرم افزاری زبان‌های مرسوم جهان) درباره چشم انداز آموزش‌های دیجیتال سؤال می‌کردید، دنیای بسیار متفاوتی را تصویر می‌کرد. آموزش‌های مجازی به شدت در حال گسترش بودند. مدرسان و دانشکده‌ها در حال آزمایش آخرین محصولات فناوری حوزه خود نظیر نرم افزار‌های شناسایی صدا و حقیقت مجازی بودند تا تجربه مؤثرتری از آموزش داشته باشند. اما متأسفانه بسیاری از این نوآوری‌ها هرگز در مدارس و مراکز آموزش عالی به واقعیت نپیوستند و کاربران فناوری‌های آموزشی گویی در دهه ۹۰ میلادی گیر افتاده اند. این در حالی است که میلیارد‌ها دلار در ابزار‌ها و پلتفرم‌های آموزش مجازی سرمایه گذاری شده است و این حوزه از نظر اقتصادی در حال رشد است، اما همچنان خروجی متحول کننده‌ای را ارائه نداده اند.
 
پژوهش‌ها در ۳ عنوان درسی مبنایی و متداول ریاضیات، علوم و ادبیات نشان می‌دهد آمریکا همچنان از دیگر کشور‌های توسعه یافته وضعیت نامطلوب تری دارد و افزایش سرمایه گذاری‌ها در فناوری‌های آموزشی نتوانسته است بی عدالتی آموزشی و کیفیت آن در مباحث اصلی را مرتفع کند.

بررسی واقعیت‌های موجود نشان می‌دهد بخش زیادی از مشکل به جای نشانه گیری فناوری‌ها برای بهبود تجربه آموزشی، روی توسعه و گسترش دسترسی بیشتر به دانش آموزان متمرکز شده است. در ۲۰ سال گذشته سرعت بی سابقه شرکت‌ها برای گسترش مقیاس خدمات خود، نوآوری‌های آموزشی را به حاشیه رانده است.
 
استفاده از جدیدترین ابزار‌ها و راهکار‌های آموزش دیجیتال تا زمانی که بازتاب دهنده آخرین تغییرات در مباحث تعلیم و تربیت نباشد اهمیت چندانی ندارد. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۰ توسط دانشگاه تگزاس شمالی انجام گرفته است، چگونگی فراگیری سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان با استفاده از ۳ شیوه کلاس‌های حضوری، کلاس مجازی و دوره‌های ترکیبی مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش هیچ تفاوتی در نتایج کلاس‌ها نشان ندادند، زیرا در هر ۳ دوره، از محتوای آموزشی و شیوه‌های تربیتی یکسان استفاده شده بود.

البته بدون تردید، در فضای دیجیتال، قدرت مانور و خلاقیت بیشتری وجود دارد. ما می‌توانیم با ایجاد شبیه ساز‌هایی نظیر فضا‌های بازی‌های رایانه ای، مهارت‌های پیچیده فردی مثل خلاقیت یا قدرت حل مسئله را مورد ارزیابی قرار دهیم. دانش آموزان درون گراتر می‌توانند با انتخاب نمایه (Avatar) در فضای آزمایشگاهی مجازی تجربه‌ای از رشته تحصیلی و شغلی خود را از طریق واقعیت مجازی داشته باشند.
 
اکنون پژوهشگران و متخصصان امور آموزشی درک عمیق تری از نحوه عملکرد مغزی دانش آموزان و دانشجویان دارند. آن‌ها منطق فکری، نحوه فراوری اطلاعات و شیوه‌های حل مسئله مخاطبان خود را بهتر از گذشته می‌شناسند. مدرسان به خوبی می‌دانند که بهترین حالت فراگیری، هم زمانی آن با کار عملی است. به عبارت دیگر، زمانی که در یک بافت عملیاتی به دانش آموزان امکان حل مسائل با دستان خودشان داده می‌شود و آن را به صورت فردی تجربه می‌کنند و بر اساس مهارت‌های فردی ارزیابی می‌شوند، بهتر به آن حوزه تسلط می‌یابند. اما کدام یک از ابزار‌ها و پلتفرم‌های آموزش مجازی عرضه شده دارای چنین ویژگی‌هایی هستند؟

آشفتگی مدرسان و دانش آموزان و دانشجویان نشان دهنده این حقیقت است که فناوری‌های آموزشی صرفا به نایب دیجیتالی شیوه‌های قدیمی آموزش تبدیل شده اند. گوش دادن به طرح درس معلمی که صرفا در جلو کلاس رو به دانش آموزان می‌ایستد حتی دیگر در کلاس‌های حقیقی اثرگذار نیست، اما این شیوه همچنان به صورت پایه آموزش‌های مجازی مطرح است. شیوع کووید ۱۹ عقب ماندگی بلندمدت ما در این حوزه‌ها را یادآوری کرد. ما باید به سوی تولید ابزار‌ها و پلتفرم‌هایی گام برداریم که نه تنها از لحاظ فناوری به روز باشند بلکه با یافته‌های تازه درباره چگونگی عملکرد مغز و فرایند‌های آموزشی هم خوانی داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->