لیلا جانقربان| شهرآرانیوز، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: نیاز است راهبردها و برنامههایی برای کیفیتبخشی به آموزش و پرورش انجام شود و به نتیجه برسد.
دکتر حسینی در مراسم افتتاح ۹ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه اظهار کرد: در آموزش و پرورش استثنائی خدمات ویژهای در حوزههای سنجش، طرح تلفیقی و فراگیر ارائه میشود. در این مراکز، مشاوره به کودکان و خانوادهها ارائه میشود، زیرا در آموزش و پرورش استثنائی خانواده جدی گرفته میشود و قطعا آموزشها به این شکل مؤثرتر خواهد بود. بهصورت ویژه مراکزی در سبزوار، نیشابور، گناباد و مشهد خدمات جامع ارائه خواهند کرد.۴۲ مرکز اکنون به دانشآموزان با نیاز ویژه و خانواده آنها در کشور خدمترسانی میکنند.
وی با بیان اینکه نقش خانوادهها در تعلیم و تربیت نباید وکالتی باشد و خانواده در کنار معلم باید نقش اصلی داشته باشد، افزود: نقش خانواده در اسناد بالادستی بیبدیل است و در سند تحول بنیادین، بند ۱۴ به خانواده مربوط میشود.
باتوجهبه وضعیت شیوع کرونا در جامعه، ۷ برنامه ویژه الگویی را در آموزش و پرورش استثنائی پیاده خواهیم کرد که در ادامه آن را به دیگر حوزهها گسترش خواهیم داد. همچنین بسته تحولی خانوادهمحور درحال آمادهسازی است که ۶ محور دارد؛ ایجاد پارلمان اولیا، طرح اولیاهمیار معلم، طرح مدرسهیاری اولیا، ایجاد بسته شبکه آموزش خانواده در بستر فناوری که طرح ندای همراه، طرح صدای همراه و اپلیکیشن تولید محتوا در این طرح پیگیری میشد، تسهیل و توسعه مشارکت محله در مدرسه و مدرسه در محله، طرح گسترش کمی و کیفی آموزش خانواده و هفتمین طرح الگویی، طرح گسترش کمی و کیفی مراکز مشاوره است.
دکتر حسینی خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره باید کامل تجهیز شوند. بخشی از بودجه آموزش و پرورش بهصورت ویژه به این حوزه اختصاص خواهد یافت و استانداردسازی نیرویها با محور کیفیسازی آنها انجام خواهد شد.
بهازای هر ۲۵ دانشآموز، یک مشاور باید وجود داشته باشد که تلاش میکنیم به این حوزه نیرو اختصاص دهیم.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی در این افتتاحیه گفت: ۹ مرکز مشاوره خانواده امروز در استان افتتاح شد که در راستای توانبخشی به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
قاسمیپور افزود: توانبخشی از مهمترین اقدامات برای دانشآموزان گروه نیاز ویژه است که به گسترش و ارتقا نیاز دارد. در آموزش و پرورش استثنائی صبورترین افراد حضور دارند و خداوند نگاه ویژهای به این خانوادهها داشته است تا از طریق فرزندی با نیاز ویژه، به کمال برسند.
این مقام مسئول گفت: بیشترین دانشآموزان نیاز ویژه در خراسان رضوی هستند و بیشترین زیرساختها در استان ما فراهم شده است. ۹۲ نفر مشاور و کمکمشاور در مراکز استان داریم که برای حل مشکلات خانوادهها و دانشآموزان نهایت تلاش خود را میکنند.
قاسمیپور گفت: در راستای فراگیرسازی آموزش و پرورش، بهدنبال مناسبسازی این مکانها برای دانشآموزان و دردسترسبودن آنها هستیم. از ۹ مرکزی که امروز افتتاح شد، ۶ مرکز در مشهد فعال میشود و ۳ مرکز در شهرستانهای نیشابور، سبزوار و گناباد فعال خواهد بود.
رئیس آموزش و پرورش استثنائی استان گفت: ۹۰ درصد دانشآموزان با استفاده از امکانات این مرکز میتوانند در کنار دیگر دانشآموزان و در مدارس عادی تحصیل کنند. در این مراکز آموزشها والدمحور و فضای کلاسها متفاوت است. نظام تعلیم و تربیت به تعامل بیشتر والدین و مربیان نیاز دارد و باید این آموزشها گسترش یابد.
ابوالحسن حقیقی، معاون ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در این مراسم گفت: طرح سنجش باید برای دانشآموزان اجباری و قانونی شود و این مهم باید قبل از ورود دانشآموزان به مدرسه انجام شود. این طرح باید از دوران جنینی انجام شود و با انجام آن هزینههای کمتری به جامعه وارد خواهد شد.
آنچه امروز انجام میدهیم، آموزش است و پیشگیری نیست. لازم است دراینزمینه گامهای مفیدی برداشته شود و در مجلس به رأی گذاشته و به قانون تبدیل شود.