صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

جامعه

فرهنگ‌وهنر

ورزش

شهرآرامحله

علم و فناوری

دین و فرهنگ رضوی

مشهد

چندرسانه‌ای

شهربانو

توانشهر

افغانستان

عکس

کودک

صفحات داخلی

بسیج همگانی شهری علیه کرونا در مشهد

  • کد خبر: ۴۳۲۹۲
  • ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
با فراگیر شدن کرونا و موج خسارت‌هایی که به بار آورد، شهرداری مشهد اقدامات فراوانی را در دستور کار قرار داد، اگرچه این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی بود ولی اقدامات حمایتی و پیشگیری از گسترش بیماری باید آغاز می‌شد.
به گزارش شهرآرانیوز، با فراگیر شدن کرونا و موج خسارت‌هایی که به بار آورد، شهرداری مشهد اقدامات فراوانی را در دستور کار قرار داد، اگرچه این ویروس ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی بود ولی اقدامات حمایتی و پیشگیری از گسترش بیماری باید آغاز می‌شد. در گفت‌وگویی با رضا خواجه‌نایینی، معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد از او درباره مشروح این اقدامات پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

۱۶.۵ میلیارد تومان برای بسته‌های معیشتی


این مدیر شهری با اشاره به تهیه و توزیع بیش از ۶۲ هزار بسته معیشتی بین ساکنین مناطق کم‌برخوردار و اقشار آسیب‌پذیر گفت: این بسته‌ها به ارزش تقریبی ۱۶.۵ میلیارد تومان تهیه شده است که تعداد ۲۹۶۳۷ بین سازمان‌ها و مناطق شهرداری، ۸۰۰۰ آموزش و پرورش، تعداد ۵۸۳۹ در انجمن‌ها، مساجد، خیریه‌ها، تعداد ۱۱۳۳۶ در شورا‌های اجتماعی محلات، تعداد ۳۳۸۴ در دفاتر تسهیلگری و الباقی به تعداد ۴۳۰۴ عدد در سایر دستگاه‌ها توزیع شده است.
 
خواجه نایینی با اشاره به اینکه کرونا معیشت اقشار ضعیف جامعه را دچار مشکل کرد، اضافه کرد: اهدای ۳۰ میلیارد تومان کارت خرید یک میلیون تومانی به ۳۰ هزار نفر از کارگران خدمات شهری، عمرانی، فضای سبز و پاکبانان از جمله اقداماتی بود که برای حمایت از عزیزان ما شکل گرفت. معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: اعطای کمک ۵ میلیارد تومانی به دانشگاه علوم پزشکی مشهد به منظور حمایت از کادر درمان و توسعه تجهیزات و خدمات پزشکی در دستور کار قرار گرفت. همچنین کمک ۲.۵ میلیارد تومانی به جهاد دانشگاهی مشهد برای راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه تشخیص مولکولی اعطا شد.
 
او درباره اقدامات حمایتی شهرداری مشهد از کسب‌وکار‌ها تصریح کرد: بخشودگی عوارض شغلی، کسب و پیشه و تجاری موقت در ۳ ماهه اول سال ۹۹، بخشودگی ۵۰ درصد اجاره‌بهای ماهانه و مالکانه واحد‌های تجاری در تملک شهرداری در ۳ ماهه اول سال ۹۹ برای حمایت از صاحبان مشاغل اجرایی شد. خواجه نایینی اضافه کرد: بخشودگی اجاره دوره تعطیلی کلیه فضا‌های فرهنگی، تفریحی، ورزشی، پیاده‌رو‌ها و محوطه‌های عمومی، بازار‌های سیار و سایر مواردی که طبق مصوبات ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا تعطیل باشند، توسط شهرداری مشهد اجرایی شد. معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: اعطای مهلت پرداخت بدهی مرتبط با خدمات صدور مجوز فعالیت‌های مرتبط با مدیریت شهری تا تیرماه ۹۹ و بخشودگی ۵۰ درصد بهای یاد شده در ۳ ماهه ابتدای سال ۹۹ اجرایی شد.
 
خواجه نایینی اضافه کرد: شهرداری مشهد با وجود مشکلات مالی، اعطای مهلت ۳ ماهه به تمام بدهی‌ها و چک‌های شهروندان مشهدی را در این مدت در دستور کار قرار داد. او با اشاره به فشار‌های اقتصادی که به حوزه حمل و نقل عمومی در این مدت وارد شده، اضافه کرد: بخشودگی آبونمان تمامی تاکسی‌های تحت نظارت شهرداری از ابتدای اسفند ۹۸ تا پایان خرداد ماه یکی از اقدامات حمایتی شهرداری مشهد برای فعالان حوزه حمل و نقل بود.

تهیه  و  توزیع ۲ میلیون ماسک


معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: شهرداری مشهد در حوزه تامین و توزیع امکانات و تجهیزات بهداشتی نیز توانست اقدامات قابل‌توجهی انجام دهد. تامین اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی برای تهیه تجهیزات بهداشتی و پزشکی گام بزرگی بود، چراکه توانستیم بیش از ۲ میلیون ماسک بهداشتی ویژه کارکنان، مراجعان و فعالان در محیط‌های پرخطر (ماسک نمدی برای کارگران حوزه خدمات شهری و فضای سبز، ماسک ۳ لایه برای کارکنان اداری و مراجعان، ماسک فیلتردار N۹۵ برای کارکنان محیط‌های حساس و پرخطر شامل سازمان فردوس‌ها، مدیریت پسماند و...) را تامین و توزیع کنیم.
 
خواجه نایینی خاطرنشان کرد: تامین محلول ضدعفونی‌کننده دست جهت کارکنان و مراجعان به ساختمان‌های شهرداری، مایع ضدعفونی‌کننده سطوح جهت گندزدایی اماکن عمومی و معابر شهری (آب ژاول، پرکلرید، مایع واتر اید)، تامین تجهیزات مورد نیاز مه پاشی و گندزدایی محیط‌های عمومی (سم‌پاش شارژی، کارواش دستی، سم‌پاش تلمبه‌ای، سم‌پاش فرغونی)، تامین تجهیزات مورد نیاز جهت غربالگری ورودی ساختمان‌ها و اجرای عملیات ضدعفونی محیط (گان سرهمی، شیلد محافظ، گان یکبار مصرف، تب‌سنج الکترونیکی، پالس اکسیمتر) برای حفظ سلامت کارکنان و مراجعان در مقابل ویروس کرونا صورت گرفته است.
 
او اضافه کرد: راه‌اندازی خط تولید و بسته‌بندی ماسک بهداشتی ویژه کارکنان شهرداری و اهدا به سایر دستگاه‌های اجرایی و مراکز درمانی با ظرفیت تولید روزانه 
۱۰ هزار عدد ماسک N۹۵ (فیلتردار)، خرید و استقرار یک دستگاه آمبولانس با تجهیزات کامل در عرصه میدان شهدا جهت استفاده در مواقع اضطراری، تامین ۳۰ هزار قرص ویتامین D۳ برای کارگران خدمات شهری و فضای سبز ازجمله سایر اقدامات متقابل بوده است.
 

اتخاذ تدابیر بهداشتی در مراکز حساس


خواجه نایینی اقدامات مراکز حساس (ازجمله آرامستان، پایانه مسافربری، فروشگاه‌ها و بازارها) را یکی دیگر از محور‌های فعالیت دانست و اضافه کرد: اقدامات لازم درخصوص ایزوله و تدفین متوفیان بیماری کرونا براساس پروتکل‌های ابلاغی در آرامستان‌های مشهد با جدیت دنبال شد. در این راستا تجهیز و جداسازی ۳ دستگاه خودروی حمل متوفی ویژه موارد مشکوک و آلوده به ویروس کرونا، تعیین سردخانه مجزا و جداسازی متوفیات ناشی از ابتلا به بیماری کرونا، ضدعفونی کردن سالن‌ها و سایر محل‌های آلوده احتمالی 
در دستور کار قرار گرفت. کنترل حرارت بدن مسافرین ورودی به پایانه‌ها و هدایت موارد مشکوک به واحد‌های مستقر هلال‌احمر و مرکز بهداشت، هماهنگی جهت استقرار دائم ۲ دستگاه آمبولانس در پایانه مسافری امام رضا (ع) به منظور انتقال بیماران احتمالی، تعیین یک مسیر ورود و خروج در پایانه‌ها به منظور کنترل تردد بیماران احتمالی و مسدود کردن سایر ورودی‌ها ازجمله مواردی بود که به جدیت دنبال شد.
 
معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد اضافه کرد: نصب مواد ضدعفونی در ورودی فروشگاه‌های «شهرما» و تشویق مراجعان به استفاده از آن و سنجش دمای بدن مراجعان به این مراکز و همچنین تقویت سامانه خرید تلفنی ۵۱۵۹ و تعریف پیک رایگان جهت کاهش مراجعه به فروشگاه‌های «شهرما» توانست در کاهش ضریب خطر ابتلا  به کرونا  تاثیرگذار باشد.

بسیج  فضا‌های  شهری  علیه کرونا


او درباره اقدامات آموزشی و اطلاع‌رسانی‌هایی که از طریق شهرداری مشهد برای مقابله با کرونا پیگیری شده است، افزود: اختصاص تبلیغات محیطی در سطح شهر شامل بیلبورد، استرابورد و... به اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم در بیش از ۲۷۰ سازه انجام شد. بیش از ۲۰۰ آیتم تولید و انتشار آیتم‌های رسانه‌ای شامل گزارش خبری، گفتگو، مقاله، کلیپ، اینفوگرافی، پادکست، گزارش تصویری و... از طریق شبکه‌های اجتماعی و پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد صورت پذیرفت. تولید و توزیع پوستر، بروشور و سایر اقلام آموزشی و اطلاع‌رسانی درخصوص علائم، نحوه مراقبت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در سطح شهر با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عوامل خدمات شهری در تیراژ ۳۵ هزار نسخه انجام شد.
 
او تاکید کرد: انتشار ۱۱۰ هزار اعلان‌های آموزشی در واگن‌ها، ایستگاه‌ها و نمایشگر‌های تبلیغاتی خطوط قطار شهری، اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوسرانی، تاکسی‌ها و ایستگاه‌های خطی تاکسیرانی (شامل استند، تیزر، پوستر و بروشور) توسط شهرداری مشهد انجام شده است. خواجه نایینی اضافه کرد: چاپ و نصب بیش از ۱۰ هزار عدد آویز‌های هشدار‌دهنده و آموزشی در معابر و مناطق مختلف شهری به منظور اطلاع‌رسانی پیام‌های هشدارآمیز و آموزشی پیرامون کرونا تهیه و تدوین شده است.

آموزش برای بیش از ۱۰ هزار نفر 


معاون مالی و پشتیبانی شهرداری آموزش بیش از ۱۰ هزار نفراز پرسنل اجرایی خدمات شهری، فضای سبز، خدمات، نقلیه و... به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده مطرح و تصریح کرد: شهرداری مشهد برای تکمیل کردن وظایف خود در مقابله با کرونا بیش از ۵۰ مورد هماهنگی برای حضور مدیران شهری در رسانه ملی، گفتگو با مطبوعات و انعکاس فعالیت‌های صورت گرفته در مطبوعات را ترتیب داده است. او درباره اقداماتی که ویژه کارکنان و مراجعان به شهرداری مشهد صورت گرفته است، گفت: تشکیل تیم‌های پزشکی سیار برای معاینه و تست موارد مشکوک ابتلا به بیماری کرونا، تامین دستگاه‌های تب‌سنج برای ورودی تمامی ساختمان‌های شهرداری و الزام مراجعان به انجام تست تب‌سنجی و الزام مراجعان به ساختمان‌های شهرداری نسبت به استفاده از محلول ضدعفونی دست و ماسک بهداشتی در مبادی ورودی در دستور کار شهرداری مشهد و سازمان‌های تابعه قرار گرفت و خوشبختانه با جدیت دنبال شد.
 
منبع: اعتماد آنلاین
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.